در حال بارگذاری ...

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

نویسنده: نسرین خنجری و کارگردانی: ربحانه باغبادی

از دیر باز و در داستان ها و اسطوره ها و افسانه ها همواره ماه عنصری خیال انگیز و دلربا بوده است، نمادی از یک معشوق دست نیافتنی که همواره عشاق در راه رسیدن به او خطرهای بسیار کرده اند. اینبار و در نمایش یه گوله ماه نقره ای نویسنده اثر با دستمایه قرار دادن این تم عاشقانه موفق شده است داستانی در دنیای فانتزی خلق کند که به همراهی اعجاز عروسک ها تخیل کودکان را به پرواز در بیاورد.

از نکات قوت اثر می توان به ساختار خوب نمایشنامه اشاره نمود که در عین سادگی و تناسبی که برای مخاطب کودک دارد از لایه های منختلف داستانی و شخصیت پردازی های خوب برخوردار است. نویسنده موفق شده است با مقدمه چینی مناسب و پیشبرد خط داستانی به گره هایی برسد که با اتفاق هایی از جنس فانتزی، که با اعجاز نمایش عروسکی همراه است باز شوند و به یک پایان تاثیر گذار که نمایان گر یکی از بی آلایش ترین و بی قید وشرط ترینِ عشق ها، که همان عشق مادر به فرزند است برسد.

به لحاظ اجرایی کارگردان با انتخاب تکنیک هایی تلفیقی عروسک ( نخی، میله ای و...) سعی کرده است تا حد امکان نمایشی تر و تصویری تر خط داستانی را بروی صحنه بیاورد. بی تردید نمایش با بهره گیری از صدا پیشه های خوب، ریتم مناسب و همراهی موسیقی در روایت داستان خوب عمل می کند و آنچه در لایه های مختلف داستانی برای مخاطب کودک خود در نظر گرفته است را به خوبی منتقل نموده و تماشاگر را تا پایان جذب می کند. 

اما آنچه در طول اثر کمی تمرکز مخاطب را بر هم می زند و باورپذیری صحنه های فانتزی در حال اجرا را مخدوش می کند از کنترل خارج شدن گاه و بی گاه عروسک هایی هستند که بویژه با تکنیک نخی در حال اجرا هستند. بنظر می رسد اگر با تمرین بیشتر مشکل عروسک گردانی در بعضی از صحنه ها حل گردد و در طراحی صحنه نیز به سمت یک طراحی کاربردی تر و زیباتر که به غنای تصاویر ساخته شده کمک بیشتری نماید، برود می توانیم شاهد یک نمایش عروسکی به مراتب موفق تر و تاثیر گذار تر باشیم.

حسین زینالی

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش عروسکی ریزجان

یادداشتی بر نمایش عروسکی "ریزجان"

نمایش ریز جان شهر : قم نویسنده : هادی حسنعلی کارگردان: ندا وفایی ریزجان که از اسمش پیداست که موجودی ریزه است در پی یافتن هویت خود در میان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی هملت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "هملت"

بودن یا نبودن؟ مسئله این است! نمایش هملت اثر ماندگار ویلیام شکسپیر که با تلاش گروه گلبانگ از بوشهر، به شیوه ی تاتر کاغذی در جشنواره حاضر شده است، به نظر می‌رسد با الهام از تم نمایشنامه، یعنی تردید و ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی صلح نغمه لرینی یایانلار

یادداشتی بر نمایش عروسکی "صلح نغمه لرینی یایانلار"

نویسنده و کارگردان: محمد تقی اسماعیلی   نمایش صلح به قشر خاصی از هنرمندان منطقه آذربایجان می پردازد که همواره در طی سالیان دراز مجموعه ای غنی از فرهنگ و ادبیات شفاهی و عامیانه مردم منطقه شان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی رنگ حسرت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "رنگ حسرت "

نمایش حسرت روایت حسرت گونه از عشقی نافرجام با رنگ و بویی خوش و حال و هوایی خاطره انگیز شاهد عشقی هستیم که در فضای تو در توی خانه‌ ای قدیمی به سبک قاجار و یا اوایل پهلوی پا می ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی زال سپید موی

یادداشتی بر نمایش عروسکی "زال سپید موی "

شهر بیرجند نویسنده و‌کارگردان: حسین عباس زاده قصه ی زال سپید موی بر اساس شاهنامه ی فردوسی ، حکایت رها کردن زال در دامنه ی کوه البرز و نجات زال بدست سیمرغ و پرورش او در دامانش ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی خانم حوا

یادداشتی بر نمایش عروسکی "خانم حوا"

نویسنده: هانری تروایا. کارگردانی علیرضا ناصحی با توجه به فرم ساده و راحتی که این نمایش برای اجرا و حضور در جشنواره انتخاب کرده است شاید بد نباشد ما نیز برای صحبت کردن در باره ی این اثر همان قدر راحت و ساده ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید

یادداشتی بر نمایش عروسکی "آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید"

نویسنده امیر نباتی، کارگردان: یکتا طبیبی کودکان در جهان تخیل و ذهنیت نا محدود خود چنان مرزهای واقعیت را در می نوردند و با چشمان باز چنان رویاپردازی می کنند و واقعیت ها را با رشته های تخیل به افسانه ها گره ...

|

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

نویسنده : عقیل زمانی کارگردان: مهتاب تبریزی نویسنده ای جوان بدنبال سوژه برای نوشتن یک نمایشنامه است، در خواب سعدی و شمسا (یا همان سیاه) و کریستف کلمب را می بیند، سعدی و کریستف ...

|

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

داش آکل نمایش عروسکی داش آکل با تکنیک سایه ، برگرفته از قصه ی صادق هدایت با تغییراتی در قصه با نگاهی نوگرایانه اما با تکنیک کلاسیک تاتر عروسکی سایه روایتی جذاب با تصاویری ...

|

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

نمایش "جایی برای آشغال ها نیست"، در بخش کودک و نوجوان، به جشنواره هجدهم نمایش عروسکی راه یافته است . در واقع مخاطب اصلی این نمایش، انسان است که زمین را به زباله دانی بزرگ تبدیل کرده است و تنها به کودک ...

|

نظرات کاربران