در حال بارگذاری ...
در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک

پیام معاون امور هنری منتشر شد

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک این رویداد را تحقّق‌بخش چشم‌اندازِ «ایران اسلامی، به‌عنوان قطب نمایش‌های عروسکی منطقه» با تکیه بر ظرفیت‌های وسیع فرهنگ و هنر مردمی و آموزه‌های فضیلت‌ساز دینی و آیینی دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، محمود سالاری، در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران -مبارک، پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«به نام نقش‌بند صفحه خاک

 تکامل و تکمیل هنرهای نمایشی، یقیناً همزاد آدمی در طول تاریخ و همراز ِ او در زیست ذهنی و جهان فکری او بوده است. در این سیر و مسیر، این گونه هنری توانسته است از گذشته‌های دور با ساده‌ترین ابزار تا بهره‌گیری از امکانات ِ نو، همواره تخیّلات و آرزوهای آدمی و میل او به برقراری ارتباط با همنوع یا تصوّر خود از نیروهای برتر طبیعی یا تمایل به جاودانگی و تحسین او از حقیقت‌های والای معنوی را به صحنه تماشا بیاورد.

در این فرایند، پیکره‌های دست‌ساز او با سابقه‌ای نزدیک به چهار هزار سال در این مرز پرگهر، نمایشگر وفادار ِ تلاش‌های نمادین و پیوسته انسانی بوده است و رمز ِ تداوم این تلاش چندهزارساله را هم باید در مقبولیّت و صمیمیّت ِ مضامین مردمی و سادگی ذهن و دل‌مشغولی‌ها و عواطف او؛ و نوع خوانش هنرمند از زندگی و زیستن در این دنیای غریب دانست؛ افزون بر گفته‌های پیشین، باید به هوشمندی و توانمندی هنری آفرینشگران این پیکرک‌ها و عروسک‌ها توجه داد که در عین ِ سادگی در ساختار و ظاهر و محدودیت‌های تکاپویی، توانمندی و تحرّک ِ بالایی در بازشناسی، بازگویی و بازتولید گمشده‌های فطری آدمی دارند؛ بی‌هیچ نیازی به میانجیگری اسباب زمینی و زمانی و به همان اندازه عمیق و باصفا. همانند دنیای ِ بی‌آلایش کودکان و روستاییان و احساسات زلال ِمردمان گذشته.

 این صفا و سادگی و توانایی، در بستری سرشار از قصّه و تجربه و دغدغه و عاطفه و شیوه‌هایی مشحون از ظرافت و رمزگونگی، ترکیب یافته است و با همراهی ِ کلام و نوا و ریتم و حرکت و قدرتی خارق‌العاده در ارتباط‌گیری و چیزی نزدیک به شعبده، بر صحنه نمایش عروسکی جلوه می‌کند و بار ِ این همه را، پیکرک‌هایی کوچک اما بزرگ و کهن‌سال، به برکت صفا و زلالی و کودکانگی عروسک‌گردانان‌شان و برخاسته از آگاهی آن‌ها از مبانی و مؤلفه‌های فرهنگ و هنر این سرزمین کهن و خداشناس، بر دوش می‌کشند.

«نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنر نمایش‌های عروسکی تهران- مبارک»، اینک با چنین بضاعت و صبغه و سابقه‌ای به ادامه مسیر خود، پا گذاشته است و در چشم‌انداز فکری خود، نمایش ِ ظرفیت‌های جهانی تمدّن‌ساز ِ این کشور و عینیّت‌بخشی به رشد کمّی و کیفی نمایش‌های عروسکی را از طریق توجّه به اشتراکات فرهنگی و تبادلات مفید ملی و بین‌المللی دنبال می‌کند.

تحقّق چشم‌اندازِ «ایران اسلامی، به‌عنوان قطب نمایش‌های عروسکی منطقه» با تکیه بر ظرفیت‌های وسیع فرهنگ و هنر مردمی و آموزه‌های فضیلت‌ساز دینی و آیینی، افق روشن این تلاش است.

 فرصت ِ مغتنم برگزاری این رویداد هنری را قدر بدانیم و از درگاه لایزال الهی، تلألؤ تمدن نوین اسلامی و توفیق و سربلندی و رضایت خاطر تمامی ِ تلاشمندان ارجمند این عرصه را مسئلت نماییم.

محمود سالاری

معاون وزیر در امور هنری»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، هشتم تا هفدهم تیرماه با دبیری هادی حجازی‌فر برگزار می‌شود.




نظرات کاربران