در حال بارگذاری ...
...

محمداسماعیل سعیدی اعلام کرد: "جای خالی شادپیمایی در جامعۀ ما احساس می‌شود"

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که مردم به صحنه بیایند و محصول زحمات و ساختۀ دست خود را در معرض دید دیگران قرار دهند تا هم مردم با فرهنگ پیشینیان ما دوباره آشتی کنند و هم در کنار یکدیگر یک حرکت شاد و مفرح را رقم بزنند.

محمداسماعیل سعیدی، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی، دربارۀ برگزاری سومین شادپیمایی در قالب جشنوارۀ تئاتر عروسکی، گفت: در شرایط فعلی جامعۀ ما هر اقدامی که مفرح باشد و بتواند لبخندی را بر لب مردم بنشاند، حرکتی بسیار ارزشمند است. در این میان، هنر می‌تواند به‌شدت به کمک مردم بشتابد و این شادی را به جمع آن‌ها بیاورد و در این میان تئاتر عروسکی یکی از شاخه‌های هنر است که بسیار روی کودکان و بزرگ‌سالان تاثیر می‌گذارد. اعتقاد دارم در کشور ما کم‌تر به تئاتر عروسکی پرداخته شده است و جا دارد بیشتر به این هنر تاثیرگذار بها داده شود. البته این مهم، تنها با حمایت سازمان‌ها و نهادها انجام می‌گیرد. تمام سازمان‌ها باید از این هنر حمایت کنند و زمینه‌ای را فراهم آورند تا هنر تئاتر عروسکی بیشتر در جامعه مطرح شود تا بتوانیم از اثرات مثبت این هنر بهره‌مند شویم. این شادپیمایی کاملا می‌تواند این هنر را به مردم معرفی کند.

وی در ادامه افزود: البته در این میان بهتر است ما گرایش به سنت هم داشته باشیم. در گذشته مادران ما عروسک‌هایی به‌صورت سنتی می‌ساختند و در اختیار کودکان خود قرار می‌دادند که این فرهنگ دارد از بین می‌رود و به دست فراموشی سپرده می‌شود. کارکرد دیگر شادپیمایی این است که خود مردم به صحنه بیایند و محصول زحمات و ساختۀ دست خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. اگر این اتفاق روی دهد، هم مردم با فرهنگ پیشینیان ما دوباره آشتی می‌کنند و هم در کنار یکدیگر یک حرکت شاد و مفرح را رقم می‌زنند. در جامعۀ ما نهادینه شدن این نوع حرکت‌ها بسیار موثر و ارزشمند است. واقعا جای خالی حرکت‌هایی همچون شادپیمایی در جامعۀ ما دیده می‌شود.

نمایندۀ مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عروسک‌هایی که در دوران گذشته در فرهنگ‌های مختلف حضور داشتند اشاره کرد و گفت: به‌عنوان ‌مثال در آذربایجان شاهد تکم و تکم‌گردانی بودیم که یک شیوۀ نمایش ایرانی است. تکم یک نماد عروسکی بود که در آستانۀ عید نوروز خبر می‌دادند که عید در راه است و باید خانه‌تکانی و ... آغاز شود. در تمام شهرها و استان‌ها شاهد چنین آیین‌هایی بوده‌ایم. عروسک‌هایی که در کشور ایران وجود دارند، نمادی از بخشی از آداب و رسوم و هویت ما بودند و پشتوانۀ غنی فرهنگی داشتند. اگر بتوانیم در قالب جشنوارۀ بین‌المللی تئاتر عروسکی و شادپیمایی آن، این فرهنگِ در دست فراموشی را دوباره احیا کنیم، اتفاق بسیار مثبتی رخ داده است. امیدوارم این نوع برنامه‌ها به شهرهای دیگر هم تعمیم پیدا کند و در سراسر ایران شاهد برگزاری شادپیمایی باشیم. در برخی از کشورها رسوم بومی را به آداب ثابتی تبدیل کرده‌اند که هر سال و در ایامی مشخص اجرا می‌شوند و مردم دل‌شاد می‌شوند و فرهنگ هم به‌دست فراموشی سپرده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: در سفری که به اصفهان داشتم، با هنرمندی آشنا شدم که عروسک‌های بومی و چوبی درست می‌کرد. گویا این فرد، تنها کسی است که هنوز به این عروسک‌ها بها می‌دهد و واقعا عروسک‌هایی همچون آثار دست این هنرمند را هیچ‌کجا ندیده بودم. واقعا حیف است این عروسک‌ها از اذهان مردم پاک شوند.

محمداسماعیل سعیدی در پاسخ به این سوال که اگر عروسکی در اختیار داشت که همچون غول چراغ‌جادو می‌توانست آرزوهای صاحب‌اش را برآورده کند چه آرزویی را در ابتدا مد نظر قرار می‌داد، گفت: از او می‌خواستم گره از مشکلات اقتصادی کشور باز کند.

هفدهمین جشنوارۀ بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود.

شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه 31 مرداد ماه همزمان با عید قربان از ساعت 17 تا 19 در مجموعۀ فرهنگی گردشگری عباس آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همۀ افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند. عروسک یادتان نرود!