در حال بارگذاری ...
رضا فقیهی کارگردان آدم‌های بافرهنگ :

تئاتر عروسکی با اجرای زنده موجب پویایی و شادابی جامعه می‌شود/ کاش گروه‌های خارجی نیز به شکل مجازی میهمان جشنواره بودند

آدم‌های بافرهنگ را با موضوع حقوق شهروندی و آداب آپارتمان‌نشینی با تغییرات در فضا ، دکور و افزایش تعداد عروسک‌ها در جشنواره هجدهم تهران ـ مبارک شرکت دادیم.

به گزارش ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به نقل از ایران تئاتر، نمایش "آدم‌های بافرهنگ" از جمله آثار نمایشی است که در بخش فضای باز و محیطی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک شرکت کرده است.به این بهانه با رضا فقیهی، کارگردان این اثر نمایشی گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شما هم در بخش محیطی و فضای باز این دوره از جشنواره "تهران ـ مبارک"  با نمایش "آدم‌های بافرهنگ" حضور داشتید. مقداری در مورد این تجربه و اینکه آیا این اثر ویژه جشنواره تولید شد توضیح دهید؟

موضوع نمایش به حقوق شهروندی و آداب آپارتمان‌نشینی می‌پردازد. طرح این نمایش را قبلاً برای حضور در اجراهای فصل تئاتر خیابانی سال ۹۷ تهران ارائه داده بودم و پس از بازبینی کار اجرا شد تا اینکه نوبت به جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک رسید و در تولید جدید سعی کردم در طراحی فضا و دکور و همچنین عروسک‌ها تغییراتی اعمال شود و کار را به روزتر کنم  و حتی مساحت دکور و تعداد عروسک‌ها نیز بیشتر شد.

روند تمرینات با توجه به شرایط خاص کرونا چگونه شکل گرفت؟

تکنیک نمایش ، دستکشی است و با یاری گرفتن از فضای خیمه و مرشد پیش می‌رود اما کاملاً به روز و در فضایی آپارتمانی خلاصه می‌شود ، همچنین عروسک‌ها کاراکترهای به دور از تیپیکال هستند و همه با شخصیت‌های منحصر به فرد خودشان در صحنه حاضر می‌شوند . تمرینات هم با شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان‌های محدود پیش رفت تا به مرحله  نهایی رسید.

یکی از دلایل به تعویق افتادن این دوره از جشنواره ضایعه درگذشت زنده‌یاد گلزار محمدی بود، روند برگزاری  جشنواره را پس از فوت ایشان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خدا رحمت کند سرکار خانم گلزار محمدی عزیز را. بله یکی از دلایل به تعویق افتادن جشنواره این موضوع بود اما موضوع اصلی شیوع ویروس کرونا بود که تا حدود زیادی  داشت به لغو برگزاری جشنواره منجر می‌شد اما باید از تلاش‌های مجدانه مدیر اجرایی این جشنواره یعنی جناب آقای حاجیان کمال تشکر را داشته باشم که پیگیری های لازم را به عمل آوردند تا این جشنواره در شرایطی سخت اما امیدوارکننده امسال برگزار شود و شاهد لغو شدن آن نباشیم.

تمام بخش‌های این جشنواره از طریق فضای مجازی برگزار شدد. با توجه به اینکه کار شما در بخش فضای باز و محیطی است آیا  الزامی به اینکه شاهد اجرای کار شما و سایر دوستان در فضای مجازی باشیم، می‌بینید؟

 به طور کلی با اجرای آنلاین و یا قرار گرفتن فیلم اجرا در فضای مجازی موافق نیستم و معتقدم تئاتر را فقط باید به صورت زنده تماشا کرد اما با توجه به شرایط خاص کرونایی  که در کشور وجود دارد باید گفت این تمهید دوستان و بویژه پخش فیلم تئاتر ها از تلویزیون تئاتر ایران بسیار هوشمندانه و مدبرانه بوده است . برای ما اهالی نمایش نیز همین هم غنیمتی است و باید قدردان تلاش ساعی عزیزان در دبیرخانه جشنواره باشیم.

نظر شما درباره سامانه و بسترهای اینترنتی برای نمایش آثار جشنواره چیست؟ می‌دانید که جشنواره «تئاتر فجر» هم تا حدود زیادی به این شیوه برگزار شد. تداوم این شیوه را راهکار مناسبی برای دوران پساکرونا هم می‌دانید؟

در شرایط موجود همین شکل از برگزاری جشنواره‌ها هم می‌تواند به حیات تئاتر کمک کند. مجازی برگزار شود بهتر از آن است که به طور کلی برگزار نشود و تعطیل شود. ‌فراموش نکنیم که به غیر از شرایط نامتعارف حاکم اما همچنان جامعه تشنه فرهنگ و فرهنگ‌سازی است و در این راستا بیش از پیش به تئآتر نیازمند است.

مدیر کل هنرهای نمایشی  در مراسم اختتامیه خبر از حمایت نمایش های جشنواره برای اجرا داد نظر شما چیست؟ آیا برای بهتر دیده شدن و گردش اقتصادی تصور می‌کنید با وجود محدودیت‌ها، اجرای عمومی بتواند برای گروه‌های نمایشی کارساز باشد؟

قطعاً با اجراهای عمومی بعد از جشنواره بسیار موافقم . تئاتر عروسکی از جذابیت‌های بسیار زیادی برخوردار است که می‌تواند ذهن بیننده را به تفکر و تخیل وادارد. حتی اگر شاهد اجرای آثار به شکل مجازی و برای مدت طولانی‌تری باشیم ولو با استقبال مخاطب، عوایدی مادی و معنوی آنچنان که باید و شاید متوجه گروه نمایشی نمی شود و تئاتر با اجرای زنده و مدت دار خود در نقاط گوناگون است که موجب پویایی و طراوات و شادابی جامعه می‌شود .

بی‌شک یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر ایران، جشنواره "تهران ـ مبارک" است. اعتبار این جشنواره در شرایط کرونا نیز حتی  با حضور گروه‌های منتخب سایر کشورهای جهان به شکل مجازی می‌توانست حفظ شود که قطعاً به تعویق افتادن این جشنواره یکی از دلایل محروم ماندن آن از شرکت گروه های خارجی در آن است. به هر حال امیدوارم که با گذر از کرونا در ادوار آتی شاهد بازگشت این جشنواره در شکل و شمایل همیشگی خود با همان پویایی، سرزندگی و طراوت باشیم.




نظرات کاربران