در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد

هوگو سوارز کارگردان نمایش «احساسات بدن» در مورد این نمایش و استفاده از عروسک اندامی در آن می‌گوید او و همسرش در ابتدا، هنرنمایی خود را با اجراهای خیابانی آغاز کرده‌اند و اجراهای ابتدایی‌شان نمایش‌های پانتومیم بود که به‌مرورزمان کامل‌تر می‌شوند و به این نوع اجرای عروسک اندامی می‌رسند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از صبا، بازیگری در هنر نمایش، ترکیبی از توانایی‌های بدن، بیان و حس است. ولی در میان هنرمندان هنر نمایش، کسانی نیز هستند که از یکی از این ابزارها بیشتر از معمول بهره می‌برند. هوگو سوارز، یکی از این نمونه‌هاست.

تالار مولوی، در ششمین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک، اثر نمایشی این طراح و هنرمند پرویی را روی صحنه داشت که از اعضای بدن خود (دست، زانو و...)، بازیگر می‌سازد. نمایش «احساسات بدن» با اجرای هوگو سوارز، روایت این هنرمند از توانایی‌های اعضای بدن در بازیگری است.

در ابتدای گفت‌وگوی‌مان لطفاً خود را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید و از پیشینه هنری‌تان بگویید.

من «هوگو سوارز» از کشور پرو هستم. از سال 1989 به همراه همسرم «اینس پاسیک» کار ساخت و اجرای نمایش عروسکی را آغاز کردیم. کار ما، طراحی عروسک و اجرای نمایش عروسکی بر پایه بهره‌بری از اعضای مختلف بدن مانند دست، زانو و شکم است. ما همچنان تا امروز به کار آفرینش‌های جدید هنر نمایش عروسکی مشغول هستیم. به‌عنوان‌مثال، آخرین تکنیک اجرایی که طراحی کردیم، نوعی عروسک دهانی است که امروز آن را روی صحنه اجرا کردم. من و همسرم به‌صورت دونفره کارگردانی را انجام می‌دهیم. در طول سال‌ها کسب تجربه، اپیزودهای جدیدی به کارمان افزوده شده است و تا امروز همچنان در حال افزوده شدن و کامل شدن است و ما همچنان در حال آفرینش و تولید عروسک‌ها و تکنیک‌های اجرایی جدید هستیم.

با توجه به بهره‌بری شما از یک جعبه برای حمل آکسسوار صحنه، اجرای نمایشی شما شباهت بسیار به نوع نمایش خیابانی و دوره‌گردی دارد. به‌طورکلی، هدف اجرایی شما اجرای صحنه‌ای است یا خیابانی؟

من و همسرم در ابتدا، هنرنمایی خود را با اجراهای خیابانی آغاز کردیم. اجراهای ابتدایی ما نمایش‌های پانتومیم بود که به‌مرورزمان کامل‌تر شدند و به این نوع اجرای عروسک اندامی رسیدند. تخصص و شیوه اجرایی اصلی ما به همین شکل است و درباره سبک‌ها و شیوه‌های اجرایی دیگر، تخصصی نداریم.

ایده‌پردازی نمایش‌های شما نیز توسط خود شما و همسرتان انجام می‌گیرد یا از داستان‌های دیگر نیز بهره می‌برید؟

ما در ابتدا برای ایده شکل‌گرفته در ذهن‌مان، هیچ متنی نمی‌نویسیم، بلکه برای نمایش آن ایده، ابتدا امکانات و توانایی آن عضو موردنظر برای اجرای نمایش را مورد پژوهش قرار می‌دهیم و با آن عضو، شخصیت نمایشی موردنظر را می‌سازیم. سپس ویژگی‌های آن شخصیت خلق‌شده را مورد بررسی و پردازش قرار می‌دهیم؛ و درنهایت با اطلاعات به‌دست‌آمده، داستان موردنظر را خلق و اجرا می‌کنیم. شیوه ما برخلاف روش مرسوم تئاتر در جهان است، چراکه ما با توجه به توانایی‌های موجود اعضای بدن، ابتدا حرکت را طراحی می‌کنیم و سپس برای آن حرکات، داستان و ایده‌پردازی می‌کنیم.

