در حال بارگذاری ...
در نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی مطرح شد:

افزایش 400درصدی بودجه نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر عروسکی

هادی حجاری‌فر، دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، از افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه این رویداد نمایشی خبر داد و تاکید کرد با این وجود، به دنبال درآمدزایی و کسب کمک از دیگر نهادها ، ارگان‌ها و اداره‌هاست تا بتواند همین بودجه را به تئاتر کشور بازگرداند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی، صبح امروز (سه‌شنبه 14 تیر 1401) با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) و هادی حجازی‌فر (دبیر این دوره از رویداد) و جمعی از اصحاب رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کاظم نظری سخنان خود را با تشکر از هما جدیکار، استاد و پیشکسوت تئاتر عروسکی آغاز کرد و گفت: «امیدوارم همکاری، همفکری و حمایت رسانه‌ای تا پایان جشنواره که از 22 تا 30 مهر برگزار می‌شود، همراه ما باشد، انعکاس خبرهای نمایش عروسکی، جامعه را درگیر کند و اهمیت این مساله را برای همه کسانی که عروسک را دوست دارند، با آن بزرگ شده‌اند و با آن خاطره دارند، جلوه‌گر کند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «از هادی حجازی‌فر که خودش یکی از هنرمندان این عرصه است و قبول زحمت کرده و دبیری نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاترعروسکی را پذیرفته است، سپاسگزارم. آقای حجازی‌فر قبول زحمت کرد و با هم‌فکری با هنرمندان نمایش عروسکی کشور، فراخوانی کاملا حرفه‌ای تهیه و منتشر شد. همین‌جا، از همه عزیزانی که در حوزه نمایش عروسکی فعالیت می‌کنند، دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشند.»

او ادامه داد: «در این راستا، من از آقای حجازی‌فر می‌خواهم تا در توسعه هنر نمایش عروسکی و برگزاری این جشنواره، با همه دست‌اندرکاران نمایش عروسکی گفت‌وگو و جلساتی داشته باشند تا این رویداد به بهترین شکل برگزار شود و تاثیر خود را در حوزه نمایش عروسکی بگذارد.»

در ادامه نشست، هادی حجازی‌فر گفت: «خوشحالم از اینکه بار دیگر با کمک خانواده نمایش عروسکی قدم‌های اولیه این جشنواره را شروع کردیم و تلاش‌مان این است که جشنواره‌ای متفاوت و خوب داشته باشیم. فراخوان جشنواره در بخش‌های مختلف با هم‌فکری و برگزاری نشست‌های تخصصی، براساس آسیب‌شناسی دوره‌های قبل طراحی شد تا بتوانیم به نتیجه‌ای که مدنظر است، برسیم.»

این کارگردان تئاتر و سینما افزود: «خیلی تلاش کردیم تا فراخوان کامل باشد، طبعا ایرادهایی دارد ولی سعی شد ضریب خطا به لحاظ اجرایی به حداقل برسد. خیلی شفاف عرض می‌کنم هرجای مسیر در بخش‌های مختلف اشتباه رفتیم، به اشتباه خود اعتراف می‌کنیم.»

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترعروسکی ادامه داد: «هدف اصلی ما، برگزاری باشکوه این رویداد است، ولی با توجه به این‌که چند سال به دلیل کرونا، روند نمایش عروسکی متوقف شده و جشنواره هم یا تعطیل بود یا مجازی برگزار شد، باید در نظر داشته باشیم که تکان دادن این ماشین سخت است. با این حال، مطمئن هستیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد و از همه هنرمندان خواهش می‌کنیم تا به تولید فکر کنند.»

او ادامه داد: «ازهمین تریبون از تمام ادارت دولتی، مجموعه‌ها، موسسات و «NGO»‌ها خواهش می‌کنم کنار جشنواره باشند تا بتوانیم یک جشنواره خوب و درجه یک برگزار کنیم. امسال، فرصت مناسبی است تا بتوانیم از شهرداری تهران و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای برگزاری باشکوه جشنواره کمک بگیریم.»

حجازی‌فر، با تشریح جزییات فراخوان افزود: «جشنواره در سه بخش براساس مخاطب تقسیم بندی شده است که شامل «بزرگسال»، «کودک و نوجوان و خانواده» و نمایش‌های فضای باز است.»

