در حال بارگذاری ...
...

یادداشتی بر نمایش عروسکی "هملت"

یادداشتی بر نمایش عروسکی "هملت"

بودن یا نبودن؟ مسئله این است!

نمایش هملت اثر ماندگار ویلیام شکسپیر که با تلاش گروه گلبانگ از بوشهر، به شیوه ی تاتر کاغذی در جشنواره حاضر شده است، به نظر می‌رسد با الهام از تم نمایشنامه، یعنی تردید و مسئله، بر آن است، پی در پی مخاطب را درگیر سوالاتی کند که ناشی از اجرا ست.

در این نمایش، حضور ذهن خلاق و درخشان ، در انتخاب متن و شیوه ی اجرا، طراحی صحنه، طراحی نور، طراحی عروسک، انتخاب موسیقی، طراحی پوستر و طراحی شخصیت در صدا و بیان، کاملا محسوس است و درک می‌شود.

در صحنه هایی از نمایش، تصاویری  شگفت انگیز آفریده شده، که حاصل طراحی صحنه ای ست  با ظرافت و دقیق(مانند جغدی که به روی شاخه ی خشک درختی در گورستان نشسته! ) . در تکمیل آن،  نور پردازی ست، که  با تمرکزدادن به سوژه و ایجاد ابعاد و سایه روشن وفضاسازی با فیلتر های رنگی نور، موثر واقع شده است.

همچنان، اشراف به ویژکی و قابلیت ها ی تاتر کاغذی، و بها دادن به آن ها، از دلایل خلق  این  شگفتی ها ست.

 هنگام دیزالو تصاویر، نقش فیلمبرداری بسیار چشمگیراست،  اما درنماهای  نزدیک از

صحنه ها، آنچنان قدرتمند جلوه نمی نماید و که  دلیل آن  ویژگی اجرا می باشد.

اما چرا هایی که مخاطب را درگیر می‌کنند کدامند ؟  ومنشاء آن ها چیست؟

اینکه چرا، اشیای مربوط به عروسک ها، مثل سیگار، اسلحه، سَم مرگبار به گونه ی دیگری طراحی شده اند؟

اینکه چرا، میله های سفید رنگ عروسک ها، بی مورد جلب نظر می‌کنند؟

اینکه چرا، از پس زمینه ی سیاه استفاده ی بیشتری نشده است؟

نمایش  کاغذی هملت، دارای پتانسیل یک اجرای بی نظیر و موفق است که به طور کامل به فعل در نیامده و مسئله اینجاست!

ببین پسرم، این واقعی ترین چیزیه که قراره توی زندگیت بشنوی!

خودت رو دستکم نگیر!