در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند

مریم ایرانمنش، کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» با بیان اینکه عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد، گفت عروسک محرم راز است و می‌تواند بیان‌کننده حرف‌های بسیار مهم و بزرگ باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایرنا، «زنده‌به‌گور» به نویسندگی صادق هدایت و کارگردانی مریم ایرانمنش با تکنیک تاپ‌تیبل در هشتمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

ایرانمنش درباره داستان این اثر گفت: «این نمایش برگرفته از داستان کوتاه «زنده‌به‌گور» اثر صادق هدایت است. داستان در مورد نویسنده‌ای است که از زندگی خود خسته شده و تصمیم می‌گیرد دست به خودکشی بزند او راه‌های مختلف خودکشی را تجربه می‌کند اما به نتیجه نمی‌رسد و پس‌ازآن شروع به نگارش قصه زندگی‌اش می‌کند.»

او ادامه داد: «مرگ دغدغه همه افراد است و هر انسانی حداقل یک‌بار به این موضوع که به زندگی‌اش پایان دهد، فکر کرده است، این دغدغه مشترک باعث شد تا روی این اثر با این محتوا کار کنم. خیلی از دیالوگ‌ها نه برداشت من که برداشت تک‌تک افراد نسبت به زندگی است و این تجربه زیست مشترکی است که تلاش کردم آن را در این اثر به نمایش بگذارم.»

هر انسانی حداقل یک‌بار به این موضوع که به زندگی‌اش پایان دهد، فکر کرده است، این دغدغه مشترک باعث شد تا روی این اثر با این محتوا کار کنم

این هنرمند افزود: «تکنیک استفاده‌شده در این نمایش عروسک‌های رومیزی و تاپ‌تیبل است.»

مریم ایرانمنش درباره تمرین و روند تولید اثر گفت: «ازآنجاکه برگزاری جشنواره به تعویق افتاد (حدود یک سال) البته در زمان‌های متفاوت درگیر تمرین بودیم و بالاخره به اجرا در جشنواره رسیدیم.»

او با بیان اینکه خوشبختانه نظم جشنواره و برنامه‌ریزی اجراها خیلی خوب بوده است، توضیح داد: «اتفاق خیلی خوب این رویداد هنری، داوری کردن کارگردان‌هاست. البته نه صرفاً بحث داوری بلکه این موضوع بهانه‌ای است برای کارگردانان تا فرصت تماشای آثار یکدیگر را داشته باشند.»

کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» درباره بحث داوری هم افزود: «در بحث داوری از شرایط سخت اجرا و درگیر کار بودن گروه‌ها مطلع هستیم و اینکه کسی از بیرون به قضاوت آثار نمی‌نشیند، باعث اتفاقات خوبی است.»

ایرانمنش درباره بازخورد مخاطبان نسبت به اجرای خود گفت: «کار به بحث‌های فلسفی اشاره دارد و مخاطب را به اندیشه و تفکر دعوت می‌کند و خوشبختانه در دو اجرایی که پشت سر گذاشتیم با بازخورد خوب مخاطبان روبه‌رو شدیم.»

او ادامه داد: «به نظر من عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد. عروسک محرم راز است و ما می‌توانیم حرف‌های بسیار مهم و بزرگی را که فیلسوفان مطرح می‌کنند، به کمک عروسک‌ها بیان کنیم. درواقع نمایش عروسکی تکنیک و شیوه مناسبی برای بیان حرف‌هایی است که شاید نتوان در دیگر گونه‌های نمایشی به آن‌ها پرداخت. کلمات عادی و معمولی را می‌توان با تئاتر زنده کار کرد اما عروسک‌ها به شما اجازه می‌دهند تا با تخیل خود دنیای فانتزی و جهانی را به وجود بیاورید که برای همه ملموس باشد.»

به نظر من عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد. عروسک محرم راز است و ما می‌توانیم حرف‌های بسیار مهم و بزرگی را به کمک عروسک‌ها بیان کنیم

ایرانمنش با اشاره به بحث کمک‌هزینه‌ها گفت: «شرایط اقتصادی جامعه متأسفانه خیلی عجیب است و همه مردم در تمام اصناف درگیر آن هستند؛ بااین‌حال افزایش کمک‌هزینه‌ها کمک‌کننده بوده است بااینکه قطعاً محدودیت‌هایی وجود دارد که غیرقابل‌انکار است. درهرحال همدلی اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد و تلاش دبیر جشنواره بابت اینکه شرایط بهتری فراهم کنند، جای تقدیر و تشکر دارد.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هجدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم

کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا» می‌گوید عکس‌هایی از مبارک در دوران صفویه و قاجار موجود است که نشان می‌دهد صورت جذاب و شیرینی داشته است. اگر در تبلیغات جشنواره از این عکس‌ها استفاده می‌شد کار خوبی بود برای اینکه چهره اصلی مبارک را به مردم نشان دهیم.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

|

گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند
گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند

مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی» که با انتخاب سوژه‌ای از حماسه‌آفرینی و مظلومیت شهدای غواص با این اثر در بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی‌ صحنه‌ رفته، خود و همسرش، رضا فقیهی را چراغ به دستانی می‌داند که برای حفظ تکنیک نمایشی ...

|

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است
کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است

محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست

کاوه مهدوی که معتقد است کیفیت آثار در جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست، می‌گوید اگر آثار حاضر در جشنواره در قالب یک بسته در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، مخاطب با این گونه نمایشی بیشتر آشنا شده و به سالن‌ها نیز می‌آید و در نتیجه شاهد استقبال و رونق بیشتر ...

|

نظرات کاربران