در حال بارگذاری ...

یادداشتی بر نمایش عروسکی "ریزجان"

نمایش ریز جان

شهر : قم

نویسنده : هادی حسنعلی

کارگردان: ندا وفایی

ریزجان که از اسمش پیداست که موجودی ریزه است در پی یافتن هویت خود در میان موجودات بزرگ و درشت است و سعی می کند که به هر طریقی که شده بزرگ شود و ...

نمایش ریزجان با گروهی بسیار خوب ، چه در زمینه‌ ی نوشتن و چه طراحی و اجرای صحنه و عروسک و چه بازی دهندگان که نا خودآگاه انتظارات ما را بالا می برد .

البته این بدان معنا نیست که نمایش در اجرای خود ناموفق است ، بالعکس بسیار نمایش دلنشین و خوش رنگ و لعابیست که البته بنظر مخاطب کودک را بیشتر در بر می گیرد تا نوجوان

نمایش از ریتمی نسبتا مناسب برخوردار است ، طراحی عروسکها و ساخت آنها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند ، البته از نکاتی که باید بدان اشاره کرد این است که در طراحی عروسکها از یک فرم واحد استفاده نشده ، بعنوان مثال : طراحی فیل و ریز جان .

هر دو بسیار زیبا طراحی شده ولی کاملا در دو فرم متفاوت ، حتی اژدها و بچه اژدها ، شاید اگر از عروسک ریزجان در دو و یا سه سایز متفاوت ساخته می شد و در جاهای مختلف بعنوان تفاوت سایز به تماشاگر نشان داده می شد ، ریز بودن ریز جان بیشتر به چشم می خورد .

صحنه های زیبای ریزجان در جنگل و کوهستان که بصورت انیمیشن کات اوت کار شده بسیار زیبا و خیال انگیز در آمده .

در کل نمایش ریزجان با کمی اغماز از بعضی ایرادات ، توانسته مخاطب خاص خود را راضی نگه دارد و تا پایان تماشاگر را با خود همراه کند .

قصه ی ساده و کودکانه از دیگر نکات مثبت نمایش است ، شعر و موسیقی مناسب و اندازه است و سعی ندارد که بیشتر از نیاز خودنمایی کند .

شاید اگر ریتم کار کمی ، فقط کمی تندتر شود ، می توان گفت که نمایش مسیر درستی را در جهت جذب مخاطب کودک پیموده است .

 

  محمد اعلمی




نظرات کاربران