در حال بارگذاری ...
...

نویسنده و کارگردان نمایش «نوازندگان غول‌پیکر بختیاری» مطرح کرد

می‌توان برای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی از زبان جهانی عروسک‌ها بهره برد

نویسنده و کارگردان نمایش «نوازندگان غول‌پیکر بختیاری» مطرح کرد

می‌توان برای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی از زبان جهانی عروسک‌ها بهره برد

محسن اکرمی ابرقویی، نویسنده و کارگردان نمایش «نوازندگان غول‌پیکر بختیاری» می‌گوید زبان عروسک‌ها زبانی جهانی است که می‌توان از آن برای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی استفاده کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، محسن اکرمی ابرقویی با نمایش «نوازندگان غول پیکر بختیاری» در بخش فضای باز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک حضور دارد.

او درباره داستان این عروسک‌های عظیم‌الجثه گفت: «این‌ها عروسک‌های غول‌پیکر نوازندگان بختیاری هستند که برای ساخت‌شان از علی‌اکبر مهدی‌پور (نوازنده سرنا) و علی حیدری (نوازنده دهل) که هر سال در لحظه تحویل سال نو صدای سازشان را می‌شنویم، الهام گرفته شده‌اند. به زبان بختیاری به این نوع نوازندگی توشمال می‌گویند که در مراسم شادی، چوب‌بازی، رقص و... از آن استفاده می‌شود.»

این کارگردان افزود: «در واقع نمایشی از ساز و موسیقی اصیل ایرانی داریم که همراه شده با به نمایش گذاشتن پوشش مردان ایل بختیاری؛ هدف ما این است که بینندگان علاوه بر آشنایی با نوای سرنا و دهل، با لباس اقوام بختیاری، فرهنگ ایرانی و آواها و نواهای محلی آشنا شوند.»

عروسک‌ها به خاطر خاصیت جادویی و خیال‌انگیزی که دارند، به‌خصوص برای کودکان، در این زمینه بسیار اثرگذار هستند

اکرمی درباره حضور عروسک‌ها و تاثیر آن‌ها بر ترویج فرهنگ ایرانی گفت: «عروسک‌ها به خاطر خاصیت جادویی و خیال‌انگیزی که دارند، به‌خصوص برای کودکان، در این زمینه بسیار اثرگذار هستند. از سوی دیگر این عروسک‌ها چون ابعاد بزرگی دارند، از فاصله دور نیز دیده می‌شوند و وقتی مخاطب آن‌ها را می‌بیند، نگاهش به سمت بالا می‌رود و آفرینشی در ذهن او تداعی می‌شود. وقتی یک موجود بی‌جان توسط فردی به حرکت درمی‌آید، به نوعی جان‌بخشی اتفاق می‌افتد. عروسک انتقال مفاهیم را دو چندان می‌کند.»

او همچنین با اشاره به اینکه همراهی عروسک‌ها در ترویج فرهنگ ایرانی میان سایر ملل نیز اثرگذار است، گفت: «عروسک‌ها دیالوگ ندارند و تنها موسیقی ایرانی آن‌ها را همراهی می‌کند. از آنجایی که زبان موسیقی زبان جهانی است به واسطه عروسک‌ها که آن‌ها نیز جهانی هستند، می‌توان بخشی از فرهنگ اصیل و کهن ایران را به نمایش گذاشت.»

این هنرمند در پاسخ به این سوال که شرایط و الزامات اجرای خیابانی با عروسک‌ها چگونه است، توضیح داد: «این عروسک‌ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند، قابلیت اجرا در سالن ندارند مگر اینکه در سالن‌های ورزشی اجرا داشته باشند. مهم‌ترین نکته این است که حمل‌ونقل این عروسک‌ها کار دشواری است و با عروسک‌های صحنه‌ای متفاوت هستند؛ اما با همه زحمتی که دارند در اجرای فضای باز حرف اول را می‌زنند چون از دوردست نیز دیده می‌شوند و به فضای محدودی خلاصه نمی‌شوند.»

در این دوره از جشنواره شاهد اطلاع‌رسانی و نظم خوبی هستیم و هماهنگی با گروه‌ها بیشتر است

او در ادامه، به نظم این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: «در این دوره از جشنواره شاهد اطلاع‌رسانی و نظم خوبی هستیم و هماهنگی با گروه‌ها بیشتر است. امیدوارم جشنواره در سال‌های آینده نیز به تاخیر نیفتد، چراکه محرکی است برای روشن نگه داشتن نمایش عروسکی. از سوی دیگر امیدوارم که حمایت‌های لازم صورت بگیرد و بعد از جشنواره نیز این آثار روی صحنه بروند. معرفی گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها می‌تواند به اقبال آن‌ها کمک کند.»

اکرمی در پایان گفت: «به نظر من نیاز مردم به این گونه نمایشی را نمی‌توان انکار کرد. نمایش‌های خیابانی که در گذر دیده می‌شوند، نیاز به تهیه بلیت و هماهنگی و... ندارند. از سوی دیگر مدت زمان کوتاهی دارند و همین ویژگی، مورد توجه مخاطب است؛ اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که این عروسک‌ها هزینه‌بر بوده و نیازمند حمایت از سوی نهادهای دولتی هستند.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیر هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.