در حال بارگذاری ...
...

معرفی نمایش‌های بخش «تجربه»

نوآوری در بازی‌دهندگی؛ عروسک‌های خوردنی و ترانه‌ای از مرتضی احمدی

برای نخستین بار 16 نمایش در بخش تجربه (نوآوری و تفاوت) که با تاکید بر عروسک با ساده‌ترین شرایط امکان اجرا در فضاهای مختلف تولید شده‌اند در هفدهمین جشنوارۀ بین‎المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک اجرا می‌شوند.

هدف از برگزاری این بخش ارائۀ نوآوری در زمینۀ تکنیک‌های ساخت عروسک و بازی‌دهندگی، ایده‌های جذاب داستانی و اجرای نمایش‌های کوتاه و سرگرم‌کننده و نیز معرفی استعدادهای تازه است. در این گزارش نمایش‌های بخش «تجربه» معرفی شده‌اند.

عروسکی از جنس یخ

نمایش «لبخند تلخ ژکوند» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی رها اسکندری از جمله نمایش‌هایی است که در این بخش به صحنه می‌رود.

عروسک این نمایش از جنس یخ است و در فضای یخی و سرد مشغول شادی است. ناگهان خود را درون دریاچۀ آب‌جوش می‌اندازد. کنار دریاچه، تابلوی خطر مرگ دیده می‌شود.

تکنیک اجرایی نمایش تیبل تاپ(رومیزی) است و بازی‌دهندگان عروسک ساناز خوش‌مهر، احسان آزادجو و سپهر مسافریان هستند.

اسکندری جای بخش «تجربه» را با توجه به مبحث نوآوری و خلاقیت در جشنواره خالی دانست و خواستار حمایت از آن شد.

فضای لابیرنت نمایشی با حضور یک تماشاگر

نمایش «زنگ تفریح ما» کاری از فاطمه سلجوقی در فضای لابیرنت با یک تماشاگر اجرا خواهدشد. تماشاگر در اجرا مشارکت دارد.

تکنیک اجرایی نمایش تلفیقی از عروسک سایه، ماروت و دستی است.

«زنگ تفریح ما» به بازنمایی فضای یک مدرسۀ دخترانه می‌پردازد. معضلات و مسایل نوجوانان و مشکلاتی چون خودزنی، ناهنجاری‌های رفتاری و ناسازگاری با نظام آموزش از مواردی است که در نمایش به آن پرداخته می‌شود.

نگین کشفی، آرش مصطفایی، سعیده رمضان‌زاده، سعیده خوش‌نژاد، سمیه هداوند، هدی چاهوشی و حسین جمشیدیان بازی‌دهندگان عروسک هستند.

سلجوقی بخش «تجربه» را فرصتی برای به چالش کشیدن گسترۀ معنایی عروسک، تامل دربارۀ آن و تجربۀ نگاه‌های نو دانست.

روایت آنتیگونه با کیف ابزار

در نمایش «آنتیگونه» نوشتۀ سوفوکل که طراحی و کارگردانی آن به عهدۀ امید اکبری است شخصیت‌ها با ابزار ساخت و ساز نشان داده می‌شوند و با اشیا تصویرسازی صورت می‌گیرد.

در نمایش می‌بینیم، برادران آنتیگون در جنگ مخالفان هفتگانۀ تب همدیگر را کشتند و کرئون پادشاه تب، تدفین یکی از برادران را به جرم خیانت ممنوع کرده. آنتیگون از این فرمان سرپیچی می‌کند و برادر را به خاک می‌سپارد و به دستور کرئون زنده به گور می‌شود.

امید اکبری اجراگر، تصویر از فرزام رنجبر، ویدئو مپینگ شروین عقیلی و نریشن و تنظیم موسیقی کاری از فرزین رنجبر است.

اکبری برگزاری بخش «تجربه» را پر اهمیت و ضروری دانست و افزود: در این بخش می‌توان به شیوه‌های دیگر نیز نمایش عروسکی اجرا کرد.

قصۀ سگی که با شیوۀ جدید روایت می‌شود

نمایش «ادیدتانا» دربارۀ سگی است که در ظاهر با صاحب خود دوست است. وقتی صاحب سگ به سفر می‌رود قلاده را باز می‌کند. اما سگ به جای نگهبانی از خانه فرار می‌کند.

تکنیک اجرایی نمایش body art (بادی آرت) است و اجرا و کارگردانی آن را امین پروین به عهده دارد. نقاش نیز هما خسروی است.

پروین با ابراز خرسندی از برپایی بخش «تجربه» خواستار حمایت و توجه به آن شد و از کنجکاوی خود برای تماشای آثار دیگر هنرمندان گفت.

