در حال بارگذاری ...

یادداشتی بر نمایش عروسکی "صلح نغمه لرینی یایانلار"

نویسنده و کارگردان: محمد تقی اسماعیلی

 

نمایش صلح به قشر خاصی از هنرمندان منطقه آذربایجان می پردازد که همواره در طی سالیان دراز مجموعه ای غنی از فرهنگ و ادبیات شفاهی و عامیانه مردم منطقه شان را سینه به سینه حمل کرده اند. خنیاگرانی که از جنس مردم و از بطن جامع سنتی خویش سر بر آورده اند و در مدح و ستایش درد ها و رنج ها و شادی ها و سرگذشت های قومی خود با نوای ساز و صدای ملکوتی خویش در قالب ترانه های دلنواز در مجالس و محافل خود سرود ها سر داده اند.

مولف اثر تلاش کرده است تا از زاویه ای دیگری به پدیده آشیق نگاه کند، علاوه بر ویژگی های فولکلوری که جنبه سرگرم کننده دارند، به تاثیر گذاری ویژه ی فرهنگی اجتماعی که این هنر عامیانه در شکل گیری روحیات و معنویات و تعالی فرهنگی مردم منطقه می توانسته داشته باشد، پرداخته است. و در نهایت خنیاگران عاشق را چون پیام آورانی که  عشق را در رگ های جامعه تزریق کرده اند به تصویر می کشد و همواره جایی که عشق پا به عرصه می گذارد پرچم سفید صلح افراشته می گردد.

به لحاظ شیوه اجرایی، کارگردان از ویژگیهای فرم گرایانه استفاده می کند، از المان هایی مثل حرکات موزون، سایه و عروسک بهره می گیرد و در تلاش است تا مفهموم مستتر در نمایش خویش را با بکارگیری ابزار ها و عوامل مختلف به مخاطب خویش منتقل نماید. در مواجهه با اجرا اولین چیزی که جلب توجه می کند هماهنگی خوب و تصویر سازی های مناسب اجراست  که بی تردید حاصل تمرین و کار گروهی مستمر است.

به لحاظ تصویری و از جنبه های زیبایی شناختی در رابطه با اثر می توان گفت، در لحظاتی که در قاب های تصویری ساخته شده، عروسک در صحنه ظهور می کند هم نمایش جلوه زیباتری به خور می گیرد و هم بُعد روایی داستان در فرایند انتقال مفاهیم موفق تر عمل می کند. اما افسوس که کارگردانِ اثر در چیدمان صحنه و روایت،  لحظات کمتری را به این قضیه اختصاص داده است. با توجه به حضور در جشنواره عروسکی و ارائه یک نمایش کاملا متکی به تصویر و المان های کاملا بصری، توقع این بود که در تصویر سازی های نمایشی شاهد حضور پر رنگ تر عروسک و بهره گیری بیشتر از اعجاز نمایش عروسکی باشیم.

در پایان باید به حسن انتخاب در ارائه  و معرفی پدیده ای فرهنگی هنری که متعلق به خطه ی گروه اجراییست و در قالب یک اجرای هماهنگ و موزون ارائه می گردد تبریک و خسته نباشید گفت.

حسین زینالی

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش عروسکی ریزجان

یادداشتی بر نمایش عروسکی "ریزجان"

نمایش ریز جان شهر : قم نویسنده : هادی حسنعلی کارگردان: ندا وفایی ریزجان که از اسمش پیداست که موجودی ریزه است در پی یافتن هویت خود در میان ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی هملت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "هملت"

بودن یا نبودن؟ مسئله این است! نمایش هملت اثر ماندگار ویلیام شکسپیر که با تلاش گروه گلبانگ از بوشهر، به شیوه ی تاتر کاغذی در جشنواره حاضر شده است، به نظر می‌رسد با الهام از تم نمایشنامه، یعنی تردید و ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی رنگ حسرت

یادداشتی بر نمایش عروسکی "رنگ حسرت "

نمایش حسرت روایت حسرت گونه از عشقی نافرجام با رنگ و بویی خوش و حال و هوایی خاطره انگیز شاهد عشقی هستیم که در فضای تو در توی خانه‌ ای قدیمی به سبک قاجار و یا اوایل پهلوی پا می ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی زال سپید موی

یادداشتی بر نمایش عروسکی "زال سپید موی "

شهر بیرجند نویسنده و‌کارگردان: حسین عباس زاده قصه ی زال سپید موی بر اساس شاهنامه ی فردوسی ، حکایت رها کردن زال در دامنه ی کوه البرز و نجات زال بدست سیمرغ و پرورش او در دامانش ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی خانم حوا

یادداشتی بر نمایش عروسکی "خانم حوا"

نویسنده: هانری تروایا. کارگردانی علیرضا ناصحی با توجه به فرم ساده و راحتی که این نمایش برای اجرا و حضور در جشنواره انتخاب کرده است شاید بد نباشد ما نیز برای صحبت کردن در باره ی این اثر همان قدر راحت و ساده ...

|

یادداشتی بر نمایش عروسکی آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید

یادداشتی بر نمایش عروسکی "آنا دختری که با چشمهای باز می خوابید"

نویسنده امیر نباتی، کارگردان: یکتا طبیبی کودکان در جهان تخیل و ذهنیت نا محدود خود چنان مرزهای واقعیت را در می نوردند و با چشمان باز چنان رویاپردازی می کنند و واقعیت ها را با رشته های تخیل به افسانه ها گره ...

|

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

یادداشتی بر نمایش « سعدی کلمب و فتح بهشت»

نویسنده : عقیل زمانی کارگردان: مهتاب تبریزی نویسنده ای جوان بدنبال سوژه برای نوشتن یک نمایشنامه است، در خواب سعدی و شمسا (یا همان سیاه) و کریستف کلمب را می بیند، سعدی و کریستف ...

|

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

یادداشتی بر نمایش «داش آکل»

داش آکل نمایش عروسکی داش آکل با تکنیک سایه ، برگرفته از قصه ی صادق هدایت با تغییراتی در قصه با نگاهی نوگرایانه اما با تکنیک کلاسیک تاتر عروسکی سایه روایتی جذاب با تصاویری ...

|

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

یادداشتی بر نمایش «یه گوله ماه نقره ای »

نویسنده: نسرین خنجری و کارگردانی: ربحانه باغبادی از دیر باز و در داستان ها و اسطوره ها و افسانه ها همواره ماه عنصری خیال انگیز و دلربا بوده است، نمادی از یک معشوق دست نیافتنی که همواره عشاق در راه رسیدن به ...

|

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

یادداشتی بر نمایش «جایی برای آشغال ها نیست»

نمایش "جایی برای آشغال ها نیست"، در بخش کودک و نوجوان، به جشنواره هجدهم نمایش عروسکی راه یافته است . در واقع مخاطب اصلی این نمایش، انسان است که زمین را به زباله دانی بزرگ تبدیل کرده است و تنها به کودک ...

|

نظرات کاربران