در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «کبوترم را خواهم ساخت» مطرح شد

اعجاز نمایش عروسکی برای توان‌جویان ذهنی و حرکتی

ندا هادیان، کارگردان نمایش «کبوترم را خواهم ساخت» شرکت‌کننده در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک با اشاره به اینکه این اثر نمایشی در مورد صلح و آرامشی است که کودکان به آن نیاز دارند، از ویژگی‌های آن و تاثیر تئاتر عروسکی در زندگی توان‌جویان گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایرنا، «کبوترم را خواهم ساخت» عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی ندا هادیان از تهران است که چهارشنبه 14 تیر طی دو نوبت در ساعت‌های 17 و 19 در بخش فراگیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به صحنه آمد.   

این کارگردان با بیان اینکه این نمایش پیش‌تر برای افراد دارای سندروم داون اجرا شده است، داستان «کبوترم را خواهم ساخت» را این‌گونه توضیح داد: «دختری در حال کتاب خواندن است و حوصله او سر می‌رود و تلویزیون را روشن می‌کند و تصویر کودکانی را می‌بیند که تحت عناوین مختلف مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. دختر، درنایی برای خود می‌سازد و با آن شروع به حرکت کرده و به تابلوهایی مختلفی می‌رسد...»

                                                                    

هادیان ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش با توجه به وضعیت بازیگران آن به صورت جسته‌وگریخته حدود پنج ماه به طول انجامیده، درباره موضوع و مضمون نمایش گفت: «این اثر در مورد صلح و آرامشی است که کودکان به آن نیاز دارند و متاسفانه اکنون آن را ندارند. چهار بازیگر این نمایش دارای معلولیت ذهنی، دو نفر از آن‌ها مبتلا به سندروم داون، دو نفر دارای مشکلات ذهنی و دو نفر از بازیگران سالم هستند. محدوده سنی بازیگران از 17 تا 45 سال است.» 

خوشبختانه استقبال خوبی از جشنواره شده است و به دلیل عملکرد به‌سامان و مدیریت موثر اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد این رویداد، کیفیت برگزاری آن بالاست

او هم‌چنین در مورد ویژگی‌ نمایش « کبوترم را خواهم ساخت» این‌گونه توضیح داد: «تصاویر این نمایش تماماً آسیب‌هایی است که بچه‌ها در گوشه‌گوشه جهان تجربه می‌کنند و این موضوع برای آن‌ها آزاردهنده است. ما خواهان صلح و آرامش در آینده هستیم و باید از الان برای این موضوع روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. متاسفانه تاکنون از آن غافل مانده‌ایم و از این‌رو کودکان در سراسر دنیا هم‌چنان در حال تجربه ظلم و نابرابری هستند.» 

این کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش هم افزود: «این اثر به سبک سایه‌بازی اجرا می‌شود؛ بازیگران نقاشی‌هایی را روی پلکسی با توجه به توضیحات من طراحی کرده‌اند که چاپ و مفصل‌بندی شده و اجرا می‌شود.»

هادیان در مورد کیفیت برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک هم گفت: «متاسفانه تاکنون به دلیل اینکه درگیر آماده‌سازی نمایش خودم بودم، این امکان برایم فراهم نشد تا تماشاگر اثری در این رویداد باشم اما خوشبختانه استقبال خوبی از جشنواره شده است و به دلیل عملکرد به‌سامان و مدیریت موثر اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد این رویداد، کیفیت برگزاری آن بالاست و به نظرم از معدود جشنواره‌هایی است که ایرادی به آن وارد نیست.» 

                                                                     

 

افراد توان‌یاب معمولاً جسارت صحبت ندارند اما زمانی که پشت عروسک قرار می‌گیرند، آسان‌تر حس و حال‌شان را بیان می‌کنند

او در مورد تاثیر نمایش عروسکی در بهبود زندگی توان‌جویان افزود: «این نمایش حاصل دوره‌ای با حمایت بهزیستی برای برخی از مراکز است که در آن به کارکرد نمایش عروسکی برای افرادی که نیاز ویژه دارند، پرداخته می‌شود و به نظرم این گونه نمایشی در بهبود شرایط زندگی این افراد بسیار مثمرثمر است چراکه این افراد معمولاً جسارت صحبت ندارند اما زمانی که پشت عروسک قرار می‌گیرند، آسان‌تر حس و حال‌شان را بیان می‌کنند.» 

هادیان ادامه داد: «افراد مبتلا به سندروم داون عضله‌های سفتی دارند که خوشبختانه در پی تمرینات مداوم، بازیگران نمایش ما تفاوت بسیاری کرده‌اند و ماهیچه‌های آن‌ها پس از 2- 3 ساعت تمرین دچار انقباض نمی‌شود و به‌قدری عروسک را پذیرفته‌اند که متوجه گذر زمان نیستند. تکنیک سایه‌بازی در این نمایش برای‌شان معجزه کرده است و لذت خاصی از آن و نقاشی‌های خودشان می‌برند و همین مسئله باعث شده میان چشم و دست‌شان هماهنگی بسیاری ایجاد شود. ضمن اینکه نور ماورای‌بنفش نیز باعث تمرکز بیشتر آن‌ها شده است.» 

‌نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر از هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است. 




نظرات کاربران