در حال بارگذاری ...
برپایی کارگاهی مجازی که از کاربرد میزانسن در قاب می‌گوید

کاربرد میزانسن جایی میان تئاتر عروسکی و تصویر محصور شده در قاب

در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، کارگاه «کاربرد میزانسن جایی میان تئاتر عروسکی و تصویر محصور شده در قاب» با حضور احمد اطراقچی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران_ مبارک؛برگزاری کارگاه‌های تخصصی در راستای ارتقای بنیه علمی نمایشگران عروسکی از جمله فعالیت‌های است که برای جشنواره هجدهم تدارک دیده شد.

تاکنون چهار کارگاه به‌صورت مجازی با همراهی علاقه‌مندان برپا شده و «کاربرد میزانسن جایی میان تئاتر عروسکی و تصویر محصور شده در قاب» عنوان کارگاهی است که با حضور احمد اطراقچی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون برگزار خواهدشد.

کارگردان مجموعه  عروسکی «سرحال» در مورد موضوع این کارگاه، توضیح داد: با توجه به‌شرایط به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های تئاتر و این که هنوز وضعیت مشخصی برای بازگشت به شرایط قبلی نیست، بسیاری از نمایش‌ها آنلاین و با استفاده از دوربین اجرا می‌شوند.

نویسنده و کارگردان فیلم «چهل و هفت» افزود: از آن جایی که این وضعیت تجربه نشده بود و پیش از آن اتفاقات به‌طور زنده در سالن تئاتر رخ می‌داد طبیعتا تماشاگر نشسته کار را تماشا می‌کرد، میزانسن هم توسط بازیگر و روی صحنه اتفاق می‌افتاد. هیچ‌وقت هم تماشاگر جای خود را در سالن تغییر نمی‌داد پس میزانسن حتما باید از مقابل رخ می‌داد.

اطراقچی با تاکید بر این که تئاتر مشخصه‌های خاص خود را دارد اما الان در شرایطی قرار گرفتیم که از دوربین استفاده می‌شود،( تئاتر آنلاین به دلیل شیوع کرونا) ادامه داد: در نتیجه جاگیری دوربین و اتفاق‌های که می‌تواند به‌وسیله دوربین به وجود آوریم، می‌تواند میزانسن جدیدی به ما بدهد تا بتوانیم موقعیت را مقداری تغییر دهیم. نوع میزانسن و اتفاقی که روی صحنه می‌افتد را نه تنها به‌وسیله کاراکترها بلکه توسط عروسک‌ها و بازیگرها هم‌چنین دوربین تغییر دهیم و بتوانیم یک ابداع و نوآوری داشته باشیم. در نتیجه در این کارگاه می‌خواهیم بگوییم چگونه می‌توان با استفاده از دوربین هم میزانسن جدیدی در کار به وجود آورد و هم تنوع و نوآوری در کار داشت.

کارگاه «کاربرد میزانسن جایی میان تئاتر عروسکی و تصویر محصور شده در قاب» پنجشنبه دوم بهمن ماه ساعت 14 به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

متقاضیان برای شرکت در این کارگاه تا روز 30 دی ‌ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره تلفن‌های ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲ و۰۲۱۶۶۷۵۴۶۹۶ ثبت‌نام کنند.

مدیریت کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره بر عهده فهیمه میرزاحسینی است و این کارگاه‌ها با همکاری استارتاپ فرهنگی هنری «روستاوند» و در پلتفرم این موسسه ارایه می‌شود.




نظرات کاربران