گفتوگوی ایران تئاتر با علی جباری کارگردان حاضر درجشنواره عروسکی
«آخرین جشن پاییز» برگرفته از افسانه کهن ایرانی/خیمهشب بازی مناسب اجرا در فضای باز هم هست
نمایش آخرین جشن پاییز برگرفته از افسانه کهن ایرانی و با تکنیک عروسک خیمهشب بازی در هجدهمین جشنواره عروسکی ـ مبارک حضور دارد.
به گزارش ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به نقل از ایران تئاتر، نمایش "آخرین جشن پاییز" به نویسندگی و کارگردانی علی جباری در بخش عروسکی ـ سنتی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک شرکت کرده است.
علی جباری درباره داستان این نمایش گفت: قصه این نمایش برگرفته از یکی از افسانههای کهن ایرانی است که به شکل تلفیقی با استفاده از تکنیک و عروسکهای خیمه شب بازی اجرا میشود و ماجرای آن مربوط به جشن شب یلداست که "طیاره خان" از جمله شخصیت های شناخته شده عروسک خیمهشب بازی عدهای را به میهمانی دعوت میکند و از جمله میهمانان او "ننه سرما" است.
وی ادامه داد: "ننه سرما" در مسیر آمدن به میهمانی با دیو خشکسالی مواجه می شود و او لحاف معروف "ننه سرما" را میدزدد؛ این اتفاق یعنی اینکه دیگر بارشی رخ نخواهد داد و شادی از جامعه خواهد رفت و در ادامه بیننده نمایش شاهد سلسله اتفاقاتی است که در جریان اجرای آن به پیدا شدن لحاف "ننه سرما" منجر میشود.
اجرایی متفاوت از این نمایش که قبلاً در جشنواره آئینی و سنتی شرکت کرده بود
جباری تصریح کرد: این نمایش یک بار با روایتی کمی متفاوت در جشنواره نمایش آئینی و سنتی نیز شرکت کرده بود و من تغییراتی به ویژه در بخش پایانی آن دادم که با اعمال این تغییرات اینبار مختص شرکت رد جشنواره«عروسکی ـ مبارک»تولید و ارائه شد.
وی با اشاره به اینکه نمایشهای خیمهشب بازی این قابلیت را دارند که هم در سالن و هم در محیط باز اجرا شوند، گفت: از آنجا که این دوره از جشنواره بر پهنه فضای مجازی و با استفاده از پلتفرمهایی که فیلم آثار در آنها به اشتراک گذاشته میشود برگزار شد لذا این نمایش در سالن ضبط شد اما با این وجود ترجیح من این بود که نمایش به شکل زنده و برای تماشاگرانی که حضور دارند اجرا شود که اتفاقاً با توجه به قابلیت اجرای اینگونه آثار در فضای باز تصور میکنم محدودیتها از نظر رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز میتوانست به این شیوه مدیریت شود و البته ذات نمایش ایرانی نیز چنین مشارکت زنده تماشاگر با نمایشگر را میطلبد اما با این وجود تابع تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و دبیرخانه آن بودیم.
ایجاد تلویزیون تئاتر ایران پیامد پیشبینی درست دوستان مسئول است
جباری ایجاد سامانه تلویزیون تئاتر ایران را اقدامی مناسب ارزیابی کرد و گفت: این امر ناشی از پیش بینی مناسب دوستان مسئول در اداره کل هنرهای نمایشی است؛ به هر حال حتی پس از عبور از کرونا، وضعیت به روال گذشته بازنخواهد گشت و استفاده از ظرفیتهای کشف شده به منظور استفاده طیف گستردهتری از مخاطبان از رویدادهای نمایشی امری است که تداوم خواهد داشت چرا که سرانه فضاهای نمایشی ما حتی اگر مناسب هم باشد اغلب در تهران تجمیع یافته و لذا دسترسی برای بسیاری از علاقه مندان به تئاتر در سراسر کشور برای حضور فیزیکی در سالنهای نمایشی هر وقت و هر مکان میسر نیست و در نتیجه از این طریق گستره وسیعتری از مخاطبان میتوانند پای اجراهای نمایشی بنشینند اما تصور می کنم گسترش و فراگیر شدن این مسئله نباید به منزله غفلت از اجرای زنده داخل سالنهای نمایشی در دوران پساکرونا تلقی شود و ما باید در آینده هر دو ساحت را به موازات هم داشته باشیم.
وی در پایان درباره زمان برگزاری این دوره از جشنواره «عروسکی ـ مبارک» گفت: مجموعه اتفاقاتی موجب شد تا ما در این برهه از زمان شاهد برگزاری جشنواره باشیم و البته باید برگزار شدن آن را غنیمت بشماریم چرا که سال آینده هم به لحاظ برگزاری جشنوارههای دیگر تئاتری و هم به جهت حاکم شدن فضای خاص سیاسی متأثر از انتخابات ریاست جمهوری شاهد مجال و فرصت مناسب برای برگزار شدن این دوره از جشنواره نباشد.