در حال بارگذاری ...

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

نویسنده : عقیل زمانی

کارگردان: مهتاب تبریزی

نویسنده ای جوان بدنبال سوژه برای نوشتن یک نمایشنامه است، در خواب سعدی و شمسا (یا همان سیاه) و کریستف کلمب را می بیند، سعدی و کریستف کلمب هر دو عاشق دختر بازرگانی ثروتمند می شوند و باقی ماجرا که در جزیره ی کیش اتفاق می افتد

نمایش ترکیبی از خیمه شب بازی با تکنیک عروسکی تیبل تاب و بازیگر می باشد .

ترکیبی نه چندان خوشایند اما نسبتا پر کشش، عروسکهایی جذاب و صحنه ای چشم نواز .

ظاهرا کارگردان قصد دارد لحظه های مفرح و شادی را برای تماشاگر ایجاد کند و به این منظور از عناصری آشنا مانند خیمه ، سیاه ( کاراکتر شمسا در نمایش ) ، موسیقی ضربی و .... استفاده می کندو تا حدودی در این منظور موفق است ، اما عناصری زائد مانند بازیگر نقش نویسنده که در طول کل نمایش جلوی صحنه نشسته یا خوابیده است به کلیت نمایش لطمه زده است و اصولا تماشاگر علت حضور آن را تا آخر نمی فهمد، و ما اگر این بخش را از نمایش حذف کنیم نه تنها لطمه ای به نمایش نمی زند بلکه به یکدست بودن نمایش کمک می کند .

بازی دهندگی خوب عروسکها و هماهنگی بازیدهندگان با هم ، همراه با طراحی خوب عروسکها از نکات مثبت نمایش است ، بی شک این بخش از نمایش نشان از تسلط کارگردان بر عوامل نمایش و هدایت صحیح آنان می باشد .

ولی در کل اتفاق و اعجاز عروسکی کمتر در نمایش دیده می شود ، حتی رنگ و لعاب خوش صحنه نیز کمکی به این امر نمی کند ، اما گونه ای از نمایش عروسکی است که با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند و تماشاگر را تا آخر بدنبال خود می کشد و در نهایت به هدف اصلی که سرگرم کردن تماشاگر می باشد نائل می شود .

 

محمد اعلمی




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش عروسکی ریزجان

یادداشتی بر نمایش عروسکی "ریزجان"

نمایش ریز جان شهر : قم نویسنده : هادی حسنعلی کارگردان: ندا وفایی ریزجان که از اسمش پیداست که موجودی ریزه است در پی یافتن هویت خود در میان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی هملت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "هملت"

بودن یا نبودن؟ مسئله این است! نمایش هملت اثر ماندگار ویلیام شکسپیر که با تلاش گروه گلبانگ از بوشهر، به شیوه ی تاتر کاغذی در جشنواره حاضر شده است، به نظر می‌رسد با الهام از تم نمایشنامه، یعنی تردید و ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی صلح نغمه لرینی یایانلار

یادداشتی بر نمایش عروسکی "صلح نغمه لرینی یایانلار"

نویسنده و کارگردان: محمد تقی اسماعیلی   نمایش صلح به قشر خاصی از هنرمندان منطقه آذربایجان می پردازد که همواره در طی سالیان دراز مجموعه ای غنی از فرهنگ و ادبیات شفاهی و عامیانه مردم منطقه شان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی رنگ حسرت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "رنگ حسرت "

نمایش حسرت روایت حسرت گونه از عشقی نافرجام با رنگ و بویی خوش و حال و هوایی خاطره انگیز شاهد عشقی هستیم که در فضای تو در توی خانه‌ ای قدیمی به سبک قاجار و یا اوایل پهلوی پا می ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی زال سپید موی

یادداشتی بر نمایش عروسکی "زال سپید موی "

شهر بیرجند نویسنده و‌کارگردان: حسین عباس زاده قصه ی زال سپید موی بر اساس شاهنامه ی فردوسی ، حکایت رها کردن زال در دامنه ی کوه البرز و نجات زال بدست سیمرغ و پرورش او در دامانش ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی خانم حوا

یادداشتی بر نمایش عروسکی "خانم حوا"

نویسنده: هانری تروایا. کارگردانی علیرضا ناصحی با توجه به فرم ساده و راحتی که این نمایش برای اجرا و حضور در جشنواره انتخاب کرده است شاید بد نباشد ما نیز برای صحبت کردن در باره ی این اثر همان قدر راحت و ساده ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید

یادداشتی بر نمایش عروسکی "آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید"

نویسنده امیر نباتی، کارگردان: یکتا طبیبی کودکان در جهان تخیل و ذهنیت نا محدود خود چنان مرزهای واقعیت را در می نوردند و با چشمان باز چنان رویاپردازی می کنند و واقعیت ها را با رشته های تخیل به افسانه ها گره ...

|

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

داش آکل نمایش عروسکی داش آکل با تکنیک سایه ، برگرفته از قصه ی صادق هدایت با تغییراتی در قصه با نگاهی نوگرایانه اما با تکنیک کلاسیک تاتر عروسکی سایه روایتی جذاب با تصاویری ...

|

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

نویسنده: نسرین خنجری و کارگردانی: ربحانه باغبادی از دیر باز و در داستان ها و اسطوره ها و افسانه ها همواره ماه عنصری خیال انگیز و دلربا بوده است، نمادی از یک معشوق دست نیافتنی که همواره عشاق در راه رسیدن به ...

|

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

نمایش "جایی برای آشغال ها نیست"، در بخش کودک و نوجوان، به جشنواره هجدهم نمایش عروسکی راه یافته است . در واقع مخاطب اصلی این نمایش، انسان است که زمین را به زباله دانی بزرگ تبدیل کرده است و تنها به کودک ...

|

نظرات کاربران