در حال بارگذاری ...

یادداشتی بر نمایش عروسکی "آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید"

نویسنده امیر نباتی، کارگردان: یکتا طبیبی

کودکان در جهان تخیل و ذهنیت نا محدود خود چنان مرزهای واقعیت را در می نوردند و با چشمان باز چنان رویاپردازی می کنند و واقعیت ها را با رشته های تخیل به افسانه ها گره می زنند که گویی رویا ها را زندگی می کنند. نویسنده اثر نیز  با بهره گیری از این ویژگی کودکان "آنا" را چنان خلق کرده که گویی با چشم های باز به چنان خواب عمیقی فرو رفته است که در میان افسانه ها و داستان هایی که روزی با پدر در سرزمینشان قدم گذاشته بود به راه افتاده است و شخصیت های این روایت های تخیلی او را به دور دست ها برده اند و روایت های پیچ در پیچ را از زبان ساده دخترک روایت می کنند و به تصویر می کشند. نویسنده موفق شده است با کنار هم قرار دادن برش های داستانی و روایت کردن  های بازی گونه دخترک که در دل بازی های دیگر شکل می گیرند، هم ایده اثر را منتقل کند و هم مرحله به مرحله در شخصیت پردازی موفق عمل نماید.

کارگردان اثر نیز با در دست داشتن متنی که به لحاظ دراماتیک روایت های در هم تنیده شده از جنس رویا را به تصویر می کشد  موفق شده تا به یاری تکنیک های مختلف نمایش عروسکی آن را دیداری تر کند و لایه های مختلف داستان را گام به گام با همراهی یک بازیگر خوب که با سادگی و روانی جنس بازی اش به جان بخشی رویا ها و آمد و شد های زمانی و مکانی به نحو شایسته ای کمک کند، به صحنه بیاورد.

اما نکات قابل ذکری که در رابطه با این مجموعه خوب که موفق شده اند یک نمایش رویاگونه را با ریتم و فضاسازی خوب به صحنه ببرند و از عنصر دوربین نیز در کادر بندی و زاویه دید بهتر در ارتقاع کیفیت بصیری نمایش نیز بهره گرفته اند، می توان گفت با اینکه عروسک ها کم کم در روند داستان به صحنه می آیند و قرار داد حضور این موجودات غیر واقعی در صحنه توسط تماشاگر پذیرفته می شود،  اما در لحظات مختلفی از اجرا بخاطر عدم هدایت درست و یا آشفتگی در بازی دهندگی و گاها  نداشتن منطق حرکتی مناسب تمرکز مخاطب را خدشه دار می کنندو برای لحظاتی پیوند بوجود آمده میان اجرا و مخاطب خدشه دار می شود. شاید اگر کارگردان در بکارگیری و بهره گیری عروسک ها در فضاهای مناسب تری به لحاظ موقعیت های صحنه ای و یک طراحی صحنه کاربردی حساب شده تر و فنی تر عمل می کرد  می توانستیم یک نمایش عروسکی به مراتب موفق تری را شاهد باشیم.

حسین زینالی

 

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش عروسکی ریزجان

یادداشتی بر نمایش عروسکی "ریزجان"

نمایش ریز جان شهر : قم نویسنده : هادی حسنعلی کارگردان: ندا وفایی ریزجان که از اسمش پیداست که موجودی ریزه است در پی یافتن هویت خود در میان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی هملت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "هملت"

بودن یا نبودن؟ مسئله این است! نمایش هملت اثر ماندگار ویلیام شکسپیر که با تلاش گروه گلبانگ از بوشهر، به شیوه ی تاتر کاغذی در جشنواره حاضر شده است، به نظر می‌رسد با الهام از تم نمایشنامه، یعنی تردید و ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی صلح نغمه لرینی یایانلار

یادداشتی بر نمایش عروسکی "صلح نغمه لرینی یایانلار"

نویسنده و کارگردان: محمد تقی اسماعیلی   نمایش صلح به قشر خاصی از هنرمندان منطقه آذربایجان می پردازد که همواره در طی سالیان دراز مجموعه ای غنی از فرهنگ و ادبیات شفاهی و عامیانه مردم منطقه شان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی رنگ حسرت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "رنگ حسرت "

نمایش حسرت روایت حسرت گونه از عشقی نافرجام با رنگ و بویی خوش و حال و هوایی خاطره انگیز شاهد عشقی هستیم که در فضای تو در توی خانه‌ ای قدیمی به سبک قاجار و یا اوایل پهلوی پا می ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی زال سپید موی

یادداشتی بر نمایش عروسکی "زال سپید موی "

شهر بیرجند نویسنده و‌کارگردان: حسین عباس زاده قصه ی زال سپید موی بر اساس شاهنامه ی فردوسی ، حکایت رها کردن زال در دامنه ی کوه البرز و نجات زال بدست سیمرغ و پرورش او در دامانش ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی خانم حوا

یادداشتی بر نمایش عروسکی "خانم حوا"

نویسنده: هانری تروایا. کارگردانی علیرضا ناصحی با توجه به فرم ساده و راحتی که این نمایش برای اجرا و حضور در جشنواره انتخاب کرده است شاید بد نباشد ما نیز برای صحبت کردن در باره ی این اثر همان قدر راحت و ساده ...

|

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

نویسنده : عقیل زمانی کارگردان: مهتاب تبریزی نویسنده ای جوان بدنبال سوژه برای نوشتن یک نمایشنامه است، در خواب سعدی و شمسا (یا همان سیاه) و کریستف کلمب را می بیند، سعدی و کریستف ...

|

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

داش آکل نمایش عروسکی داش آکل با تکنیک سایه ، برگرفته از قصه ی صادق هدایت با تغییراتی در قصه با نگاهی نوگرایانه اما با تکنیک کلاسیک تاتر عروسکی سایه روایتی جذاب با تصاویری ...

|

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

نویسنده: نسرین خنجری و کارگردانی: ربحانه باغبادی از دیر باز و در داستان ها و اسطوره ها و افسانه ها همواره ماه عنصری خیال انگیز و دلربا بوده است، نمادی از یک معشوق دست نیافتنی که همواره عشاق در راه رسیدن به ...

|

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

نمایش "جایی برای آشغال ها نیست"، در بخش کودک و نوجوان، به جشنواره هجدهم نمایش عروسکی راه یافته است . در واقع مخاطب اصلی این نمایش، انسان است که زمین را به زباله دانی بزرگ تبدیل کرده است و تنها به کودک ...

|

نظرات کاربران