آیا این اولین بار است که به ایران آمده‌اید؟

بله. این اولین حضور من در ایران است.

جشنواره نمایش عروسکی ایران را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه امروز اولین روز حضورم در ایران است، هنوز موفق به دیدن هیچ نمایشی نشده‌ام، ولی به نظرم، این فستیوال تا امروز خیلی خوب برگزار شده است. از بازخورد تماشاگران در اولین اجرای خودم بسیار راضی هستم. آن‌ها به نظرم بسیار شبیه به تماشاگران آمریکای لاتین آمدند که نسبت به نمایش واکنش بسیار نشان‌ می‌دهند و احساسات خود را بروز می‌دهند. من بسیار مشتاق هستم که در روزهای آینده، بتوانم نمایش‌های این جشنواره را ببینم.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیر هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است

وحید حجازی، کارگردان نمایش «بازی» جشنواره را کلیدی دانست برای بهتر شدن شرایط هنرمندان عرصه نمایش عروسکی که به‌زعم او همیشه سختی بیشتری را نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر تحمل کرده‌اند.

|

گفت‌وگو با هنرمند مکزیکی حاضر در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک

الکس هِرِرا: «پرندگان ابدی هستند» ایده‌ای جهانی دارد
گفت‌وگو با هنرمند مکزیکی حاضر در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک

الکس هِرِرا: «پرندگان ابدی هستند» ایده‌ای جهانی دارد

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، یک گروه دونفره از کشور مکزیک، نمایشی عروسکی را در تالار هنر تهران روی صحنه ‌آوردند که دوران زندگی آدمی را از کودکی تا پیری، با بیان جزئی‌ترین لایه‌های آن، ولی با ایده‌ای جهانی و به زبانی کودکانه بیان می‌کند.

|

در نشست کاظم نظری با هنرمندان گروه‌های نمایشی پرو، ترکیه و مکزیک اعلام شد

به دنبال برگزاری جشنواره نمایش سایه با حضور کشورهای همسایه هستیم
در نشست کاظم نظری با هنرمندان گروه‌های نمایشی پرو، ترکیه و مکزیک اعلام شد

به دنبال برگزاری جشنواره نمایش سایه با حضور کشورهای همسایه هستیم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هنرمندان گروه‌های نمایشی سه کشور ترکیه، پرو و مکزیک، گفت مدت‌هاست در ارتباط با سازمان اکو پیگیر این موضوع هستیم که جشنواره‌ای با حضور کشورهای همسایه که در نمایش سایه صاحب‌نام هستند، برگزار کنیم و امیدواریم تا سال آینده این اتفاق ...

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود

الهام سلج محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش «مامان» با اشاره به اینکه جامعه عروسکی خیلی کوچک است، گفت ما با توجه به شناخت و ارتباطی که با هم داریم به داوری کارهای یکدیگر پرداختیم و این شیوه داوری نوعی تمرین دموکراسی بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی»

امیرافسر شیبانی: در تئاتر کودک، باید ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی»

امیرافسر شیبانی: در تئاتر کودک، باید ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت

کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی» با اشاره به اینکه در کلاس‌های مختلف آموزش تئاتر و نمایش خلاق، بر تقویت خلاقیت و خیال‌پردازی تاکید می‌شود، می‌گوید چرا نباید در تئاتر کودک و نوجوان، ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت و آنان را با خیال مواجه کرد؟

|

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید
جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با اجرای ۵۹ نمایش صحنه‌ای و فضای‌باز با حضور بیش از ۷۰۰ هنرمند در این رویداد به ایستگاه پایانی خود رسید.

|

گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم
گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

طیبه آنجدانی، نویسنده و کارگردان «دختر کوچولو» می‌گوید انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم. به دلیل استقبال زیاد از اجرا، امکان حضور بسیاری از علاقه‌مندان در سالن فراهم نشد.

|

نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند
نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، نمایشنامه «کوران» اثر موریس مترلینگ، با کارگردانی وحید نفر در تالار چارسوی مجموعه تأتر شهر تهران روی صحنه رفته‌ است. کارگردان در این نمایش، روشی کمتر دیده‌شده از اجرای عروسکی را تجربه می‌کند.

|

نظرات کاربران