در حال بارگذاری ...

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوزدهمین جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران -مبارک، این رویداد را فرصتی برای هنرمندانی دانست که با هنر متعالی و منزه خویش، عمیق‌ترین آموزه‌های معنوی و شایسته‌ترین و فراگیرترین پیام‌های انسانی را در ساده‌ترین و درعین‌حال رساترین شیوه به گوشِ تشنۀ مخاطب امروز می‌رسانند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران -مبارک، پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«هنر نمایش، واسطه‌ای روشن و جذاب برای به تماشا گذاشتن توان فرهنگی و پیام هنریِ مردمان هر سرزمینی به شمار می‌رود، بنابراین می‌توان عینی‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی ایرانِ کهن و پیام‌های آیینیِ این خطۀ هنرپرور را در این‌ گونۀ هنری، مشاهده کرد و چه فرصتی فراهم‌تر از جهانِ گسترده و اصیلِ نمایش‌های عروسکی، آن‌ هم در زمانه‌ای که ساکنان این کرۀ خاکی در پس تهاجم روزافزون فردگرایی و سودپرستی، بیش از هر دوره‌ای به آرامش و بهجت درونی، ایمان و امید نیازمندند.
هنر نمایش عروسکی، یقیناً نتیجۀ سازندۀ تفکرِ آفرینشگرانی است که با هنر متعالی و منزه خویش، عمیق‌ترین آموزه‌های معنوی و شایسته‌ترین و فراگیرترین پیام‌های انسانی را در ساده‌ترین و درعین‌حال رساترین شیوه به گوشِ تشنۀ مخاطب امروز می‌رسانند. در این میان، پیکره‌ها و عروسک‌ها از جهان کوچک و باصفا ولی کهن‌سال و پاکیزه و زیبای خود بیرون می‌آیند و با جانی تازه، بار سنگین باورها، آیین‌ها و سنت‌ها را بر دوشِ ظریف اما پرتوان خود، به بهترین وجه و صمیمی‌ترین امکان، به نسل‌های امروز و فردای این سرزمینِ فرهنگ‌دوست انتقال می‌دهند.
مفاهیمی که سرشار از میراثی گرانبها و سرمایه‌ای وزین بر گسترۀ شعرها و قصه‌ها و متل‌ها و مثل‌های انباشته در تاریخ این اقلیم است. همین نمایش‌های عروسکی هستند که به دلیل تنوع فرهنگی و سابقۀ مردمی خود می‌توانند فرصتی مغتنم و تأثیرگذار برای عرضۀ استعدادهای فردی و توانمندی‌های قومیِ هنرمندان این سرزمین، از نزدیک‌ترین شهرها تا دورترین و مرزی‌ترین نقاط کشور، در تهران باشند. همچنین از پنجرۀ تبادلات فرهنگی، محملی جذاب و مؤثر برای ارائۀ محتواهایی ارزشمند به میهمانان و سفرای فرهنگی سایر ملل فراهم سازند که در صحنِ «نوزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران ـ مبارک» حضور دارند. 
با امید به شکوفایی استعدادهای هنری خلاق و جذاب در این عرصه و صحنه، توفیق دست‌اندرکاران و حاضران این رخداد ظریف و عمیق فرهنگی و هنری را از درگاه ایزد متعال خواستارم.»




نظرات کاربران