میثم طاهری کارگردان اصفهانی حاضر در جشنواره عروسکی تهران _مبارک:
تلویزیون تئاتر ایران دستاوردی تاثیرگذار در حوزه نمایش کشور است/ ممنون که اجازه تنفس به عروسکها داده شد
کارگردان اصفهانی گفت: بسیار خوشحالم از اینکه هنردوستانی که علاقمند بود و بخاطر مسافت و امکان حضور در جشنواره را سالهای قبل نداشتند. امسال به راحتی از منزل و شهر خود به تماشای این عروسکها مینشینند.بی شک با همه مشکلاتی که این ویروس برای تئاتر کشور داشت شاید بتوان راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران را دستاورد آن دانست چیزی که جای خالی آن به شدت بهویژه در بین ما شهرستانیها که دور هستیم و امکان تماشای همه آثار را بصورت زنده نداریم حس میشد.
به گزارش ستاد خبری هجدهمین جشنواره سراسری تهران- مبارک به نقل از ایران تئاتر، جشنواره سراسری تهران _مبارک در حالی شروع بهکار کرد که امسال تحت تاثیر تبعات ناشی از کرونا علاقمندان در سراسر کشور میتوانند از طریق تلویزیون تئاتر ایران همه نمایشهای شرکت کننده در این رویداد را تماشا کنند. میثم طاهری از شهرستان نجف آباد به عنوان نماینده اصفهان با نمایش «دروغ وروره جادو» در جشنواره عروسکی تهران _مبارک با ایران تئاتر حضور دارد به این بهانه با او گفت و گویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
علت حضورتان در جشنواره آنهم با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا چه بود؟
در ابتدا هر گونه سخنی شایسته است یادی کنیم از دبیر فقید جشنواره زنده یاد گلزار محمدی که بی شک نبود او دردی خواهد بود بر پیکر تئاتر عروسکی ایران. حضور در جشنواره ی تهران _مبارک همواره یکی از علایق بنده در طول سالهایی است که مشغول به فعالیتهای هنری هستم. همچنان که سالهای پیش برای تماشای آن، هر ساله به تهران میآمدم و کارهای مختلف را نظاره میکردم.از همان سالهای قبل دغدغه تولید یک اثر با فاکتورهای قابل پذیرش در این فستیوال با من بود تا امسال به دلیل کرونا حجم کاری بنده کمتر شد و خوشبختانه با یاری پروردگار و کمک سایر اعضاء گروه این دغدغه همیشگی شکل عینی گرفت.
از تولید نمایش «دروغ وروره جادو» و روند شروع کار و تمریناتتان بگویید؟
بنای این طرح سال گذشته توسط همکارم گذاشته شد و بعد از نظرات مختلفی که داده شد، نهایتا متن نوشته شد.از بهار 99به صورت جسته و گریخته تمرینات با عروسک گردان شروع شد.این روند مستمر بصورت هفتگی ادامه پیدا کرد تا اینکه از طرف دبیرخانه اعلام شد فیلم ها در مرحله اول ارسال شوند.بعد از فراخوانهای اولیه تمرینات شکل جدی تری به خود گرفت و تقریبا ما در تمامی ایام هفته بر روی چگونگی تولید اثر کار کردیم و نهایتا حاصل آن، تحفهای شد که میبینید.
ارزیابی شما از ارائه آثار از طریق فضای مجازی چیست؟
بدون شک اگر برای معنا گرفتن یک اثر چند وجه را بخواهیم تعریف کنیم مخاطب و تماشاگر وجه لاینفک آن اثر است بخشی که معنای واقعی میدهد به اثر و در واقع نمایش جان میگیرد از حضورش...،اما همانقدر که حضور مخاطب مهم است و اهمیت دارد به مراتب حفظ سلامت و جان او در مرحله بالاتری قرار دارد.وضعیت حاصل و تبعات ناشی از آن راهکاری جز این برای مسئولان بجا نگذاشت ولی خب این موضوع بدون شک در کنار محاسنی که دارد معایبی راهم دارد ولی ناگزیریم بدون تردید حضور تماشاگر هر بار تجربهای بی نظیر است ولی امسال شرایط خاص، این نوع اجرا را (مجازی) را میطلبد و حسن بسیار بزرگ آن دسترسی تمام هنردوستانی است که سالها از حضور و تماشای این جشنواره بی نصیب ماندهاند.
فکر میکنید راهاندازی تلویزیون تئاتر ایران چه کمکی به انتشار آثار دارد؟
بسیار خوشحالم از اینکه هنردوستانی که علاقمند بود و بخاطر مسافت و امکان حضور در جشنواره را سالهای قبل نداشتند. امسال به راحتی از منزل و شهر خود به تماشای این عروسک ها مینشینند. بی شک با همه مشکلاتی که این ویروس برای تئاتر کشور داشت شاید بتوان راه اندازی تلوزیون تئاتر ایران را دستاورد آن دانست چیزی که جای خالی آن به شدت بهویژه در بین ما شهرستانیها که دور هستیم و امکان تماشای همه آثار را بصورت زنده نداریم حس میشد.
به طور کلی اهمیت برگزاری جشنواره و تعطیل نشدن آن در شرایط کنونی از از نظر شما چیست؟
خوشحالم که با وجود این بیماری، لحظهای از سوی دبیرخانه تردیدی برای برگزاری و یا عدم برگزاری حاصل نشد و برپا کنندگان مصمم تر از قبل، این جشنواره را برپا کردند و سوی چراغ تئاتر عروسکی را روشن نگه داشتند.قطعا عروسکهای ما نیاز به نفس کشیدن دارند.حتی اگر کرونا باشد. ممنون که اجازه تنفس بعد از یکسال به عروسک ها داده شد و دوباره جان گرفتند. همچنین یک بار دیگر یادی میکنم از زنده یاد گلزار محمدی، روحشان شاد و در آرامش ابدی باشد. ممنون که امسال جشنواره برگزار شد و قطعا مرحوم گلزار محمدی هم از این اتفاق بسیار خوشحال هستند.