در حال بارگذاری ...
زهرا شاهین‌فر در گفتگو با صبا:

نگاهی به اثر صادق هدایت در «داش‌آکل»/عروسک‌ها محدودیت‌های بازیگران را ندارند

زهرا شاهین‌فر درباره ویژگی‌های نمایش «داش‌آکل» که در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک حضور دارد، سخن گفت.

به گزارش ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به نقل از خبرگزاری صبا؛زهرا شاهین‌فر کارگردان نمایش عروسکی «داش‌آکل» که در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک حضور دارد، با بیان اینکه این‌ نمایش بازنویسی رمان «داش‌آکل» از صادق هدایت است، درباره محتوای نمایش گفت: این‌ نمایش نگاهی به اثر صادق هدایت دارد اما قصه کاملا به لحاظ اجتماعی و سیاسی تغییر کرده است و سعی کردیم به‌روزتر باشد و دغدغه‌های جدیدی به آن اضافه شود. اگرچه داستان در همان زمان تاریخی اتفاق می‌افتد و اسم شخصیت‌ها و روح عیاری و پهلوانی که در داستان صادق هدایت هست، حفظ شده است.

کارگردان «داش‌آکل» درباره سبک نمایش بیان کرد: نمایش با استفاده از تکنیک نمایش سایه اجرا می‌شود. متریالی که برای عروسک‌ها استفاده شده یک ماده جدید به نام پلی کربونات است که یک طلق نشکن و سبک است و راحت‌تر برش می‌خورد. این طلق‌ها با سلفون مشکی پوشیده شده و طرح‌ها برش خورده‌اند. مشاور کارگردان این‌ کار عادل بزدوده است و من با آشنایی با ایشان این سبک را آموختم.

وی درباره اجرای نمایش‌های آنلاین این دوره از جشنواره عنوان کرد: همیشه اولین دوره هرچیزی کمی مغفول واقع می‌شود. تا زمانی که همه با اکران‌های آنلاین آشنایی پیدا کنند شاید کمی استقبال از نمایش‌ها کم باش اما به‌نظر من‌ این اتفاق شروع خوبی‌ست زیرا باعث می‌شود مخاطبان بیشتر شوند. در اجراهای عمومی محدودیت مخاطب وجود دارد اما زمانی که این آثار روی پلتفرم‌های مختلف ارایه شود، همه مردم از شهرهای مختلفی می‌توانند دسترسی داشته باشند و تماشا کنند.

شاهین‌فر درباره لزوم تداوم اجراهای عروسکی در طول سال تاکید کرد: جشنواره فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان است اما رسالت جشنواره این است که تداوم داشته باشد و محدود به یک اتفاق چند روزه در یک یا دو سال نباشد. جشنواره باید فعالیت‌ها را به‌طوری هدایت کند که ما در طول سال هم با مخاطبان در تعامل باشیم و آن‌ها هم نمایش‌های ما را تماشا کنند.

وی افزود: من فکر می‌کنم این امکان اجرای مجازی که امسال فراهم شده است، می‌تواند فقط به دوره جشنواره محدود نباشد و در طول سال با کمک این سامانه‌ها نمایش‌های خود را ارایه کنیم و مخاطبان بیشتری تماشا کنند.

کارگردان «داش‌آکل» درباره تفاوت عروسک‌ها با دیگر حوزه‌های نمایش اظهار کرد: تفاوت کار عروسکی با حوزه‌های دیگر تئاتر این است که عروسک خیلی از محدودیت‌های هنرهای دیگر را ندارد. می‌توانید از هر قوم و قبیله‌ای عروسک داشته باشید. عروسک‌ها می‌توانند انتقادات سیاسی و اجتماعی را با محدودیت کم‌تری بازگو کنند و بسیاری از محدودیت‌های بازیگران را نداشته باشند و آزادتر کار خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که عروسک را همه برای کودک می‌شناسند چرا احساس کردید باید در حوزه نمایش بزرگسال کار کنید؟ توضیح داد: همان‌طور که انیمیشن در کل دنیا مخاطبان بزرگسال را هم به خود جذب کرده است، برای تئاتر عروسکی هم‌ می‌تواند این اتفاق بیفتد. در صورتی که محدودیت‌های بازیگر و صحنه این‌حوزه کم‌تر است. باید سعی کنیم در این حوزه پیشرفت کنیم و می‌توانیم مانند اروپای شرقی از ماشین‌ها در نمایش عروسکی استفاده کنیم.

شاهین‌فر در پایان با بیان اینکه گرایش من کارگردانی بوده و این اولین نمایش عروسکی من است، خاطرنشان کرد: ورود من به این عرصه مصادف شد با آشنایی با عادل بزدوده که نفر اول تئاتر سایه در ایران هستند و من بسیار از ایشان آموختم. در این مدت زمان متوجه شدم که در این حوزه بسیار محدودیت‌ها وجود دارد و اینکه تئاتر سایه در بین بقیه سبک‌ها مهجور مانده است و بسیار جای پیشرفت دارد.




نظرات کاربران