در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است

وحید حجازی، کارگردان نمایش «بازی» جشنواره را کلیدی دانست برای بهتر شدن شرایط هنرمندان عرصه نمایش عروسکی که به‌زعم او همیشه سختی بیشتری را نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر تحمل کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «بازی» به نویسندگی ساموئل بکت و کارگردانی مشترک زهرا عظیمی‌نیا و وحید حجازی در نهمین روز از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

حجازی درباره انتخاب این اثر از ساموئل بکت گفت: «این متن پیش‌ازاین به شیوه نمایش عروسکی روی صحنه نرفته بود و به‌علاوه در عین سادگی، جذابیت فراوانی داشت که باعث شد آن را برای اجرای عروسکی انتخاب کنم.»

او ادامه داد: «ابتدا قصدمان تولید اثر بر مبنای نمایشنامه‌خوانی عروسکی بود اما بعد به اجرای عروسکی رسیدیم تا لطمه‌ای به محتوای نمایشنامه بکت وارد نشود.»

این هنرمند افزود: «نمایش «بازی» درباره سه شخصیت است. شخصیت‌ها در این نمایش در دنیایی برزخ‌مانند بیدار می‌شوند و هریک به توضیح نگاه و دنیای خود مشغول هستند. ترکیب این نگاه‌های متفاوت در آخر هر یک را به نتیجه‌ای متفاوت می‌رساند. درواقع «بازی» داستان سه کاراکتر است که هر کدام نگاه خود را نسبت به مسئله خیانت بیان می‌کنند.»

ابتدا قصدمان تولید اثر بر مبنای نمایشنامه‌خوانی عروسکی بود اما بعد به اجرای عروسکی رسیدیم تا لطمه‌ای به محتوای نمایشنامه بکت وارد نشود

                                                                   

حجازی درباره تکنیک اثر توضیح داد: «تکنیک کار ترکیبی از تن‌پوش، عروسک ماروت و استفاده از ماسک است.»

او روند برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک را بدون حاشیه، با برنامه و دارای برنامه مدون دانست.

این هنرمند درباره ویژگی‌های نمایش عروسکی توضیح داد: «نمایش عروسکی دست ما را برای انتقال مفاهیم نسبت به دیگر گونه‌های نمایشی باز می‌گذارد. این گونه نمایشی می‌تواند حقایق را عریان‌تر بیان کند. حساسیت‌های اجرایی روی آن کمتر است و از لحاظ بصری هم جذابیت فراوانی دارد.»

کارگردان نمایش «بازی» درباره انتظاری که از فرآیند برگزاری جشنواره می‌رود، گفت: «اگر جشنواره بتواند شرایطی برای اجرای عموم گروه‌های شرکت‌کننده فراهم کند، قطعاً انگیزه مضاعفی برای تولیدکنندگان نمایشی عروسکی ایجاد می‌کند. البته دبیر جشنواره قول‌های مساعدی برای اجرای عموم داد‌ه که امیدوارم محقق شود.»

او افزود: «با در نظر گرفتن اجرای عموم برای آثار در شهرها و استان‌های مختلف کشور، می‌توان پلاتو و سالن‌های نمایشی شهرستان‌ها را که به‌واسطه کرونا و شرایط اجتماعی مدتی است در حال رکود و ایستایی به سر می‌برند، زنده و پرنشاط کرد.»

اگر جشنواره بتواند شرایطی برای اجرای عموم گروه‌های شرکت‌کننده فراهم کند، قطعاً انگیزه مضاعفی برای تولیدکنندگان نمایشی عروسکی ایجاد می‌کند

حجازی در پایان گفت: «امیدوارم جشنواره کلیدی باشد برای بهتر شدن شرایط هنرمندان عرصه نمایش عروسکی که همیشه سختی بیشتری را نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر تحمل کرده‌اند.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هجدهم تیر برگزار شد.




نظرات کاربران