در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با دو مدیر هنری مطرح شد

این جماعت تا پایان این دولت صاحب خانه می‌شوند؟

واقعیت این است که این گروه معمولا جزو بازی نیستند، کسی آنها را آنچنان که باید و شاید جدی نمی‌گیرد و این چنین است که آنان و عروسک‌هایشان جایی برای هنرنمایی ندارند.

به گزارش ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به نقل از ایسنا، صحبت از نمایشگران عروسکی است؛ هنرمندانی که شاید تنها جرم‌شان این است که ابزاری بیش از دیگر همکاران‌شان دارند؛ ابزاری به نام عروسک با تمام تعاریفی که دارد. آنان همه حرف‌های مگو، رویاها ، ترس‌ها یا تخیلات آدمیان را به کمک عروسک‌ها یا اشیاء روایت می‌کنند. هنر بزرگ آنان در جان‌بخشی به اشیایی بی‌جان است تا جایی که مخاطب آن چنان این شی بی‌جان را باور می‌کند که با او به گریه و خنده می‌افتد.

 

نمونه‌ اجراهای موفق نمایش عروسکی در مجموعه‌های شناخته شده تئاتر مانند تئاتر شهر کم‌شمار نیستند، نمایش‌هایی که با اقبال تماشاگران هم رو به رو شده‌اند اما این اجراها مقطعی‌تر و موردی‌تر از آن است که بتواند به عنوان جریانی مستمر تلقی شود و همچنان این پرسش بزرگ وجود دارد که چرا نمایش عروسکی سخت‌تر از دیگر گونه‌های نمایشی می‌تواند سالنی برای اجرا در اختیار بگیرد. این وضعیت سبب شده حیات این گونه نمایشی بیش از هر چیزی به جشنواره‌ای دو سالانه وابسته شود.

مدیر کل هنرهای نمایشی: تا پایان همین دولت فکری برای نمایش‌های عروسکی می‌کنیم

 

همزمان با برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، این موضوع را با قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کردیم و از او پرسیدیم آیا در این زمینه خبر خوشی برای نمایشگران عروسکی دارد.

 

او در این گپ و گفت کوتاه، تلاشی را که حدود هشت سال پیش در دوره پیشین مدیریت خود در مرکز هنرهای نمایشی برای راه‌اندازی سالنی ویژه اجرای نمایش‌های عروسکی انجام داده بود، یادآوری می‌کند و به ایسنا می‌گوید: دوره قبلی هم خیلی تلاش کردیم مکانی مختص نمایشگران عروسکی داشته باشیم و تا تامین منابع مالی آن هم پیش رفته بودیم ولی متاسفانه  به نتیجه نرسید. همچنان معتقدم هر گونه نمایشی برای زنده و بالنده بودن خود، باید مکانی برای اجرا داشته باشد. در غیر این صورت جشنواره‌ها هم کارکرد خود را از دست می‌دهند. بنابراین جشنواره‌ها زمانی کارکرد درستی دارند که اجرای عمومی داشته باشیم و مردم آثار را ببینند و جشنواره تکمیل‌کننده جریان اجراهای عمومی باشد.

 

او درباره اختصاص مکانی برای اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی توضیح می‌دهد: باید بکوشیم مکانی را از مکان‌های موجود برای این موضوع در نظر بگیریم یا اینکه شرایط جدیدی  را فراهم کنیم. شخصا بسیار علاقه‌مند بودم مکان اجرای نمایش‌های عروسکی به سرانجامی برسد و همانطور که برای فعالان حوزه کودک تالار هنر را داریم، برای اجراهای عروسکی هم مکانی ویژه داشته باشیم چراکه مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

 

مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه همه پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد، می‌افزاید: می‌کوشیم در چند ماه باقی مانده از دولت فعلی، مکانی را تامین کنیم. مسلما تا پایان این دولت نمی‌توان سالنی احداث کرد ولی باید یا از مکان‌های موجود، استفاده کنیم این موضوع می‌تواند شامل سالن‌های دولتی و خصوصی شود یا امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان راه اندازی سالن‌های جدید در نظر بگیریم .

 

او توضیح می‌دهد: بخش دولتی با یک سیاست تشویقی می‌تواند از مجموعه‌های خصوصی که به اجراهای عروسکی سالن می‌دهند، حمایت کند به این صورت که آنها به واسطه ارایه اجرا به نمایش عروسکی، از حمایت دولتی بهره‌مند شوند.

 

آشنا اضافه می‌کند: همه تلاش و پیگیری‌مان را انجام می‌دهیم که این موضوع بعد از عید به نتیجه برسد. حتی اگر سالن‌های زیر مجموعه دولت چنین امکانی ندارند، با حمایت از سالن‌های خصوصی، این موضوع را به نتیجه می‌رسانیم یا اگر کسی درخواست راه‌اندازی سالن داشت، از او حمایت می‌کنیم که اجراهای عروسکی را در برنامه قرار بدهد. به هر حال باید مشوق‌هایی داشته باشیم که این موضوع بعد از یک دوره‌ای به نتیجه برسد.

او در پایان تاکید می‌کند: ورود به ساخت و ساز یک مکان تازه چندان اثربخش نخواهد بود  همچنانکه در دوره قبلی هم تجربه بدی بر جای ماند زیرا بودجه‌ای را برای خرید یک مکان تازه تامین کردیم ولی به دلیل تعلل زیاد که بخشی از آن هم به خود من برمی‌گردد، این بودجه صرف امور دیگری شد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر: عروسکی بودن، امتیاز منفی نیست

اما ابراهیم گله‌دارزاده مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره گله و شکایت نمایشگران عروسکی از اینکه در تئاتر شهر به آنان نوبت اجرا داده نمی‌شود و در پاسخ به این پرسش که آیا عروسکی بودن یک امتیاز منفی برای گروه‌های متقاضی اجراست، می‌گوید: تئاتر شهر، مهم‌ترین تئاتر  این شهر و محلی برای عرضه تئاتر معاصر ماست بنابراین نه تنها برای تئاتر عروسکی امتیاز منفی قائل نیستیم که از قضا برای اجرای نمایش‌های خوب عروسکی اشتیاق و علاقه هم داریم.

 

 او ادامه می‌دهد: با دبیر اجرایی جشنواره نمایش عروسکی صحبتی داشته‌ام که کارها بررسی شود و شرایط به نحوی پیش برود که بتوانیم در تئاتر شهر هم میزبان برخی از نمایش‌های عروسکی باشیم.

گله دارزاده اضافه می‌کند: برای اجرای نمایش‌های عروسکی در تئاترشهر نه ممنوعیتی قائل هستیم و نه چنین محدودیت و ممنوعیتی را قبول داریم. البته برای اجرای نمایش‌های کودک سالنی تخصصی وجود دارد ولی نمایش عروسکی الزاما برای گروه سنی کودک نیست و  مخاطب همیشگی تئاتر شهر می‌تواند کار عروسکی هم ببیند. همچنانکه پیش از این هم نمایش‌های عروسکی در این مجموعه اجرا شده‌اند.




نظرات کاربران