در حال بارگذاری ...
...

اهمیت نگاه موشکافانه به وقایع اجتماعی در تئاتر خیابانی

آزاده انصاری یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش «فضای باز» هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک معتقد است: " نگاه دقیق به وقایع اجتماعی در نمایش فضای باز، آن را به تعریف و هدف‌های این گونۀ تئاتری نزدیک‌تر می‌کند."

 

به گزارش ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک، انصاری با تاکید بر این که آثار به نسبت خوبی را در مرحله ارزیابی آثار تماشا کرده‌است، گفت: هنرمندانی که علاقه‌مند به فعالیت در بخش فضای باز هستند توانمندی خود را در این دوره به‌خوبی در معرض دید گذاشتند.

وی پرداختن به آیین‌های اصیل ایرانی را از بهترین گزینه‌های آشنا کردن مردم مناطق سراسر کشور با دیگر فرهنگ‌ها دانست و افزود: هر منطقه آیین، آداب و رسومی دارد. هنرمندان، مردم را با ریشه، فرهنگ و اصالت خودشان بیشتر آشنا می‌کنند. در کارهای تولید شدۀ این دوره نیز به آیین‌ها پرداخته شده‌بود و شاهد اجراهای موفقی بودیم. این مسئله بسیار مهم است و امیدوارم شاهد تداوم آن‌ باشیم.

کارگردان نمایش عروسکی «کچل»، ادامه داد: اما انتظار می‌رود این آیین‌ها خلاقانه‌تر به اجرا برسند و نگاه موشکافانۀ بیشتری به اتفاقات جامعه داشته باشند. نگاه دقیق به رخدادهای جامعه در نمایش فضای باز، آن را به تعریف و هدف‌های این گونه تئاتری نزدیک‌تر می‌کند.

کارگردان نمایش عروسکی «ماکوندو» با بیان این که نیاز است گروه‌ها در نمایش خیابانی خود را به روز کنند و به معیارهای جهانی نزدیک‌تر شوند، توضیح داد: تئاتر فضای باز نیازمند هنرمندانی با قدرت تخیل، خلاقیت و بدهه‌پردازی بیشتری است تا در اجرا واکنش‌های بهتری را از مخاطبان بگیرند و آن‌ها را با خود همراه کنند.

انصاری اضافه کرد: در ارزیابی آثار، جای خالی تئاتر خیابانی مدرن را کاملا احساس کردم. آثاری که در ساخت عروسک یا تکنیک‌های به روز کمی خلاقانه‌تر عمل کنند. گروه‌ها به راحتی از طریق سایت و کانال‌های در دسترس می‌توانند از رویدادهای تئاتری در دنیا اطلاع پیدا کنند. دبیرخانه نیز با گروه‌ها همراه است و می‌تواند در این زمینه راهنمایی‌ بدهد.

انصاری همچنین برای هنرمندانی که آثار آن‌ها به جشنواره راه یافته آرزوی اجرایی خوب همراه با موفقیت کرد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند از یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.

تاریخ انتشار خبر: 1397/04/15