در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی»

امیرافسر شیبانی: در تئاتر کودک، باید ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت

کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی» با اشاره به اینکه در کلاس‌های مختلف آموزش تئاتر و نمایش خلاق، بر تقویت خلاقیت و خیال‌پردازی تاکید می‌شود، می‌گوید چرا نباید در تئاتر کودک و نوجوان، ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت و آنان را با خیال مواجه کرد؟

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «دختر کفش عروسکی» به کارگردانی امیرافسر شیبانی روز پنجشنبه در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک روی صحنه رفت و دنیایی از فانتزی و خیال را به مخاطبانش هدیه داد.

شیبانی که گروهی پرتعداد از بازیگران و عروسک‌گردانان را در این اجرا راهبری کرده، در داستانی که بر پایه مواجهه با نقص‌های ظاهری افراد نوشته شده، سفری آلیس‌وار را تصویر و فضایی سراسر فانتزی و خیالی را خلق کرده است.

این کارگردان تئاتر درباره شکل‌گیری ایده اولیه این نمایش، می‌گوید: «نوشتن متن این کار را بر اساس روابطی که با افراد توان‌یاب داشتم و همراه با دوستانی که در این زمینه با من همکاری می‌کردند، از سال گذشته شروع کردیم و تصمیم‌مان این بود که اثر نهایی را برای جشنواره بفرستیم. 20 دقیقه ابتدایی کار را برای جشنواره عروسکی تهران-مبارک فرستادیم و پس از اینکه کار پذیرفته شد، از طریق فراخوان بازیگر، گروه تکمیل شد.»

از سال 90 که کار کودک را با گروه تئاتر فرفره شروع کردم، دوست داشتم به مادرها یادآوری کنم که برای بچه‌های‌شان باید قصه بخوانند

او درباره گروه بازیگرانش می‌افزاید: «بیشتر بچه‌های گروه از دانشجویان رشته عروسکی دانشگاه تهران هستند و اولین یا دومین کار حرفه‌ای‌شان را پشت سر گذاشته‌اند. البته چند بازیگر حرفه‌ای هم در کار ایفای نقش می‌کنند. خیلی دوستانه گروه را شکل دادیم. درباره متن و بازی‌ها خیلی با هم گپ زدیم و همه فانتزی و تخیل‌مان را روی هم گذاشتیم که حاصل آن اجرایی شد که در جشنواره دیدید.»

او با قدردانی از اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد برگزاری جشنواره در پرداخت به‌موقع کمک‌هزینه‌های تولید می‌گوید که با چهار،پنج ماه کار فشرده تیم هنری و اجرایی، اثر را به شکل نهایی رسانده‌اند و آماده حضور در جشنواره شده‌اند.

شیبانی همچنین درباره تبدیل عناصر رئالیستی به فراواقعی و خلق جهانی سراسر فانتزی، این‌گونه توضیح می‌دهد: «از سال 90 که کار کودک را با گروه تئاتر فرفره شروع کردم، دوست داشتم به مادرها یادآوری کنم که برای بچه‌های‌شان باید قصه بخوانند. خودم با درگیر شدن تخیلم کارهای بیشتری انجام می‌دادم و بیشتر از زندگی لذت می‌بردم. زندگی واقعی برای هیچ کدام‌مان جذاب نیست و همه هم دلایلش را می‌دانند. هر قصه کودکانه‌ای که می‌شنویم، عنصر تخیل در آن دخیل بوده و هست؛ اما این روزها قصه‌ها خیلی کم‌رنگ شده‌اند. آرزویم این بود که بچه ها را با دنیای خیالی‌شان روبه‌رو کنم.»

او ادامه می‌دهد: «در کلاس‌های مختلف آموزش تئاتر و نمایش خلاق، تلاش می‌کنیم که این خلاقیت و خیال‌پردازی را تقویت کنیم؛ حال چرا نباید در تئاتر کودک و نوجوان، ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت و آنان را با خیال مواجه کرد؟ شخصا آدم اهل تخیلی هستم؛ تا آنجا که حتی با وسائل خانه‌ام هم حرف می‌زنم. دوستانم این را خوب می‌دانند. دوست دارم با اشیا بازی کنم و برای بچه‌ها سرگرمی بسازم؛ بنابراین تصمیم گرفتم که فقط دنیای خیال را برای بچه‌ها به ارمغان بیاورم.»

