در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «پدر چوب» مطرح کرد

مجید کیمیایی‌پور: تئاتر عروسکی ابزاری خلاقه برای آموزش است

مجید کیمیایی‌پور، کارگردان نمایش «پدر چوب» تئاتر عروسکی را ابزاری خلاقه برای آموزش معرفی کرد و گفت نمایش «پدر چوب» یک نمایش ابداعی در شیوه اجرایی نمایش‌ عروسکی است که به‌عنوان نمایش پازلی چوبی شناخته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، نمایش «پدر چوب» به نویسندگی و کارگردانی مجید کیمیایی‌پور در نهمین روز از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه رفت.

مجید کیمیایی‌پور درباره این اثر گفت: «نمایش «پدر چوب» یک نمایش ابداعی در شیوه اجرایی نمایش‌ عروسکی است که به‌عنوان نمایش پازلی چوبی شناخته می‌شود.»

او ادامه داد: «در این شیوه چوب‌های دورریز تبدیل به عروسک می‌شوند و بچه‌ها با آن‌ها بازی‌سازی می‌کنند. ابزارآلات موسیقی و هر آنچه روی صحنه دیده می‌شود از چوب یا فرآورده‌های آن است.»

این هنرمند گفت: «داستان این اثر به محیط‌زیست اشاره دارد. یکی از مشکلات عمده‌ای که ما در کشور داریم، بحث مصرف و دیگری، استفاده درست از منابع است.»

داستان این اثر به محیط‌زیست اشاره دارد. یکی از مشکلات عمده‌ای که ما در کشور داریم، بحث مصرف و دیگری، استفاده درست از منابع است

او ادامه داد: «گاهی شکل اشتباه استفاده از منابع باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود و ما آدم‌ها تا حدودی چرخه و نظم طبیعت را به‌هم‌ریخته و به محیط‌زیست آسیب می‌رسانیم.»

این هنرمند توضیح داد: «ما می‌توانیم جلوی آسیب دیدن بیشتر طبیعت را با ورود به حوزه آموزش اصولی استفاده از منابع به کودکان بگیریم. ارگان‌هایی مثل آموزش و پروش و رسانه‌هایی چون تلویزیون باید بچه‌ها را آموزش دهند تا به‌منظور حفظ محیط‌زیست کوشا باشند.»

او با اشاره به اینکه تئاتر عروسکی ابزاری خلاقه برای آموزش است، توضیح داد: «به نظر من از هر متریالی می‌توان برای خلق عروسک و نمایش عروسکی استفاده کرد. بچه‌ها می‌توانند با یک مدادتراش و مداد شخصیت‌سازی و با ابتدایی‌ترین شکل‌ها مهم‌ترین مسائل و موضوعات را مطرح کنند.»

این هنرمند با بیان اینکه هر جشنواره‌ای دارای نقاط قوت و ضعف است، افزود: «با توجه به بحث کمبود بودجه قابل‌درک است که تنها یک یا دو نفر از اعضای گروه به تماشای آثار بنشینند و در طول جشنواره حضور داشته باشند اما در اصل گروه‌ها باید همگی تا آخر زمان برگزاری این رویدادهای هنری محلی برای اسکان داشته باشند و با تماشای آثار هم به تعامل با یکدیگر و انتقال تجربیات بپردازند.»

کیمیایی‌پور گفت: «ما در جشنواره شاهد آثاری با تکنیک‌های متفاوت بوده‌ایم که هر کدام را باید با نمایش‌های شبیه خودشان قیاس کرد. چون هر یک شاخصه‌های خاص خود را دارا هستند و این هم اشکالی است که در داوری وجود دارد.»

او ادامه داد: «خوشبختانه استقبال از آثار خوب بود ولی تعداد مخاطب کودک نسبت به بزرگ‌سال اندک بود. شاید اگر زمان برگزاری جشنواره در طول دایر بودن مدارس باشد، بیشتر شاهد حضور بچه‌ها باشیم.»

این هنرمند با اشاره به لزوم اجرای عموم آثار حاضر در جشنواره توضیح داد: «سالن‌های تئاتر ما نیاز به دسته‌بندی و درجه‌بندی بر اساس گروه سنی مخاطبان دارند و اگر این اتفاق صورت بگیرد قطعاً اجرای عموم برای آثار کودک هم بهتر عملی خواهد شد.»

ما در جشنواره شاهد آثاری با تکنیک‌های متفاوت بوده‌ایم که هر کدام را باید با نمایش‌های شبیه خودشان قیاس کرد

کیمیایی‌پور در پایان درباره کمک‌هزینه‌ها گفت: «قطعاً تلاش زیادی بابت افزایش مبالغ کمک‌هزینه نسبت به سال‌های قبل صورت گرفته است که قابل‌تقدیر است اما به‌شخصه در مورد خودم، کمک‌هزینه تنها بخش اندکی از بار اقتصادی تولید را کم کرد.»

مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، امروز در تئاتر شهر برگزار می‌شود.




نظرات کاربران