در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

طیبه آنجدانی، نویسنده و کارگردان «دختر کوچولو» می‌گوید انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم. به دلیل استقبال زیاد از اجرا، امکان حضور بسیاری از علاقه‌مندان در سالن فراهم نشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از خبرآنلاین، نمایش «دختر کوچولو» به نویسندگی و کارگردانی طیبه آنجدانی روز جمعه نهم تیرماه در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک اجرا شد.

طیبه آنجدانی درباره نمایش «دختر کوچولو» گفت: «این نمایش برگرفته از کتاب «آدم کوچولوی گرسنه و خشم قلمبه» است.»

او ادامه داد: «این نمایش به‌صورت کاملاً غیرمستقیم ‌مهارت‌های زندگی را با زبان عروسک‌ها به کودکان آموزش می‌دهد.»

او افزود: «داستان «دختر کوچولو» درباره بچه‌ای است که غذا نمی‌خورد و به همین دلیل در عالم رؤیا تبدیل به یک شخصیت کوچک می‌شود. او با کوچک شدن به دنیای ذهنی و رؤیایی‌اش هدایت می‌شود و در آنجا با شخصیت‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود که در روند داستان زندگی‌اش تأثیر می‌گذارند.»

این کارگردان توضیح داد: «تکنیک‌های به‌کاررفته در این نمایش تاپ تیبل، سایه و بونراکو است. درواقع تکنیک‌های انتخابی برای اجرای نمایش بر اساس ضرورت روایی داستان در نظر گرفته شده است.»

آنجدانی استقبال مخاطبان از اجرای «دختر کوچولو» را بسیار خوب دانست و گفت: «خوشبختانه در اجرای اول تمامی صندلی‌های سالن پر بود و در اجرای دوم تماشاگران خارج از ظرفیت به تماشای کار نشستند. متأسفانه تعدادی از مخاطبان نیز پشت درِ سالن ماندند و امکان حضور برای‌شان فراهم نشد.»

کارگردان «دختر کوچولو» تأکید کرد: «جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک تنها جشنواره معتبر عروسکی در ایران است که قطعاً در روند تولید آثار نمایشی، همراهی گروه‌های استانی با یکدیگر، تبادل فرهنگی و بهبود کیفیت آثار تأثیر می‌گذارد.»

او حضور کارگردانان حاضر در جشنواره به‌عنوان داور را یکی از ویژگی‌های مثبت این رویداد هنری معرفی کرد و توضیح داد: «اینکه کارگردانان حاضر در جشنواره، هر یک در بخش خود به داوری آثار دیگر می‌پردازند، حرکت بسیار ارزشمندی است. این شیوه یک نوآوری به شمار می‌آید.»

این هنرمند افزود: «البته بحث داوری کارگردانان نقطه‌ضعف‌هایی هم دارد. هنرمندان اکثراً از دانش مخاطب‌شناسی برخوردار نیستند و هنوز ویژگی‌های آثار مختلف بزرگ‌سال، کودک یا نوجوان را نمی‌شناسند و این موارد در داوری تأثیر منفی می‌گذارد.»

آنجدانی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی گفت: «خوشبختانه یکپارچگی خوبی در بین بخش‌های مختلف اجرایی جشنواره وجود دارد و این موضوع باعث بهبود کیفیت برگزاری این رویداد هنری است.»

او تئاتر را هنر مهجوری دانست که نیازمند حمایت بسیار زیادی است و افزود: «خوشبختانه امسال کمک‌هزینه‌های خوبی برای گروه‌های نمایشی در نظر گرفته شده است ولی قطعاً با توجه به هزینه‌های سنگین اجرا و مشکلات اقتصادی تئاتر این هنر، همواره نیازمند افزایش بودجه و کمک‌هزینه است.»

طیبه آنجدانی در پایان حرف‌هایش با آرزوی تداوم و استمرار برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک گفت: «امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم شاهد حضور هنرمندان بیشتری در بخش بین‌الملل و ملی باشیم و تبادلات فرهنگی و هنری بین فعالان عرصه نمایش عروسکی بیشتر شود.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.




نظرات کاربران