در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «بوسلمه؛ غول دریاها» مطرح کرد

فاطمه بحرینی: برگزاری جشنواره عروسکی تهران، آشتی مردم با عروسک‌هاست

کارگردان نمایش «بوسلمه؛ غول دریاها» می‌گوید نفس برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی یک کار ارزشمند است که باید انجام می‌شد تا دوباره عروسک‌ها بیایند و مردم با عروسک‌ها آشتی کنند و آن‌ها را به دست فراموشی نسپارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایلنا، نمایش «بوسلمه؛ غول دریاها» نوشته شراره طیار است که فاطمه بحرینی آن را کارگردانی کرده و از آبادان در بخش خیابانی نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک شرکت کرده است.

بحرینی درباره داستان این نمایش گفت: در افسانه‌های منطقه بوشهر، دیوی وجود داشته که وقتی جاشوها شب به دریا می‌رفتند، از دل دریا بیرون آمده و آن‌ها را به قعر دریا برده و باعث غرق شدن کشتی‌ها می‌شده است. از آنجایی که این داستان ریشه واقعی ندارد و چنین موجودی دیده نشده است، ما داستان را کمی تغییر دادیم تا وقتی جاشوها زباله‌های خود را به دریا می‌ریختند، اکوسیستم دریا به هم ریخته و دیو از دریا بیرون آمده و از آن‌ها انتقام بگیرد. داستان هم از اینجا شروع می‌شود که پسربچه‌ای با شنیدن قصه مادربزرگ پیرش، به میدان شهر می‌آید و به مردم می‌گوید دیوی وجود دارد و باید همه برای از بین بردن آن تلاش کنند. این نمایش موزیکال است و سعی شده با تمام جذابیت‌هایی که آواهای بومی دارند، به مردم مسائل محیط زیستی آموزش داده شود.»

رسالت تئاتر، آموزشی بودن آن است

او در ادامه به بازخوردها و استقبال خوب مخاطبان از نمایش اشاره کرد و گفت: «با اینکه اولین اجرای ما در نخستین روز جشنواره انجام شد و اطلاع‌رسانی‌ نیز کمتر بود، اما استقبال خوبی صورت گرفت. ما تاکنون پنج کار با عروسک‌های غول‌پیکر ساختیم که سه نمایش با موضوعات محیط‌زیستی بود که هنگام اجرای آن‌ها بازخوردهای خیلی خوبی از مخاطبان دریافت کردیم. در واقع مخاطب ما بچه‌ها هستند و به سرعت بازخوردشان را از پیام ارائه‌شده در اثر نمایشی به ما نشان می‌دهند. باور دارم بچه‌ها باید از سنین پایین آموزش ببینند و به محیط پیرامون خود توجه کنند که خوشبختانه این اتفاق افتاده است.»

این کارگردان با بیان اینکه رسالت تئاتر، آموزشی بودن آن است، افزود: «وقتی نمایش به خیابان‌ها آمد که مردم عادی نمی‌توانستند در سالن‌ها نمایش ببینند و یا توان تهیه بلیت آن را نداشتند؛ بنابراین فرهنگ‌سازی کجا باید شکل می‌گرفت؟ از همین اجراهای خیابانی. در واقع رسالت نمایش خیابانی آگاهی رساندن به مخاطب و فرهنگ‌سازی است و چه چیز بهتر از عروسک می‌تواند این کار را انجام دهد‌؟»

بحرینی درباره شائبه کمتر شدن اجراهای خیابانی نیز این‌گونه توضیح می­‌دهد: «مخاطب برای این دست آثار همچنان وجود دارد، هنرمندان نیز تمایل به اجرا دارند، اما متاسفانه یکسری قوانین دست و پاگیر وجود دارد که اگر جشنواره‌ای نباشد و یا ارگانی از آن حمایت نکند، امکان اجرا برای شما وجود ندارد. امروز دیگر مانند گذشته نیست که شما به خیابان بیایید و هرکجا که خواستید، کارتان را اجرا کنید. باید حتما مجوز داشته باشید و هماهنگی‌های لازم انجام شود و همین مراحل سختگیرانه باعث شده که دیگر هنرمند رغبتی برای ادامه کار نداشته باشد.»

او همچنین در پاسخ به چرایی استفاده از عروسک‌های غول پیکر و تمایل هنرمندان به کار با این نوع عروسک‌ها، گفت: «در قاعده هنر، وجود چند عنصر به جلب توجه مخاطب کمک می‌کند؛ یکی تغییر دادن قاعده‌هاست و دیگری بزرگ‌نمایی است. این عروسک‌ها به دلیل بزرگی و ابهتی که دارند، برای مخاطب جذاب هستند. ضمن اینکه یک کار خارج از قاعده است که مخاطب را به سمت خود می‌کشاند.»

بحرینی در پایان، برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی را نقطه مثبتی دانست و افزود: «نفس برگزاری جشنواره یک کار ارزشمند است که باید انجام می‌شد تا دوباره عروسک‌ها بیایند و مردم با عروسک‌ها آشتی کنند و آن ها را به دست فراموشی نسپارند. عروسک‌ها اجسامی هستند که نه بدی می‌کنند و نه دروغ می‌گویند، عاری از هرگونه نقاط منفی و آلودگی هستند. امروز جایگاه عروسک در زندگی‌ها بسیار کمرنگ شده؛ در حالی که نقش بسیار مهمی دارد. در واقع با مدرن شدن زندگی، افراد دیگر لذتی از زندگی نمی‌برند و بیشتر در خدمت زندگی هستند و بودن عروسک‌ها می‌تواند اتفاق خوبی در این زندگی باشد.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیرماه در حال برگزاری است.




نظرات کاربران