در حال بارگذاری ...

یادداشتی بر نمایش عروسکی "زال سپید موی "

شهر بیرجند

نویسنده و‌کارگردان: حسین عباس زاده

قصه ی زال سپید موی بر اساس شاهنامه ی فردوسی ، حکایت رها کردن زال در دامنه ی کوه البرز و نجات زال بدست سیمرغ و پرورش او در دامانش و آموختن دانایی و پهلوانی و ....

شروع به شکلی کلاسیک و روایت آن توسط همسرایان در ابتدای نمایش به ما یادآوری می کند که با نمایشی کاملا جدی با رویکردی ادیبانه روبرو هستیم و باید انتظارات خود را در همین محدوده بسنده کنیم

جسارت کارگردان در انتخاب داستانی از ادبیات فاخر ما همچون شاهنامه تحسین برانگیز است و اصولا رفتن به سراغ چنین متونی سخت و ناهموار است ، البته زحمات بازیگران و بازی دهندگان و اجرای خوب و هنرمندانه ی شان بر ما پوشیده نیست ولی سوالی که ممکن است در ذهن هر بیننده ای ایجاد شود این است که چرا عروسک ؟

در حالی که بازیگران به خوبی از پس نقش ها بر می آیند در حالی که نیازی به حضور عروسک به عنوان یک عنصر اصلی نیست ، تنها جایی که می توان حضور عروسک را لازم دانست جاییست که سیمرغ وارد ماجرا می شود ، البته این یک انتخاب است و کارگردان می تواند در جای جای نمایش از عروسک استفاده کند به شرطی که این ترکیب بتواند به روند نمایش کمک کند .

عروسکها با تکنیک ماروت ( سر ، عروسک و دست‌ها و پاهای خود بازی دهنده ) که بسیار نزدیک به حرکات طبیعی انسانیست این شبهه را در ما ایجاد می کند که اگر به جای آنها بازیگر بود چه اتفاقی قرار بود نیفتد .

نمایش با نیم نگاهی به شیوه ی نمایشی تعزیه و با سکویی گرد در وسط صحنه و فرمی از نمایشهای آیینی و سنتی که معلوم است آگاهانه انتخاب کرده جای تقدیر و تحسین دارد.

زحمات گروه اجرایی را نباید نادیده گرفت ، هماهنگی افراد در اجرای فرمهای نمایشی و بیان مناسب و رسا ، نشان از تمرین و ممارست خوب گروه اجراییست.

و در آخر این سوال دوباره پیش می اید ، چرا عروسک ؟ و این سوال این جمله از بزرگان موسیقی را بیاد می آورد :

جایی که کلام از گفتن باز می ماند موسیقی آغاز می شود .  و می توان این سخن را در گونه های مختلف نمایشی تعمیم داد :

جایی که نمایش از به تصویر کشیدن بعضی اتفاقات باز می ماند عروسک آغاز می کند ، شاید اینگونه تصور نشود اما عنصری به نام عروسک را نباید براحتی از کنارش گذشت ، عنصری قوی و نمایشی با قابلیتهای نامحدود.

 

 

محمد اعلمی




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش عروسکی ریزجان

یادداشتی بر نمایش عروسکی "ریزجان"

نمایش ریز جان شهر : قم نویسنده : هادی حسنعلی کارگردان: ندا وفایی ریزجان که از اسمش پیداست که موجودی ریزه است در پی یافتن هویت خود در میان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی هملت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "هملت"

بودن یا نبودن؟ مسئله این است! نمایش هملت اثر ماندگار ویلیام شکسپیر که با تلاش گروه گلبانگ از بوشهر، به شیوه ی تاتر کاغذی در جشنواره حاضر شده است، به نظر می‌رسد با الهام از تم نمایشنامه، یعنی تردید و ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی صلح نغمه لرینی یایانلار

یادداشتی بر نمایش عروسکی "صلح نغمه لرینی یایانلار"

نویسنده و کارگردان: محمد تقی اسماعیلی   نمایش صلح به قشر خاصی از هنرمندان منطقه آذربایجان می پردازد که همواره در طی سالیان دراز مجموعه ای غنی از فرهنگ و ادبیات شفاهی و عامیانه مردم منطقه شان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی رنگ حسرت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "رنگ حسرت "

نمایش حسرت روایت حسرت گونه از عشقی نافرجام با رنگ و بویی خوش و حال و هوایی خاطره انگیز شاهد عشقی هستیم که در فضای تو در توی خانه‌ ای قدیمی به سبک قاجار و یا اوایل پهلوی پا می ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی خانم حوا

یادداشتی بر نمایش عروسکی "خانم حوا"

نویسنده: هانری تروایا. کارگردانی علیرضا ناصحی با توجه به فرم ساده و راحتی که این نمایش برای اجرا و حضور در جشنواره انتخاب کرده است شاید بد نباشد ما نیز برای صحبت کردن در باره ی این اثر همان قدر راحت و ساده ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید

یادداشتی بر نمایش عروسکی "آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید"

نویسنده امیر نباتی، کارگردان: یکتا طبیبی کودکان در جهان تخیل و ذهنیت نا محدود خود چنان مرزهای واقعیت را در می نوردند و با چشمان باز چنان رویاپردازی می کنند و واقعیت ها را با رشته های تخیل به افسانه ها گره ...

|

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

نویسنده : عقیل زمانی کارگردان: مهتاب تبریزی نویسنده ای جوان بدنبال سوژه برای نوشتن یک نمایشنامه است، در خواب سعدی و شمسا (یا همان سیاه) و کریستف کلمب را می بیند، سعدی و کریستف ...

|

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

داش آکل نمایش عروسکی داش آکل با تکنیک سایه ، برگرفته از قصه ی صادق هدایت با تغییراتی در قصه با نگاهی نوگرایانه اما با تکنیک کلاسیک تاتر عروسکی سایه روایتی جذاب با تصاویری ...

|

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

نویسنده: نسرین خنجری و کارگردانی: ربحانه باغبادی از دیر باز و در داستان ها و اسطوره ها و افسانه ها همواره ماه عنصری خیال انگیز و دلربا بوده است، نمادی از یک معشوق دست نیافتنی که همواره عشاق در راه رسیدن به ...

|

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

نمایش "جایی برای آشغال ها نیست"، در بخش کودک و نوجوان، به جشنواره هجدهم نمایش عروسکی راه یافته است . در واقع مخاطب اصلی این نمایش، انسان است که زمین را به زباله دانی بزرگ تبدیل کرده است و تنها به کودک ...

|

نظرات کاربران