نوآوری یک نمایش در شیوۀ بازیدهندگی

نمایش «نخ‌های شمارش شده» کاری از افشین قاسمی با خلاقیت و نوآوری در شیوۀ بازیدهندگی اجرا خواهدشد. به این ترتیب که عروسک نخی توسط یک عروسک دیگر چرخانده می‌شود.

تکنیک اجرایی ترکیبی از عروسک نخی و ماپت است. در این نمایش مبارک از شمال آمده و می‌خواهد در جشنوارۀ تئاتر عروسکی شرکت کند و سوغاتی به همراه آورده.

مریم رمضانی و مریم زارع بازیدهندگان نمایش‌اند.

به گفتۀ قاسمی، بخش «تجربه» به ارتقا و پیشرفت هنرمندان برای رو آوردن به شیوه‌های جدید در اجرا و بازیدهندگی کمک می‌کند.

«او» نمایشی با تلفیق انیمیشن و سایه

نمایش «او» کاری از وحید خسروی به اثبات وجود خداوند می‌پردازد.

خلاقیت این نمایش به ادغام تکنیک سایه و انیمیشن برمی‌گردد.

پویان پیره و وحید خسرویان بازیدهنده نمایش‌اند. سمیه قبادی به عنوان صداپیشه با «او» همکاری دارد.

خسروی افزودن بخش «تجربه» را به فراخوان این دوره ارزشمند دانست و توضیح داد: هنرمندانی که در این بخش حضور دارند به دیگر شیوه‌ها علم و آگاهی دارند و نسبت به آن شناخت ساختارشکنی کردند.

گفتن و شنیدن با اجرای ترنس مدرن

نمایش «گفتن- شنیدن» اجرایی ترنس‌ مدرن دارد و کاری از مینا پناه‌نجات است.

این اثر نوعی تمرین برای صحبت کردن و شنیدن حرف‌های دیگران است.

مخاطب «گفتن- شنیدن» در یک محیط عمومی با یک عروسک مواجه می‌شود و می‌تواند با او صحبت کند. صحبت‌ها ضبط می‌شوند تا دیگر افراد بتوانند به همراه عروسک به آن گوش دهند.

پناه‌نجات‌ بخش «تجربه» را فرصتی برای افراد تازه‌کار با ایده و خلاقیت دانست و گفت: افزودن این بخش در یک رویداد بین‌المللی با ارزش است و به نظرم مخاطبان با خلاقیت‌های جذابی مواجه می‌شوند.

اجرای «عروسک‌های من» با کارگردانی 11ساله

نمایش «عروسک‌های من» در پنج اپیزود شامل «کتاب بزرگ» با شیوۀ تئاتر کاغذی با ترانۀ شادروان مرتضی احمدی، «عروسک اژدها» که کیک تولد خود را به جای فوت کردن آتش می‌زند، «عروسک نقاش» که پوستر هفدهمین جشنوارۀ تئاتر عروسکی را نقاشی می‌کند، «چهارعروسک خواننده» که ترانۀ بندری را با شعر خیام می‌خوانند و «عروسک پلاستیکی» اجرا خواهدشد.

نمایشنامه نوشتۀ هیام احمدی است و با تلفیقی از تکنیک‌های تئاترکاغذی، ماروت و ماپت اجرا می‌شود.

در این نمایش که به کارگردانی مهربان غلامیان نوجوان 11 ساله آمادۀ اجرا شده، شیوه‌های مختلف تئاتر عروسکی و قدرت بازی‌دهندگی عروسک نشان داده خواهدشد.

فرامرز غلامیان دستیارکارگردان، بازی‌دهندۀ عروسک و بازیگر و مهربان غلامیان بازیگر نمایش هستند.

قصۀ دو خواهر که از مو به هم وصل‌اند

نمایش «بلاند رد هد» با تکنیک نخی اجرا می‌شود و دربارۀ دو خواهر است که از موهای قرمز و بلندشان به هم وصل‌اند.

کارگردان نمایش «بلاند رد هد» مهسا فلاح  است و ابوالفضل باران‌طلب، یاسمن زارعی و رویا صدوقی بازی‌دهندۀ عروسک محسوب می‌شوند.

تینا سورانی، بنیامین سیدین و آرمان میرعبدالحق نویسندگان نمایشنامه هستند که از دو آهنگ اقتباس شده است.

فلاح بخش «تجربه» را مناسب افرادی می‌داند که می‌خواهند تجربه کنند.

آن مرد آمد

«آن مرد آمد» کاری از علیرضا ناصحی با تلفیق تکنیک اجرایی دست‌کشی و باتومی اجرا می‌شود.

این نمایش به معضلات اجتماعی چون کودکان کار می‌پردازد و قصۀ زن و مردی را می‌گوید که در پارک با یکدیگر آشنا می‌شوند.

علیرضا ناصحی، علی دولت‌یاری، هما خداجوی و مرجان نامورآزاد بازیدهندگان نمایش‌اند.

