در حال بارگذاری ...
...

ابوالفضل میروکیلی یکی از کارگردانان نمایش «قصه بخت»:

ویژگی منحصربه‌فرد جشنواره عروسکی تهران، توجه به هنرمندان توان‌یاب است

ابوالفضل میروکیلی یکی از کارگردانان نمایش «قصه بخت»:

ویژگی منحصربه‌فرد جشنواره عروسکی تهران، توجه به هنرمندان توان‌یاب است

ابوالفضل میروکیلی یکی از کارگردانان نمایش «قصه بخت» گفت تئاتر سبب‌ تحولی عظیم در زندگی توان‌یاب‌‌‌هاست و ویژگی منحصربه‌فرد این دوره از جشنواره نمایش عروسکی تهران توجه به این هنرمندان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «قصه بخت» عنوان نمایشی به نویسندگی داوود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی مشترک ابوالفضل میروکیلی و محمدحسن ابویی از مهریز یزد است که شنبه ۱۰ تیر در سومین روز از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک طی دو نوبت در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ در قالب اجرا‌های بخش فراگیر این رویداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد.  

ابوالفضل میروکیلی با بیان اینکه «قصه بخت» به شیوه «خم‌بازی» از سبک‌های قدیمی نمایش ایرانی اجرا می‌شود که متاسفانه در حال فراموشی است، درباره فضای اجرایی این اثر گفت: «صحنه نمایش به شکل یک خمره با چهار دریچه است که در طول اجرا، عروسک‌ها از آن‌ها بیرون آمده و با مرشد ارتباط برقرار می‌کنند. عروسک‌های نمایش دستکشی هستند و توسط سیدحسین طباطبایی که نابیناست با هفت صدای متفاوت گردانده می‌شوند. در این اثر نمایشی محمدجواد آخوندی نیز نقش مرشد را ایفا کرد که او نیز معلول جسمی-حرکتی است.»

                                                                    

او داستان نمایش «قصه بخت» را این‌گونه توضیح داد: «نمایش، راوی قصه دو برادر به نام‌های قلی و مراد است که بخت مراد بیدار مانده و به زندگی خود می‌رسد، اما بخت قلی در خواب است و زمان او به بطالت می‌گذرد. قلی برای پیدا کردند بخت خود راهی می‌شود و... مضمون این نمایش در نظر دارد تا به مخاطب بگوید که بخت انسان‌ها همین اکنون است و خودمان باید آن را هدایت کنیم.» 

میروکیلی ضمن اشاره به اینکه نمایش «قصه بخت» مناسب مخاطب گروه سنی نوجوان است، درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: «نمایشنامه «قصه بخت» ۴۰ سال پیش توسط داوود فتحعلی‌بیگی نوشته شده، اما این اثر از جمله متون نمایشی است که در هر زمان حرف روز جامعه را عنوان می‌کند.» 

این کارگردان تئاتر همچنین درباره کارگردانی مشترک این نمایش با محمدحسن ابویی گفت: «آقای ابویی نمایش «قصه بخت» را سال ۱۳۹۲ کارگردانی کرد و این نمایش با بازی من و آقای آرامی اجرای عمومی رفت. پس از اعلام فراخوان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، تصمیم به اجرای این نمایش با بازی هنرمندان توان‌یاب گرفتم و در این راستا محمدحسن ابویی ساخت خمره و عروسک‌ها را که از ویژگی‌های این نمایش است، برعهده گرفت و دوستانه و همراه یکدیگر کار را پیش بردیم.» 

او در مورد نقش تئاتر عروسکی در بهبود زندگی توان‌جویان تاکید کرد: «تئاتر عروسکی یا دیگر گونه‌های نمایشی، خاصیت درمانی دارند. محمدجواد آخوندی از سال ۱۳۹۲ در بهزیستی و مجموعه معلولان مشغول به فعالیت نمایشی است و از آن زمان تاکنون تحول عظیمی در زندگی او ایجاد شده است. آخوندی تا پیش از آن، حتی از منزل خارج نمی‌شد، اما اکنون با اعتمادبه‌نفسی که کسب کرده است، در کارخانه‌ای به عنوان اپراتور مشغول به کار است و از همه مهم‌تر که تصمیم به ازدواج گرفته است. امیدوارم این اتفاق برای دیگر توان‌یابان و کم‌توانان نیز رخ دهد.»

                                                                    

میروکیلی ضمن تشکر از مسئولان برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، همچنین گفت: «از عوامل برگزاری این رویداد بسیار سپاسگزارم که بخش فراگیر ویژه معلولان را به این جشنواره اضافه کردند تا این افراد نیز دیده شوند. بر اساس این شعار که معلولیت، محدودیت نیست از مسئولان اداره کل هنر‌های نمایشی و عوامل برگزاری این جشنواره درخواست می‌کنم که این بخش را در دوره‌های آتی نیز حفظ کنند و مسئولان در دیگر جشنواره‌ها به‌خصوص جشنواره تئاتر فجر برای این بخش اهمیت ویژه قائل باشند.»    

او در پایان افزود: «مهم‌تر از نکته‌ای که مطرح کردم، اینکه تمهیدی اندیشیده شود تا بخش فراگیر نیز به صورت رقابتی برگزار شود چراکه هنرمندان توان‌یاب از دیگر هنرمندان چیزی کم ندارند.»