در حال بارگذاری ...
زندگی بزرگان گرجستان روی صحنه سالن‌های نمایش

النا ماتسخوناشویلی: جشنواره عروسکی تهران برای من یک کشف بزرگ بود

النا ماتسخوناشویلی، نویسنده و کارگردان اهل گرجستان در مورد دو نمایشی که در جشنواره نوزدهم عروسکی تهران-مبارک اجرا کرده، با بیان اینکه با بیان اینکه این رویداد برای من یک کشف جدید است، گفت در این نمایش‌ها زندگی و شیوه زیست دو چهره بنام کشورم در عرصه‌‌های اجتماعی و فرهنگی را بی‌واسطه و صریح روایت کرده‌ام.

به گزارش روابط عومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایرنا، پرداختن به زندگی بزرگان علم و ادب و هنر در قالب‌های هنری، همواره جایگاهی محترم برای هنرمندان در سراسر جهان داشته ‌است. نمایش‌های «نیکو نیکولادزه» و «پیروسمانی» دو نمایش با مضمون زندگینامه‌ای، در مورد بزرگان کشور گرجستان هستند که در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک روی صحنه رفته‌اند. نوع نگاه پرسشگرانه نویسنده و کارگردان این دو نمایش، روحیه انتقادمحور این هنرمند گرجستانی را به مخاطبش معرفی می‌کند. نمایش «نیکو نیکولادزه» درباره یکی از روشنفکران نوگرای گرجستان است که با انجام پروژه‌های عمرانی و آبادانی بسیار در کشورش و رسیدن به جایگاه شهرداری یکی از شهرهای بزرگ گرجستان، تلاش بسیاری در گذر گرجستان از سنت به مدرنیته داشته ‌است.

نمایش «نیکو پیروسمانی» نیز، به زندگی نقاش خودآموخته و مشهور گرجستانی می‌پردازد. پیروسمانی که چندین سال قبل، زندگی‌‌اش دستمایه فیلم‌ساز شهیر و فقید گرجستان، سرگئی پاراجانوف برای ساخت فیلمی به همین نام شد، با اینکه نقاش پرکاری بوده ‌است ولی مردم، بیشتر از او بنرهای تبلیغاتی می‌خریده‌اند. آثار این نقاش که هنگام حیات با تنگدستی روزگار گذراند، پس از مرگش، خواهان بسیاری یافت و با بالاترین قیمت‌ها خریداری شدند. این نمایش، به مناسبت یک‌صدمین سالگرد درگذشت این نقاش، روی صحنه می‌رود.

«پیروسمانی» و «نیکو نیکولادزه»، در قالب اجراهای دومین روز بخش بین‌الملل نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر تهران اجرا شدند. پس از اجرای دومین نمایش این کارگردان، با او در مورد دو اثرش گفت‌وگو کردیم.

برای آغاز گفت‌وگو، لطفاً برای مخاطبان ما خود را معرفی بفرمایید. شما با دو اثر در این دوره از جشنواره حاضر هستید.

من النا ماتسخوناشویلی اهل کشور گرجستان هستم که با کارگردانی دو نمایش «نیکو نیکولادزه» و «پیروسمانی» در جشنواره عروسکی تهران حضور دارم.

نمایش‌های شما در مورد چه موضوعاتی هستند؟

داستان‌های نمایش‌های من درباره دو نفر از افراد بنام و مشهور گرجستان، «نیکو نیکولادزه» و همچنین «پیروسمانی» نقاش مشهور گرجستانی هستند و روایتی بی‌پرده و صریح از چگونگی زیست و رویکرد آنان به زندگی به شمار می‌آیند.

تجربه اجرای نمایش در ایران برای شما چطور بود؟

این اولین بار است که به ایران می‌آیم. من از این موضوع که جشنواره عروسکی تهران و حضور در ایران برای من یک کشف جدید و یک تجربه بزرگ خواهد بود، بسیار خوشحال هستم.

با توجه به اینکه من هر دو نمایش شما را دیده‌ام، این پرسش در ذهن من شکل گرفت که این نمایش‌ها برای گروه سنی کودکان طراحی شده‌اند و یا محدودیت سنی ندارند؟

این نمایش‌ها دارای محدودیت سنی مخاطب نیستند و برای همه گروه‌های سنی قابل‌استفاده و بهره‌برداری هستند. این نمایش‌ها در گرجستان، برای همه گروه‌های سنی روی صحنه رفته‌اند.

امکانات اجرایی و هماهنگی امور جشنواره و سالن قشقایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما (منظورم اعضای گروه است) در فستیوال‌های زیادی شرکت کرده‌ایم، ولی برای‌مان هماهنگی و حرفه‌ای ‌بودن این فستیوال بسیار قابل‌تأمل است. از همگی مسئولان و عوامل اجرایی این رویداد هنری سپاسگزارم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت دارم.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.

https://www.irna.ir/news/85156281




نظرات کاربران