در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد

هوگو سوارز کارگردان نمایش «احساسات بدن» در مورد این نمایش و استفاده از عروسک اندامی در آن می‌گوید او و همسرش در ابتدا، هنرنمایی خود را با اجراهای خیابانی آغاز کرده‌اند و اجراهای ابتدایی‌شان نمایش‌های پانتومیم بود که به‌مرورزمان کامل‌تر می‌شوند و به این نوع اجرای عروسک اندامی می‌رسند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از صبا، بازیگری در هنر نمایش، ترکیبی از توانایی‌های بدن، بیان و حس است. ولی در میان هنرمندان هنر نمایش، کسانی نیز هستند که از یکی از این ابزارها بیشتر از معمول بهره می‌برند. هوگو سوارز، یکی از این نمونه‌هاست.

تالار مولوی، در ششمین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک، اثر نمایشی این طراح و هنرمند پرویی را روی صحنه داشت که از اعضای بدن خود (دست، زانو و...)، بازیگر می‌سازد. نمایش «احساسات بدن» با اجرای هوگو سوارز، روایت این هنرمند از توانایی‌های اعضای بدن در بازیگری است.

در ابتدای گفت‌وگوی‌مان لطفاً خود را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید و از پیشینه هنری‌تان بگویید.

من «هوگو سوارز» از کشور پرو هستم. از سال 1989 به همراه همسرم «اینس پاسیک» کار ساخت و اجرای نمایش عروسکی را آغاز کردیم. کار ما، طراحی عروسک و اجرای نمایش عروسکی بر پایه بهره‌بری از اعضای مختلف بدن مانند دست، زانو و شکم است. ما همچنان تا امروز به کار آفرینش‌های جدید هنر نمایش عروسکی مشغول هستیم. به‌عنوان‌مثال، آخرین تکنیک اجرایی که طراحی کردیم، نوعی عروسک دهانی است که امروز آن را روی صحنه اجرا کردم. من و همسرم به‌صورت دونفره کارگردانی را انجام می‌دهیم. در طول سال‌ها کسب تجربه، اپیزودهای جدیدی به کارمان افزوده شده است و تا امروز همچنان در حال افزوده شدن و کامل شدن است و ما همچنان در حال آفرینش و تولید عروسک‌ها و تکنیک‌های اجرایی جدید هستیم.

با توجه به بهره‌بری شما از یک جعبه برای حمل آکسسوار صحنه، اجرای نمایشی شما شباهت بسیار به نوع نمایش خیابانی و دوره‌گردی دارد. به‌طورکلی، هدف اجرایی شما اجرای صحنه‌ای است یا خیابانی؟

من و همسرم در ابتدا، هنرنمایی خود را با اجراهای خیابانی آغاز کردیم. اجراهای ابتدایی ما نمایش‌های پانتومیم بود که به‌مرورزمان کامل‌تر شدند و به این نوع اجرای عروسک اندامی رسیدند. تخصص و شیوه اجرایی اصلی ما به همین شکل است و درباره سبک‌ها و شیوه‌های اجرایی دیگر، تخصصی نداریم.

ایده‌پردازی نمایش‌های شما نیز توسط خود شما و همسرتان انجام می‌گیرد یا از داستان‌های دیگر نیز بهره می‌برید؟

ما در ابتدا برای ایده شکل‌گرفته در ذهن‌مان، هیچ متنی نمی‌نویسیم، بلکه برای نمایش آن ایده، ابتدا امکانات و توانایی آن عضو موردنظر برای اجرای نمایش را مورد پژوهش قرار می‌دهیم و با آن عضو، شخصیت نمایشی موردنظر را می‌سازیم. سپس ویژگی‌های آن شخصیت خلق‌شده را مورد بررسی و پردازش قرار می‌دهیم؛ و درنهایت با اطلاعات به‌دست‌آمده، داستان موردنظر را خلق و اجرا می‌کنیم. شیوه ما برخلاف روش مرسوم تئاتر در جهان است، چراکه ما با توجه به توانایی‌های موجود اعضای بدن، ابتدا حرکت را طراحی می‌کنیم و سپس برای آن حرکات، داستان و ایده‌پردازی می‌کنیم.

آیا این اولین بار است که به ایران آمده‌اید؟

بله. این اولین حضور من در ایران است.

جشنواره نمایش عروسکی ایران را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه امروز اولین روز حضورم در ایران است، هنوز موفق به دیدن هیچ نمایشی نشده‌ام، ولی به نظرم، این فستیوال تا امروز خیلی خوب برگزار شده است. از بازخورد تماشاگران در اولین اجرای خودم بسیار راضی هستم. آن‌ها به نظرم بسیار شبیه به تماشاگران آمریکای لاتین آمدند که نسبت به نمایش واکنش بسیار نشان‌ می‌دهند و احساسات خود را بروز می‌دهند. من بسیار مشتاق هستم که در روزهای آینده، بتوانم نمایش‌های این جشنواره را ببینم.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیر هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.




نظرات کاربران