در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان سه‌گانه «پینوکیو» مطرح شد

اوشان محمودی: نمایش عروسکی، برای آینده مخاطب حرفه‌ای تئاتر تربیت می‌کند

اوشان محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش «گربه نره و روباه مکار» برگزاری جشنواره عروسکی تهران-مبارک را در ایجاد شورونشاط اجتماعی مؤثر دانست و گفت ما درواقع با نمایش عروسکی، مخاطبان حرفه‌ای تئاتر را برای آینده تربیت می‌کنیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، نمایش «گربه نره و روباه مکار» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی روز یکشنبه یازدهم تیر، بعد از چهار اجرا در بخش مهمان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به کار خود پایان داد.

اوشان محمودی، درباره داستان این اثر گفت: «پینوکیو داستان موردعلاقه من است و با اجرای نمایش «گربه نره و روباه مکار» سه‌گانه‌ای که از این داستان در نظر داشتم، به پایان می‌رسد.»

او ادامه داد: «روایت‌هایی که در هر سه نمایش «پینوکیو»، «ژپتو» و «گربه نره و روباه مکار» داریم، با وجود استقلال خود، با داستان «پینوکیو» ارتباطی مستقیم دارند. پینوکیو همچنان کاراکتر محوری نمایش «گربه نره و روباه مکار» است که در این داستان با محوریت سوءاستفاده موردتوجه قرار می‌گیرد.»

این هنرمند درباره دلیل انتخاب کاراکتر پینوکیو برای روی صحنه بردن این نمایش توضیح داد: «من برای اجرای یک اثر نمایشی به این موضوع توجه می‌کنم که اگر این کار برای افراد غیرایرانی و مخاطبانی که با فرهنگ ما آشنا نیستند، روی صحنه برود، چطور می‌تواند آنان را با خود همراه کند؛ بنابراین باید قصه‌ای را انتخاب کنم که حداقل نسبت به آن شناخت عمومی وجود داشته باشد. قصه «پینوکیو» داستانی کاملاً جهانی است و شاید بیش از ۹۰ درصد آدم‌ها با این داستان آشنا هستند.»

نمایش عروسکی از مخاطب کودک شروع می‌شود و کودک درون بزرگ‌سالان را هم درگیر می‌کند

او با اشاره به مخاطبان نمایش «گربه نره و روباه مکار» افزود: «من نمی‌توانم بگویم این اثر صرفاً مناسب کودک است یا صرفاً برای بزرگ‌سال؛ دوست داشتم زمانی که مخاطب وارد سالن می‌شود، همه از نگاه خود کار را درک کنند و خوشبختانه این اتفاق افتاده است. برای این منظور انیمیشن‌‌وار با کار برخورد کردم و مخاطبان از نظر تصویر و محتوا با نمایش ارتباط برقرار کرده‌اند.»

این هنرمند درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی نمایش عروسکی هم گفت: «نمایش عروسکی از مخاطب کودک شروع می‌شود و کودک درون بزرگ‌سالان را هم درگیر می‌کند. بدین شکل برگزاری جشنواره‌ها و تماشای نمایش‌های عروسکی باعث آشنایی مخاطب در هر رده سنی به‌ویژه کودکان با تئاتر می‌شود و این موضوع در آینده اتفاق خوبی را برای این هنر رقم خواهد زد. درواقع ما با نمایش عروسکی، مخاطبان حرفه‌ای تئاتر را برای آینده تربیت می‌کنیم.»

او ادامه داد: «این رویدادهای هنری تا حدودی می‌توانند باعث شورونشاط اجتماعی می‌شود. قطعاً مردم جامعه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برگزاری این رویدادهای فرهنگی و هنری هرچند اندک می‌تواند برای مدتی حال و هوای شهر و جامعه را عوض کند. امیدوارم که این رویدادها متداوم و با برنامه بیشتری در طول سال پیش برود.»

محمودی با اشاره به کمک‌هزینه‌های تئاتر هم توضیح داد: «ما اگر قرار است پیشرفتی در زمینه تئاتر داشته باشیم، باید خیلی حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها با آن برخورد کنیم. قطعاً در این هنر هم تمامی اعضای گروه باید دستمزد دریافت کنند و این موضوع باعث می‌شود تا در بخش کمک‌هزینه‌ اجراهای جشنواره گروه‌ها شایسته دریافت مبلغ بیشتری باشند. البته من هنوز در مورد مبلغ کمک‌هزینه اجرای بخش مهمان در جشنواره نمایش عروسکی اطلاعی ندارم و این موضوع را به‌صورت کلی مطرح کردم.»

این کارگردان درباره بخش داوری این دوره جشنواره گفت: «در صورت کلی به نظر من بخش بزرگی از جشنواره‌های ما نباید رقابتی باشند. اگر رویکرد این است که با مخاطب و جامعه ارتباط بگیریم تا حد امکان باید بخش رقابتی را حذف کنیم. حذف بخش رقابتی باعث ذخیره بخشی از بودجه می‌شود و افزایش کمک‌هزینه به گروه‌های نمایشی را به همراه خواهد داشت.»

اگر قرار است پیشرفتی در زمینه تئاتر داشته باشیم، باید خیلی حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها با آن برخورد کنیم

او ادامه داد: «درواقع کارهای نمایشی و ازجمله تئاتر، غیرقابل‌رقابت هستند چراکه در داوری‌ها نمی‌توان بخش سلیقه‌ را بی‌تأثیر دانست. ما در مراحل اول و برای ورود گروه‌ها برای حضور در جشنواره‌ها می‌توانیم قضاوت کنیم ولی بعدازآن ذات رقابت به‌ویژه توسط کارگردان‌های دیگر ممکن است مشکل ایجاد کند.»

اوشان محمودی در پایان سخنانش گفت: «نمایش «گربه نره و روباه مکار» به دلیل اینکه کاراکترها از لحاظ گریم و بدن به نمایش عروسکی نزدیک است و گروه‌های سنی متفاوت را درگیر می‌کند، از طرف هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره فرصت حضور اجرا در این رویداد را یافت.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.




نظرات کاربران