ساخت متفاوت عروسک در نمایش «سیا»

نمایش «سیا» روایتی از زندگی و گم‌گشتگی است.

تکنیک اجرایی نمایش نخی است و عروسک آن ساخت متفاوتی دارد. دو عروسکی که در هم تنیده هستند یک جایی از هم جدا می‌شوند.

بازی‌دهندۀ عروسک، طراح، نویسنده و کارگردان نمایش، سایه سیروانی است.

حکایت زندگی بشر از آفرینش تا به امروز

نمایش «رویای پرومته» کاری از محسن اکرمی ‌ابرقویی برداشتی از اسطورۀ پرومته است و در سه بخش آفرینش، آتش و جهان امروز، نگاهی به زندگی بشر دارد.

متریال محوری این نمایش کار با روزنامه است و با تلفیقی از تکنیک ماسک و بنراکو اجرا می‌شود.

خلاقیت این نمایش به دکور و عروسک‌ها برمی‌گردد که با روزنامه ساخته شده‌اند. تعدادی از عروسک‌ها نیز در صحنه ساخته خواهندشد.

کیمیا فرحزا، آتریا طاهری، نیلوفر عبدلعلیان، یگانه کریمی، نازنین کهدویی و یاسمن ملک‌ثابت بازی‌دهندگان عروسک هستند.

اکرمی‌ ابرقویی بخش «تجربه» را فرصتی برای دیده شدن خلاقیت و نوآوری نمایش‌ها می‌داند.

روایت زندگی توسط تخته سیاه

نمایش «اندراحوالات یک خوردن ساده» توسط تخته سیاهی قدیمی با رویکرد اجتماعی- سیاسی روایت می‌شود و به زندگی شخصیت‌های کتاب درسی دهۀ ۶۰ پس از حذف آن‌ها از کتاب درسی تا زمان حال می‌پردازد.

تکنیک اجرایی این نمایش تلفیقی از انیمیشن و سایه است و نوع و شیوۀ سایه متفاوت شده.

حمیدرضا قربانی و مسعود غزنچایی نویسنده نمایشنامه و حمیدرضا قربانی کارگردان نمایش هستند.

بازی‌دهندگان عروسک علی افشاری، سعید موسوی‌راضی و حمیدرضا قربانی هستند.

کیوان عسکری، علی افشاری، سعید موسوی‌راضی و حمیدرضا قربانی به عنوان صداپیشه با نمایش همکاری دارند.

عروسک‌های خوردنی

در نمایش «عروسک‌هایمان را بخوریم» به کارگردانی محمد(آژمان) بیژنی‌نسب دختری تصمیم گرفته اسم خود را شلغم بگذارد چون احساس می‌کند از همۀ میوه‌ها قشنگ‌تر است.

متریال این نمایش تجربه‌گرایانه، میوه است.

نویسندگان زهرا کریمی‌کوچی و محمد(آژمان) بیژنی‌نسب هستند.

سپیده اسدسنگابی و محمد(آژمان) بیژنی‌نسب بازیدهندگان و بازیگران نمایش‌اند.

رویکردی نو به نمایش سایه

نمایش «درخت بخشنده» برداشتی آزاد از کتابی به همین نام اثر شل سیلور استاین است و به دوستی پسری با درختی از کودکی تا میانسالی و پیوند انسان با طبیعت می‌پردازد.

این نمایش با دستگاه اورهد و ترکیب سایه اجرا می‌شود. این شیوۀ‌ ابداعی  رویکردی نو به نمایش سایه دارد در جهت ارائه هرچه بیشتر مفاهیم داستان به شکل نمایشی.

نویسندۀ «درخت بخشنده» میترا کریم‌خانی است و به کارگردانی مشترک امیرعابدی و میترا کریم‌خانی اجرا می‌شود.

بازی‌دهندۀ عروسک نرگس صفامنش و راشین رضایی هستند.

ساخت قاب تجسمی در نمایش «جوینده»

نمایش «جوینده» کاری از لیلا احمدی دربارۀ دو دختر است که اشتباهی به کوهی می‌روند و به کلبه‌ای وارد می‌شوند. اعضای آن کلبه از دنیا رفته‌اند و این دو باید یک شب را با مرده‌ها بگذرانند.

تکنیک اجرایی تئاتر کاغذی است و از دوربین نیز استفاده می‌شود. «جوینده» صرفا نمایش نیست و تلاش شده کار تجسمی نیز باشد. لیلا احمدی راوی نمایش است.

هفدهمین جشنوارۀ بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود.

شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه 31 مرداد ماه همزمان با عید قربان از ساعت 17 تا 19 در مجموعۀ فرهنگی گردشگری عباس آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همۀ افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند. عروسک یادتون نره!