در کلاس‌های مختلف آموزش تئاتر و نمایش خلاق، تلاش می‌کنیم که این خلاقیت و خیال‌پردازی را تقویت کنیم؛ حال چرا نباید در تئاتر کودک و نوجوان، ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت و آنان را با خیال مواجه کرد؟

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه قطعا ایراداتی نیز به کار وارد است، درباره نشان دادن ترس و خلق لحظات کوتاهی که امکان دارد کودک را بترساند، توضیح داد: «در گروهی پرورش پیدا کرده‌ام که همه چیز قانونی و اصولی بود. کنارمان روانشناس کودک داشتیم که همه ریزه‌کاری‌ها را زیر نظر داشت. «دیوید وود» کتابی دارد درباره تئاتر کودک که در آن می‌گوید اتفاقا کودک دوست دارد بترسد. کودک هیچ‌وقت تنها برای دیدن تئاتر نمی‌آید؛ یا مربی یا والدین همراهش هستند. ما اگر بتوانیم عنصر ترسی را که در صحنه وجود دارد، با همراهی گرمای دست پدر و مادر به او بدهیم و با ظرافت با او برخورد کنیم، شاید بتوانیم قدری بیشتر کودک را لمس کنیم و وارد دنیای او بشویم. کودک با آرامش در کنار والدینش تجربه می‌کند که این دنیا متعلق به این لحظه است و او در نقطه‌ای امن حضور دارد.»

شیبانی درباره برگزاری این دوره از جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک هم می‌گوید: «این دوره به دلیل فضای رقابتی که با داوری خود کارگردانان به وجود آمده برای جالب است؛ اما به نظرم اینکه همه کارها شکل و فرم یکسانی ندارند و تکنیک‌های مختلف عروسکی در کارها استفاده شده شاید قضاوت را سخت کند.»




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است

وحید حجازی، کارگردان نمایش «بازی» جشنواره را کلیدی دانست برای بهتر شدن شرایط هنرمندان عرصه نمایش عروسکی که به‌زعم او همیشه سختی بیشتری را نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر تحمل کرده‌اند.

|

گفت‌وگو با هنرمند مکزیکی حاضر در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک

الکس هِرِرا: «پرندگان ابدی هستند» ایده‌ای جهانی دارد
گفت‌وگو با هنرمند مکزیکی حاضر در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک

الکس هِرِرا: «پرندگان ابدی هستند» ایده‌ای جهانی دارد

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، یک گروه دونفره از کشور مکزیک، نمایشی عروسکی را در تالار هنر تهران روی صحنه ‌آوردند که دوران زندگی آدمی را از کودکی تا پیری، با بیان جزئی‌ترین لایه‌های آن، ولی با ایده‌ای جهانی و به زبانی کودکانه بیان می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود

الهام سلج محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش «مامان» با اشاره به اینکه جامعه عروسکی خیلی کوچک است، گفت ما با توجه به شناخت و ارتباطی که با هم داریم به داوری کارهای یکدیگر پرداختیم و این شیوه داوری نوعی تمرین دموکراسی بود.

|

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید
جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با اجرای ۵۹ نمایش صحنه‌ای و فضای‌باز با حضور بیش از ۷۰۰ هنرمند در این رویداد به ایستگاه پایانی خود رسید.

|

گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم
گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

طیبه آنجدانی، نویسنده و کارگردان «دختر کوچولو» می‌گوید انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم. به دلیل استقبال زیاد از اجرا، امکان حضور بسیاری از علاقه‌مندان در سالن فراهم نشد.

|

گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد
گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد

هوگو سوارز کارگردان نمایش «احساسات بدن» در مورد این نمایش و استفاده از عروسک اندامی در آن می‌گوید او و همسرش در ابتدا، هنرنمایی خود را با اجراهای خیابانی آغاز کرده‌اند و اجراهای ابتدایی‌شان نمایش‌های پانتومیم بود که به‌مرورزمان کامل‌تر می‌شوند و به این نوع اجرای عروسک ...

|

نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند
نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، نمایشنامه «کوران» اثر موریس مترلینگ، با کارگردانی وحید نفر در تالار چارسوی مجموعه تأتر شهر تهران روی صحنه رفته‌ است. کارگردان در این نمایش، روشی کمتر دیده‌شده از اجرای عروسکی را تجربه می‌کند.

|

نظرات کاربران