در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با رایزن فرهنگی ارمنستان در ایران مطرح شد

سرگِئی گریگوریان: ادبیات نمایشی ایران و ارمنستان دارای تأثیر متقابل بوده‌اند

سرگئی گریگوریان، رایزن فرهنگی ارمنستان در ایران که دوشنبه ۱۲ تیر در تالار قشقایی به تماشای نمایش «دریاچه قو» نشست، گفت از دیرباز، ادبیات نمایشی ایران و ارمنستان دارای تأثیر متقابل بر همدیگر بوده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرآنلاین، از اجراهای بخش بین‌الملل پنجمین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک، نمایش «دریاچه قو» از کشور ارمنستان بود. این اثر نمایشی به نویسندگی و کارگردانی سامسون موسسیان در تالار قشقایی روی صحنه رفت درحالی‌که مهمانی ویژه داشت. سرگئی گریگوریان، رایزن فرهنگی ارمنستان در تهران، پس از تماشای این نمایش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر، از تأثیرات متقابل و هم‌نشینی هنر و ادبیات نمایشی ایران و ارمنستان گفت.

ارمنستان و ایران به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه، در طول تاریخ، همواره در راه گسترش هر چه بیشتر پیوندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گام برداشته‌اند. هنر نمایش عروسکی نیز بخشی از همین پیوندهاست که با نزدیکی فرهنگی بین دو ملت بزرگ ایران و ارمنستان، می‌تواند برگی دیگر به کتاب زرین روابط بین دو کشور بیفزاید.

ارمنستان و ایران به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه، در طول تاریخ، همواره در راه گسترش هر چه بیشتر پیوندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گام برداشته‌اند

پس از پایان اجرای نمایش «دریاچه قو» با سرگئی گریگوریان، رایزن فرهنگی ارمنستان در ایران گفت‌وگو کردیم که در پی آن را می‌خوانید.

این چندمین بار است که در جشنواره‌های تئاتر ایران شرکت می‌کنید و آیا با جشنواره‌های نمایشی ایران آشنایی دارید؟

چند ماه پیش و در جریان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش «هملت» از کشور ارمنستان حضور داشت که من هم به تماشای آن نشستم که جا دارد همین‌جا به خاطر برنامه‌ریزی بسیار خوب مدیران تئاتری ایران و سطح بسیار بالای برگزاری این جشنواره، از عوامل برگزاری این رویداد سپاسگزاری کنم.

آیا در ارمنستان نیز فستیوال‌های تئاتر برگزار می‌شود؟ و آیا تاکنون نمایش‌هایی از ایران نیز در این فستیوال‌ها شرکت داشته‌اند؟

در ارمنستان، فستیوال سینمایی «زردآلوی طلایی» برگزار می‌شود که فستیوالی فعال و مطرح به شمار می‌آید که البته از سینمای ایران هم در این جشنواره شرکت می‌کنند و مورد استقبال مخاطبان ارمنستانی نیز قرار می‌گیرند. دلیل این استقبال هم این است که دو کشور ایران و ارمنستان، دو ملت قدیمی و با درک متقابل هستند و پیوندهای مشترکی دارند. ازاین‌رو، مردم ارمنستان، درک بالایی نسبت به فیلم‌های ایرانی شرکت‌کننده در فستیوال‌های سینمایی ارمنستان از خود نشان می‌دهند.

اداره کل هنرهای نمایشی، در حال برنامه‌ریزی برای دوره‌ها و وُرکشاپ‌های آموزشی در جهت آموزش و گسترش بیشتر هنر نمایش عروسکی بین ایران و دیگر کشورهای جهان است. آیا از طرف ارمنستان هم دراین‌باره اقدام مشترکی صورت گرفته است؟

اگر این برنامه‌ها و وُرکشاپ‌ها برنامه جدیدی هستند، من در جریان آن‌ها نیستم ولی به‌طورکلی می‌توانم بگویم که ساختار هنر نمایش عروسکی در ارمنستان، ساختار بسیار بزرگ و مطرحی است و با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد و با توجه به اینکه خود این ساختار، مایل به گسترش بیشتر ساختار و فعالیت‌های خود است، مطمئناً با شما نیز تعامل خواهند داشت و از این برنامه شما استقبال خواهند کرد.

جا دارد همین‌جا به خاطر برنامه‌ریزی بسیار خوب مدیران تئاتری ایران و سطح بسیار بالای برگزاری این جشنواره، از عوامل برگزاری این رویداد سپاسگزاری کنم

آیا با گونه‌های نمایشی مردمی ایران مانند تخت‌حوضی، سیاه‌بازی، خیمه‌شب‌بازی آشنایی دارید؟ و آیا در جشنواره‌های ایران این انواع نمایشی را تماشا کرده‌اند؟

من مطالعات عمیق در این زمینه ندارم و با این گونه‌ها آشنایی ندارم ولی با توجه به پیوندهای فرهنگی عمیق و تاریخی بین دو کشور ایران و ارمنستان، مطمئنم که این گونه‌های نمایشی در ادبیات ما دارای تأثیر بوده است. ازآنجاکه این سخن همیشه جاری است که برای شناخت هر مردمی باید ادبیات آن مردم را شناخت، چون زندگی آن مردم در ادبیات آن‌ها بازتاب یافته است، هنر و ادبیات نمایشی نیز جزو همین ادبیات است. پس مطمئنم که هنر و ادبیات نمایشی هر دو کشور دارای تأثیر متقابل بر همدیگر بوده‌اند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیر هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.




نظرات کاربران