این بازیگر تئاتر و سینما، گفت: «ثبت‌نام جشنواره از امروز  (سه‌شنبه 14 تیر) از طریق سایت جشنواره شروع شده است. ما 40 کار پذیرفته شده خواهیم داشت؛ 15 کار در بخش «بزرگسال»، 15 اثر در بخش «کودک، نوجوان و خانواده» و 10 اثر در بخش فضای باز. البته اگر امیدوار باشیم که تعداد کارهای خوب‌مان بیشتر شود، این ارقام تغییر خواهد کرد. تاکید ما روی کیفیت کارهاست و شاید تعداد آثار پذیرفته شده، تغییر کند.»

حجازی‌فر، بزرگ‌ترین تهدید در برگزاری این دوره از جشنواره را، کمبود زمان دانست و توضیح داد: «برای برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی، دیر اقدام شده است و برای همین یک تفاوت نسبت به تمامی جشنواره‌های دیگر دارد، چرا‌که مرحله بازخوانی متون در نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی حذف شده است و فقط گروه‌ها برای بازبینی اقدام می‌کنند. به خاطر این‌که انگیزه‌ها در جوانان حفظ کنیم، در مرحله بازبینی برای حدود20 اثر که رد می‌شوند نیز با توجه به هزینه‌ای که برای تولید کرده‌اند، کمک هزینه پرداخت خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «کمک هزینه برای گروه‌های شرکت‌کننده در بخش‌های «بزرگسال» و «کودک، نوجوان و خانواده»، از 20 تا 50 میلیون خواهد بود و برای بخش «فضای باز»، 20 تا 25 میلیون در نظر گرفته شده است. کمک هزینه براساس تعداد عروسک ها، تعداد عوامل و... با توجه به برآوردهایی که در دبیرخانه انجام می‌شود، به گروه‌ها پرداخت خواهد شد. همچنین، جشنواره خود را موظف می‌داند از کارهای خوبی که حضور دارند، برای اجرای عموم حمایت کند؛ چه این حمایت از سمت اداره‌کل هنرهای نمایشی باشد و چه از بخش خصوصی.»

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترعروسکی افزود: «یکی از تغییرات فراخوان جشنواره امسال، این است که اگر کارها حایز کیفیت باشند، یک کارگردان می‌تواند با دو اثر در جشنواره شرکت کند. همچنین کارهایی که از سه دوره قبل در جشنواره شرکت کرده و خیلی دیده نشده‌اند و کارهایی که مسیر آینده ما را در تئاتر عروسکی ساخته‌اند، می‌توانند دوباره در جشنواره حضور داشته باشند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه داد: «جشنواره برای ایجاد انگیزه، به طور کامل رقابتی برگزار خواهد شد و امیدوارم چند چهره جدید عروسکی در همه بخش‌ها معرفی کنیم.»

حجازی‌فر درباره جوایز جشنواره توضیح داد: «در همه بخش‌های کارگردانی، بازی‌دهندگان، طراحی و ساخت عروسک و.... جایزه در نظر گرفته شده است. همچنین جایزه دستاورد ویژه را برای بخش‌هایی که ما در داوری لحاظ نکرده‌ایم، شامل بازیگری، طراحی نور و طراحی گرافیک، اختصاص داده‌ایم.»

او درباره بودجه جشنواره گفت: «بودجه امسال به نسبت دوره‌های قبل، حداقل 400درصد افزایش داشته است.»

کاظم نظری در ادامه سخنان حجازی‌فر، گفت: «جشنواره تئاترعروسکی در همه جای دنیا، رویداد خاصی است و به همین دلیل محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون فرهنگی وزارت و بنده سعی داریم تا این جشنواره باشکوه برگزار شود و از همه صنوف می‌خواهیم تا آن را همراهی کنند تا به خوبی به نتیجه برسد.»

حجازی‌فر در تکمیل سخنان نظری، درباره بودجه جشنواره امسال توضیح داد: «بودجه جشنواره از بودجه تئاتر است و تمام تلاش من این است تا زمان برگزاری جشنواره بتوانم این هزینه را به تئاتر برگردانم و امیدوارم به جایی برسیم که بتوانیم اعلام کنیم جشنواره با 100 درصد کمک‌های خارج  از تئاتر برگزار شده است، چراکه تئاتر عروسکی، توان درآمدزایی و مورد توجه قرار گرفتن دارد و می‌تواند کم‌کم از وابستگی به بودجه اداره‌کل خارج شود. در حال حاضر اگر به جای کاظم نظری و محمود سالاری، افراد دیگری بودند؛ قطعا افزایش بودجه اتفاق نمی‌افتاد، اما این عزیزان به واسطه چهره دانشگاهی و تئاتری که دارند، ما را در این امر، یاری کردند.»

