در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، نمایشنامه «کوران» اثر موریس مترلینگ، با کارگردانی وحید نفر در تالار چارسوی مجموعه تأتر شهر تهران روی صحنه رفته‌ است. کارگردان در این نمایش، روشی کمتر دیده‌شده از اجرای عروسکی را تجربه می‌کند.

موریس مترلینگ نویسنده‌ای است که نگاه ویژه‌اش به جایگاه و آرمان انسان، مهم‌ترین ویژگی نوشته‌هایش است. در نمایشنامه کوران، مترلینگ، انسان‌هایی را زیر ذره‌بین روانکاوانه خود قرار می‌دهد که حتی به چشم سر نمی‌بینند، ولی پیوسته در جست‌وجو و کنکاش‌اند. انسان‌هایی نابینا که در انتظارند؛ در انتظار دیدن نور.

«کوران» یا «کورها» روایت انسان‌هایی است که نه به چشم سر، بلکه با چشم و دریچه بینایی اندیشه خود در پی یافتن منجی‌شان هستند. آدم‌هایی که بی‌آنکه یکدیگر را ببینند، همدیگر را می‌شناسند و حتی زیبایی یکدیگر را درک می‌کنند. بی‌دیدگانی که با درون و ذهن خود، به ارتباط معنایی با همدیگر رسیده‌اند. آن‌ها بی‌دیدگانی هستند که خورشید را می‌جویند. نوری که شاید آن‌ها را از این همه بی‌حاصلی و بی‌هدفی برهاند؛ ولی آنچه در انتهای نمایشنامه به دنیای آن‌ها پا می‌گذارد، چیزی غیر از خورشید و نور کهکشانی است.

کارگردانی نمایشنامه «کوران» به روشی است که کمتر کارگردانی را برای اجرای این روش برمی‌انگیزاند. عروسک‌گردان‌ها که پوشیده در پوشاک سیاه هستند، برشی از بخش بالایی باک حمل مایعات(باک نفت، یا آب) را که در قالب چهره انسانی طراحی شده‌است، در یک دست خود دارند. این صورتک پلاستیکی که نمادی از یک انسان نابیناست، با دهانی پیوسته باز، دیالوگ‌های عروسک‌گردان خود را به گوش مخاطب می‌رساند.

بازیگری در این شیوه، ترکیبی از اجرای بدن عروسک‌گردان و بیان دیالوگ از طریق صورتک است. بدن بازیگر در این حالت، مکمل چهره بی‌حس صورتک است و جای خالی میم را با پانتومیم پر می‌کند.

طراحی صحنه در پیروی از روش اجرا، در یک طراحی مینی‌مالیستی، صحنه‌ای خالی را در بر می‌گیرد که تنها چند نشان از درخت و شاید زندگی، بک‌گراند صحنه را اعلام می‌کند. این صحنه‌پردازی، گرایش اجرا به سوی تأتر ابزورد را در یاد می‌آورد. نور در حالت روشنایی عمومی، بی‌طرفی کلی خود را از شخصیت‌پردازی یادآوری می‌کند. موزیک صحنه و افکت‌های شنیداری، تقریباً در بازی‌ها پنهان‌اند. بازی بازیگران نیز، نیازی به بهره‌بری از اکسسوار بیشتر را در خود احساس نمی‌کند.

«کوران» به روایت وحید نفر، تجربه‌ای جدید از متنی اندیشمند است که تماشای آن، تماشاگرش را هم به تعجب وامی‌دارد و هم در اندیشه فرومی‌برد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است

وحید حجازی، کارگردان نمایش «بازی» جشنواره را کلیدی دانست برای بهتر شدن شرایط هنرمندان عرصه نمایش عروسکی که به‌زعم او همیشه سختی بیشتری را نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر تحمل کرده‌اند.

|

گفت‌وگو با هنرمند مکزیکی حاضر در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک

الکس هِرِرا: «پرندگان ابدی هستند» ایده‌ای جهانی دارد
گفت‌وگو با هنرمند مکزیکی حاضر در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک

الکس هِرِرا: «پرندگان ابدی هستند» ایده‌ای جهانی دارد

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، یک گروه دونفره از کشور مکزیک، نمایشی عروسکی را در تالار هنر تهران روی صحنه ‌آوردند که دوران زندگی آدمی را از کودکی تا پیری، با بیان جزئی‌ترین لایه‌های آن، ولی با ایده‌ای جهانی و به زبانی کودکانه بیان می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود

الهام سلج محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش «مامان» با اشاره به اینکه جامعه عروسکی خیلی کوچک است، گفت ما با توجه به شناخت و ارتباطی که با هم داریم به داوری کارهای یکدیگر پرداختیم و این شیوه داوری نوعی تمرین دموکراسی بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی»

امیرافسر شیبانی: در تئاتر کودک، باید ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی»

امیرافسر شیبانی: در تئاتر کودک، باید ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت

کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی» با اشاره به اینکه در کلاس‌های مختلف آموزش تئاتر و نمایش خلاق، بر تقویت خلاقیت و خیال‌پردازی تاکید می‌شود، می‌گوید چرا نباید در تئاتر کودک و نوجوان، ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت و آنان را با خیال مواجه کرد؟

|

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید
جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با اجرای ۵۹ نمایش صحنه‌ای و فضای‌باز با حضور بیش از ۷۰۰ هنرمند در این رویداد به ایستگاه پایانی خود رسید.

|

گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم
گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

طیبه آنجدانی، نویسنده و کارگردان «دختر کوچولو» می‌گوید انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم. به دلیل استقبال زیاد از اجرا، امکان حضور بسیاری از علاقه‌مندان در سالن فراهم نشد.

|

گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد
گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد

هوگو سوارز کارگردان نمایش «احساسات بدن» در مورد این نمایش و استفاده از عروسک اندامی در آن می‌گوید او و همسرش در ابتدا، هنرنمایی خود را با اجراهای خیابانی آغاز کرده‌اند و اجراهای ابتدایی‌شان نمایش‌های پانتومیم بود که به‌مرورزمان کامل‌تر می‌شوند و به این نوع اجرای عروسک ...

|

نظرات کاربران