در حال بارگذاری ...

یادداشتی بر نمایش «پر خورشید»

نویسنده و کارگردان: سعیده دهقانی نژاد

شهر:  کرج

یکی از کاربردهای  افسانه ها، فعالیت و تربیت کردن ذهن کودک در تصویرسازی و خیال پردازی ست.

نمایش "پر خورشید"، که ازاستان البرز و از کرج در جشنواره شرکت کرده،  بر اساس یک افسانه، به روی صحنه رفته است.

 پادشاه سرزمینی، به بیماری سختی دچار شده و فرزند کوچک او برای یافتن  درمان بیماری ، راهی  سرزمین دیگری  می‌شود. در آن سرزمین با تهدید هایی مواجه می‌شود، اما با زیرکی آنها را از سر می‌گذراند.  درمان را بدست آورده  و به سرزمین پدری باز می‌گردد.

 در آغاز، در قاب کوچک صحنه،   دور نمای سرزمینی با قصری در انتهای آن نمایان شده و در قاب پنجره ی قصر، عروسک های سایه ای به نمایش میپردازند. این آغازی جذاب است که تماشاگر را به دیدن اجرا  ترغیب می‌کند.

صحنه ها، طراحی های خوشایند و جذابی دارند

 که با مقوای سبک ساخته شده اند. اما در این صحنه ها، عروسک‌های نخی ای  به ایفای نقش می‌پردازند که ابعاد و اندازه هایشان تناسبی  با صحنه ندارند. بازنگری در  طراحی و ساخت عروسک ها، که به اصلاح کاستی ها منجر شود، به تاثیر نمایش کمک خواهد کرد. . 

گاه در طول نمایش با اشخاص یا اتفاق هایی مواجه می‌شویم که  منطقی برای آن نمی‌یابیم. این باعث گسستن تماشاگر از نمایش می‌شود.

اگر نمایشی می‌تواند در آغاز، تماشگر را جذب کند ولی در ادامه توجه او را از دست می‌دهد، یک بازنگری به عناصر شکل دهنده ی نمایش ، کمک شایانی به رفع این مشکل خواهد کرد.

"پر خورشید " نمایشی ست که، نام و  حمایت "کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان " را با خود دارد و این نامی ست که انتظار و توقع تماشاگر را بالا می‌برد.

 

 

مریم اقبالی




نظرات کاربران