در حال بارگذاری ...
کارگاه‌های جشنواره تهران- مبارک در فضای مجازی

سینا ییلاق‌بیگی از «طراحی صحنه و فضا در نمایش عروسکی» می‌گوید

سومین کارگاه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک؛ «طراحی صحنه و فضا در نمایش عروسکی» با حضور سینا ییلاق‌بیگی، کارگردان و طراح صحنه، نور و لباس برگزار خواهد شد.

به گزارش ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در راستای ارتقا بنیه علمی نمایشگران عروسکی از جمله رویدادهایی است که در جشنواره هجدهم رخ خواهد داد و کارگاه «طراحی صحنه و فضا در نمایش عروسکی» با حضور سینا ییلاق‌بیگی، طراح صحنه، نور و لباس تئاتر و سینما و کارگردان و مدرس تئاتر، سومین مورد آن است. کارگاهی که روز 6 بهمن ماه به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. 


ییلاق‌بیگی درباره موضوع این کارگاه گفت: در این کارگاه سوالاتی مطرح خواهد شد بی آن‌که در جست‌وجوی پاسخی متقن باشیم. معتقدم برای هیچ سوالی پاسخی قطعی وجود ندارد و افراد برحسب تجربه زیسته‌شان برای سوال‌هایی ثابت به پاسخ‌هایی متفاوت می‌رسند. تلاش من مطرح کردن این سوالات و یافتن پاسخ آن‌ها براساس تجربیات شرکت‌کنندگان است. مسیر کلی ما نیز معرفی فضا در نمایش عروسکی، ارتباط آن با تکنیک به‌کاررفته در ساخت عروسک‌ها و به اشتراک‌گذاری تجربیات و ایده‌هاست.


او درباره مدت زمان برگزاری این کارگاه یک روزه نیز توضیح داد: در کارگاه‌های من، این زمان آغاز است که اهمیت دارد و بازه زمانی برگزاری آن تا حدود زیادی به شرکت‌کنندگان و میزان مشارکت‌شان بستگی دارد.


این دانش‌آموخته تئاتر درمورد نظری یا عملی بودن مباحثی که در کارگاه خود مطرح خواهد کرد، توضیح داد: با توجه به زمانی که در اختیار داریم، علی‌رغم آن که پخش فیلم یا نمایش عکس خواهیم داشت، اما بحث عمده، نظری و بر مبنای انتقال تجربیات و صحبت از ایده‌هاست. چرا که برگزاری کارگاه عملی با توجه به مراحلش؛ خوانش متن، تحلیل و بررسی و پژوهش پیرامون آن، اسکیس صحنه و اتود زدن برای آن و سپس ساخت ماکت به زمانی حداقل یک هفته‌ای نیازمند است که در مجال کارگاه ما نمی‌گنجد.


 این کارگردان و طراح صحنه تئاتر که پیش از این با نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری‌خان در ولایت‌عهدی شاهی که سرخپوش بود اما کسی نمی‌دانست»، یکی از برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک بوده است، در توضیح این که برای شرکت در این کارگاه باید از چه حداقل‌هایی برخوردار بود، افزود: همه دوستداران نمایش عروسکی می‌توانند در این کارگاه که به مباحثی ملموس در این حوزه می‌پردازد، شرکت کنند. 


ییلاق‌بیگی در پاسخ به این که ناگزیری بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در شرایط تحت تاثیر شیوع کرونا، چه اثری بر شیوه برگزاری کارگاه «طراحی صحنه و فضا در نمایش عروسکی» خواهد داشت، گفت: ما ناگزیریم این شرایط را بپذیریم و در نظر داشته باشیم که شرایط موجود نباید موجب رها کردن امر آموزش، امر گفت‌وشنود، بیان تجربیات و صحبت از ایده‌ها شود. 


متقاضیان برای شرکت در این کارگاه تا 4 بهمن ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره تلفن‌های ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲ و۰۲۱۶۶۷۵۴۶۹۶ ثبت‌‌نام کنند.


مدیریت کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره بر عهده فهمیه میرزاحسینی است و این کارگاه‌ها با همکاری استارتاپ فرهنگی هنری «روستاوند» و در پلتفرم این موسسه ارایه می‌شود.


 راه‌های ارتباطی با هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به شرح زیر است:

وبسایت tehranmobarak.theater.ir  
کانال تلگرام   t.me/Tehranmobarak18th 
واتساپ  ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲
اینستاگرام  tehranmobarak.18th 
تلفن ۰۲۱۶۶۷۵۴۶۹۶ و   ۰۲۱۶۶۷۱۰۷۰۲(دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها) 
ایمیل tehranmobarak@theater.ir


هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اسفندماه سال جاری به دبیری زنده‌یاد گلزار محمدی و مدیریت اجرایی مهدی حاجیان برگزار خواهد شد.

 




نظرات کاربران