در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مَثلِث» حاضر در جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک

قیس یساقی: با فرم‌های ساده، حرف‌های بزرگ می‌زنیم

کارگردان نمایش «مَثلِث» با اشاره به انعطاف‌پذیری نمایش عروسکی گفت یک جسم کوچک و مینی‌مال خیلی راحت می‌تواند همه مفاهیم و تصاویر لازم را منتقل کند و حرف‌های بزرگ بزند. ما به همین سادگی و بدون استفاده از عروسک‌های پر از جزییات قصه را روایت کردیم و نشان دادیم همین فرم‌های ساده در نمایش عروسکی چقدر ظرفیت دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از مهر، نمایش «مَثلِث» به نویسندگی مشترک قیس یساقی، محمدجواد مهدیان و فؤاد زیدانلویی و کارگردانی قیس یساقی از مشهد روز جمعه نهم تیر روی صحنه رفت.

قیس یساقی با اشاره به اینکه نمایش «مَثلِث» بر اساس آثار ویلیام شکسپیر ساخته ‌شده است، گفت: «داستان این نمایش اقتباسی آمیخته از نمایش‌های «هملت»، «مکبث» و «اتللو» است. بر اساس ایده اجرایی که به ذهن‌مان رسید، تصمیم گرفتیم متن جذابی را پارودی کنیم و فکر کردیم چه‌بهتر از اینکه مبنای کار متنی بر اساس آثار شکسپیر باشد. به دلیل اشتراکات زیادی که این سه نمایشنامه داشتند، انتخاب‌شان کردیم و در جلسه همفکری که با دوستان داشتیم، درنهایت قصه «مَثلِث» جوشید و چفت‌وبست پیدا کرد و به این اجرای نهایی رسید و حتی نام نمایش با همین رویکرد انتخاب شد.»

یساقی که در نمایش «مَثلِث» تنها با استفاده از سه دایره و یک مثلث، سه کاراکتر باورپذیر خلق کرده است، دراین‌باره توضیح داد: «نمایش عروسکی آن‌قدر انعطاف‌پذیر است که یک جسم کوچک و مینی‌مال خیلی راحت می‌تواند همه مفاهیم و تصاویر لازم را منتقل کند و حرف‌های بزرگ بزند. ما به همین سادگی و بدون استفاده از عروسک‌های پر از جزییات قصه را روایت کردیم و نشان دادیم همین فرم‌های ساده در نمایش عروسکی چقدر ظرفیت دارند.»

او افزود: «با توجه به اینکه نمایش عروسکی هیچ محدودیتی ندارد، بهترین شیوه برای انتقال مفاهیم است و هنرمند برای بیان مفهوم و درونمایه مورد نظرش، می‌تواند از هر فرمی استفاده کند. ایده اولیه انتخاب دایره و مثلث خیلی اتفاقی به ذهنم رسید. توجهم به استیکرهای بالای درِ دستشویی‌های عمومی جلب شد و دیدم همین فرم ساده چقدر ظرفیت نمایشی دارد.»

کارگردان نمایش «مَثلِث» در پاسخ به این سؤال که چرا نورپردازی درصحنه و توسط عروسک‌گردان‌ها انجام می‌شود گفت: «آن‌قدر دفعات و ریتم تغییر نور بالا بود که بهتر دیدیم کنترلش دست خودمان باشد؛ ضمن اینکه در این نمایش ما به‌نوعی از نور بازی می‌گیریم. در طراحی نور هم سعی کردیم صورت‌های‌مان کم‌ترین دید را داشته باشد.»

قیس یساقی درباره کمدی و طنزی که در نمایش «مَثلِث» وجود دارد، گفت: «من این دنیای فانتزی را بسیار دوست دارم و یکی از جذابیت‌های تئاتر برای من شوخی کردن با آثار بزرگ است؛ پارودی کردن اتفاقات هنری یا آثار مهم هنری. حتی برای شخصیت پادشاه از لهجه خاصی استفاده کردم که بانمک‌تر بشود.»

او ادامه داد: «رسیدن به این اجرا حاصل تلاش بی‌وقفه یک گروه است. ما یک سال با هم و کنار هم با تمرین به‌صورت فشرده و مستمر تمرین کردیم. همه در کنار من بودند به‌خصوص محمدجواد مهدیان که از اول تا آخر با من بود و در اجرا هم همراهی‌ام می‌کند.»

این هنرمند جوان که از سال 88 به‌صورت تخصصی در حوزه نمایش عروسکی فعالیت می‌کند، دلیل علاقه‌مندی‌اش به این ژانر را انعطاف‌پذیری و نامحدود بودنش دانست و افزود: «به‌محض اینکه با یک حرکت درست به عروسک جان می‌دهی و کودک درون مخاطب بیدار می‌شود و قلقلک می‌شود و ناگهان احساس می‌کنی پذیرفته است با یک موجود زنده مواجه است و این قدرت را در خودت می‌بینی که توانسته‌ای به یک شی جان بدهی، تجربه‌ای بسیار ناب و جذاب را احساس می‌کنی که هم برای عروسک‌گردان جذاب است و هم تماشاگر. من هم فارغ از جذابیت نمایش عروسکی و اینکه می‌توانم. به‌راحتی حرف‌هایم را بزنم، درواقع از لحظه‌لحظه حضور در این‌گونه نمایشی کیف می‌کنم.»

قیس یساقی که در جشنواره عروسکی دو سال اخیر به‌عنوان عروسک‌گردان شرکت کرده و امسال برای نخستین بار در مقام کارگردان به نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک آمده است، درباره تجربه حضورش در این جشنواره گفت: «به لحاظ اجرایی و مدیریتی جشنواره نوزدهم عروسکی تهران-مبارک باید به مدیران و عوامل اجرایی آن خسته نباشید بگویم، چون یک‌قدم جلوتر از همه بودند و کاملاً مشهود است که به همه‌چیز فکر کرده‌اند و این خیلی ارزشمند است. اداره کل هنرهای نمایشی و مسئولان اجرایی جشنواره به‌ گروه‌های شرکت‌کننده احترام گذاشتند و خیلی با دقت و موشکافانه سعی کردند همه‌چیز را بررسی کنند و اگر مشکلی هست راه‌کاری برایش داشته باشند.»




نظرات کاربران