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاترعروسکی درباره بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره گفت: «بزرگداشت یک وظیفه است و خانواده تئاتر عروسکی در قبال افرادی که زحمت کشیده‌اند، موظف است که بزرگداشت برگزار کند. با انتخاب اولویت‌ها، بزرگداشت خواهیم داشت اما به طور قطع بزرگ‌ترین بزرگداشت، برای  استاد حسن دادشکر خواهد بود و برای دیگران هم به محض جمع‌بندی، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

او با اشاره به اهمیت بخش بین‌الملل در جشنواره عروسکی، افزود: «تلاش می‌کنیم کارهای خارجی خوبی در جشنواره حضور داشته باشند. کار علی‌السویه که بود و نبودش فرقی نداشته باشد، در بخش بین‌الملل جشنواره نخواهیم داشت. امیدوارم داور بین‌المللی، ورکشاپ و استادان بین‌المللی داشته باشیم.»

سپس، کاظم نظری درباره نگاه ویژه به اجراهای عروسکی بعد از برگزاری جشنواره توضیح داد: «یکی از سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، در اختیار نمایشگران عروسکی قرار خواهد گرفت. کمک هزینه و جوایزی که برای تولید تئاترعروسکی در نظر گرفته شده، برای حمایت از تولید است و تلاش‌مان این است محصولاتی که از این جشنواره خارج می‌شوند، بتوانند محصول یک سال تئاترعروسکی تهران را مهیا کنند. حتی در نظر داریم تولیدات نمایش عروسکی ما به شهرستان‌ها هم اعزام شوند.»

در ادامه نشست، حجازی‌فر گفت: «در فراخوان قید نشده است، اما تلاش‌مان را می کنیم تا سالن و محل تمرین در اختیار همه گروه‌ها که به دبیرخانه درخواست بدهند، قرار دهیم.»

او با اشاره به مراسم شادپیمایی در افتتاحیه جشنواره توضیح داد: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های افتتاحیه و اختتامیه، مراسم شادپیمایی عروسکی است و برای حضور گسترده مردم، نیازمند ملاحظاتی هستیم که باید امنیت خانواده‌هایی که در مراسم حضور دارند، تامین شود. باید به مردم در مورد حریم تئاتر شهر تضمین بدهیم. امیدوارم به کمک دوستان رسانه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک‌بار برای همیشه تکلیف حریم تئاتر شهر مشخص شود. من واقعا نگران افتتاحیه هستم.»

نظری هم با تاکید بر ضرورت توجه و رسیدگی به حریم تئاتر شهر، گفت: «با کمک اهالی رسانه امیدوارم هرچه زودتر تکلیف حریم تئاتر شهر روشن شود، چون مساله مهم، برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی و حتی اجراهایی هستند که در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌روند.»

در ادامه، دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی، گفت: «قطعا نتیجه این دوره را در سال‌های بعد خواهیم دید، چراکه نیروهای جدید به فضای این شاخه از هنرهای نمایشی، اضافه خواهند شد. ما در مقام برگزارکننده در تلاشیم تا خروجی‌های جشنواره‌های قبلی را به همکاری ترغیب کنیم. همه آدم‌هایی که الان در بخش عروسکی کار می‌کنند، 99 درصد محصول همین جشنواره هستند. اگر انگیزه و امید را به خالقان عروسک‌ها برگردانیم، به هدف خودمان خواهیم رسید.»

هادی حجازی‌فر در همین راستا افزود: «امیدوارم خروجی کارهایی که در جشنواره می‌بینیم، دوستان اداره‌کل هنرهای نمایشی، مدیران سالن‌ها دولتی و خصوصی را وادار به حمایت از کارها کند.»

او در پایان این نشست، تاکید کرد: «از دوستان شهرداری خواهش می‌کنم و تا یک‌جایی از کلمه خواهش استفاده می‌کنم،چرا که این وظیفه شهرداری هاست که حمایت کنند و با شناختی که از دوستان شهرداری دارم، می‌‌دانم این حمایت را دریغ نخواهند کرد. اعضای خانواده عروسکی به شدت نجیب هستند ولی چون معمولا صداسازی هم می‌دانند، اگر صدای‌شان بلند شود، فرکانس‌های بالایی دارند و برای همین امیدوارم در همان فرکانس‌های پایین بمانیم. بار دیگر از شرکت‌ها و موسسات خواهش می‌کنم در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند و مطمئن باشند ضرر نخواهند کرد.»




نظرات کاربران