در حال بارگذاری ...
در نشست کاظم نظری با هنرمندان گروه‌های نمایشی پرو، ترکیه و مکزیک اعلام شد

به دنبال برگزاری جشنواره نمایش سایه با حضور کشورهای همسایه هستیم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هنرمندان گروه‌های نمایشی سه کشور ترکیه، پرو و مکزیک، گفت مدت‌هاست در ارتباط با سازمان اکو پیگیر این موضوع هستیم که جشنواره‌ای با حضور کشورهای همسایه که در نمایش سایه صاحب‌نام هستند، برگزار کنیم و امیدواریم تا سال آینده این اتفاق بیفتد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، امسال در نوزدهمین دوره خود، شاهد اجرای نمایش‌هایی از کشورهایی مانند پرو و مکزیک بود که برای اولین بار در این جشنواره حضور یافته‌ بودند. این رویداد، فرصتی بود تا ضمن شناخت بیشتر هنر نمایش عروسکی این کشورها، راه‌های ارتباطات فرهنگی و هنری بیشتر بین ایران و این کشورها موردبررسی قرار گیرند.

در ابتدای این نشست که در روز شنبه هفدهم تیرماه 1402 در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد، کاظم نظری ضمن خوش‌آمدگویی به سه گروه حاضر در این نشست، گفت: «در این جشنواره گروه‌های شما بار اجراهایی خوب مانند گروه‌های بزرگ درخشید و تماشاگران، از تماشای نمایش‌های اجراشده توسط هر سه گروه، احساس رضایت داشته‌اند.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که این گروه‌های نمایشی در راستای تبادل فرهنگی بین ایران و این کشورها، همچنان در فستیوال‌های نمایشی آینده نیز حضور یابند.

نظری افزود: «اگرچه هر سه کشور، دارای فرهنگ بسیار غنی هستند، ولی ایران به‌واسطه داشتن جشنواره‌های نمایشی متعدد، همواره می‌تواند میزبان خوبی برای نمایش‌های این کشورها باشد.»

                                                                    

او همچنین با معرفی مژگان وکیلی به‌عنوان مسئول بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی، ابراز امیدواری کرد که همه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، پس از اتمام جشنواره، با ارتباط با بخش بین‌الملل این اداره کل، نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه دهند و همچنین اگر گروه‌های نمایشی را می‌شناسند که برای شرکت در جشنواره‌های آینده ایران آمادگی دارند، به این بخش معرفی کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این خبر که در آینده نزدیک، دو جشنواره بین‌المللی نمایشی در ایران برگزار خواهد شد، اعلام کرد که یکی از آن‌ها جشنواره «مایم» در شهر زنجان و دیگری جشنواره آیینی-سنتی در شهر تهران خواهد بود.

نظری موضوع آموزش هنرهای نمایشی را جدای از موضوع عرصه اجرای نمایش قابل‌توجه دانست و اعلام کرد که این اداره کل می‌تواند در این زمینه نیز چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت ارتباط در فضای مجازی با برگزاری وبینارها و ویدئوکنفرانس‌ها، امکان آموزش بین‌المللی بین ایران و کشورهای دیگر را ایجاد کند.

او گروه‌های نمایشی حاضر در نشست را سفیران فرهنگی آن کشورها خواند و نسبت به تبادل فرهنگی بین ایران و این کشورها از طریق این گروه‌ها، ابراز تمایل کرد.

در ادامه این نشست، الکس هِرِرا، بازیگر گروه نمایش کشور مکزیک، ضمن معرفی خود و شرکت نمایشی‌اش در مکزیک، این شرکت را دارای امکانات ایجاد ارتباطات فرهنگی با ایران دانست. او از حضور در ایران و در این جشنواره ابراز خوشحالی کرد و افزود: «این فرصتی است که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم اتفاق بیفتد.»

در ادامه این نشست، چنگیز اوزک، کارگردان و بازیگر گروه نمایشی کشور ترکیه نیز ضمن ابراز خوشحالی از دعوت به ایران، افزود که همیشه از تنوع نمایش‌های جشنواره‌ها و همچنین کارگاه‌های آموزشی در ایران بسیار حیرت‌زده و خوشحال می‌شود و امیدوار است که این فعالیت‌های هنری همچنان بیشتر شود و او هم بتواند در این زمینه، فعالیت داشته باشد.

                                                                    

این کارگردان ترکیه‌ای ضمن بیان اینکه در زمینه هنر نمایش، ایران در بین کشورهای همسایه، قوی‌تر است، پیشنهاد داد که ایران می‌تواند جشنواره‌هایی با موضوعات متنوع، ازجمله نمایش سایه برگزار کند و در این جشنواره، کشورهای خاورمیانه مانند ازبکستان، قزاقستان، چین، ژاپن، کره، ویتنام، هندوستان، پاکستان،... شرکت کنند، چراکه این کشورها خود به‌صورت مجزا می‌توانند برای کشورهای دیگر الهام‌بخش فرهنگ این جشنواره‌ها باشند.

نظری نیز در پاسخ پیشنهاد این هنرمند ترکیه‌ای گفت که ایران مدت‌هاست در ارتباط با سازمان اکو پیگیر این موضوع است که جشنواره‌ای با حضور کشورهای همسایه که در نمایش سایه صاحب‌نام هستند، برگزار کند و امیدوار است تا سال آینده این اتفاق بیفتد.

هوگو سوارز، هنرمند پرویی در ادامه این نشست با بیان اینکه این اولین بار است که در ایران حضور دارد و از استقبال تماشاگران ایرانی بسیار لذت برده است، گفت که این حضور برای او یک تجربه بسیار فوق‌العاده بوده است.

                                                                    

نظری نیز در پاسخ به سخنان هنرمند پرویی گفت که پس از چهل‌وسه سال، این اولین بار است که از کشور پرو، نمایشی در جشنواره حضور دارد و خیلی خوش‌بین است که این تبادل فرهنگی ادامه یابد و گروه‌های نمایشی بیشتری از کشور پرو بتوانند در جشنواره‌های نمایشی ایران حضور یابند و هنرنمایی کنند.

در ادامه نشست، مژگان وکیلی، مسئول بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی نیز ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از حضور گروه‌های نمایشی حاضر در نشست به خاطر حضورشان در این جشنواره، ابراز امیدواری کرد که این گروه‌ها نیز بتوانند از جشنواره‌های کشورهای خودشان این اداره کل را آگاه سازند، چراکه به دلیل برگزاری جشنواره‌های نمایشی بین‌المللی متعدد در ایران، حضور دبیران جشنواره‌های ایرانی در آن کشورها برای انتخاب آثار و دعوت از گروه‌های نمایشی خارجی برای شرکت در جشنواره‌های ایران، حائز اهمیت است.




نظرات کاربران