در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان «پیراهنی به نام جنگ»

سرگل اسلامیان: کوشیدم روایتگر حضور نامأنوس زنان در فضایی خشن باشم

سرگل اسلامیان، کارگردان «پیراهنی به نام جنگ» حضور نامأنوس زنان در فضای خشن و سخت جنگ را ایده‌ شکل‌گیری این نمایش دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «پیراهنی به نام جنگ» به نویسندگی و کارگردانی سرگل اسلامیان در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

اسلامیان درباره این نمایش گفت: «این نمایش به زنانی که در کشورهای مختلف زندگی‌شان متأثر از فضای جنگ است، می‌پردازد.»

این هنرمند گفت: «من کتابی با عنوان «جنگ چهره زنانه ندارد» را در رابطه با خاطرات زنان در جنگ روسیه مطالعه کردم و این حضور نامأنوس زنان در فضای خشن و سخت جنگ ایده‌ای بود که باعث شکل‌گیری نمایش شد.»

من کتابی با عنوان «جنگ چهره زنانه ندارد» را در رابطه با خاطرات زنان در جنگ روسیه مطالعه کردم و این حضور نامأنوس زنان در فضای خشن و سخت جنگ ایده‌ای بود که باعث شکل‌گیری نمایش شد

او ادامه داد: «زمانی که کار را شروع کردم موضوع بزرگ‌تر شد و به فضاهای دیگر و جنگ‌های معاصر تعمیم پیدا کرد تا به آنچه روی صحنه شاهد آن بودید، رسیدیم و به زندگی زنانی از کشورهای مختلف پرداختیم.»

او با اشاره به تکنیک اجرایی این اثر توضیح داد: «این اثر با تکنیک میکروتئاتر روی صحنه رفت. در این فضا دوربین نقش چشم سوم را دارد و زاویه نگاه من را به‌عنوان کارگردان و جزئیاتی که ممکن است در شرایط عادی موردتوجه قرار نگیرند، به نمایش می‌گذارد.»

                                                                     

این هنرمند افزود: «عروسک‌های این نمایش اسباب‌بازی بچه‌ها هستند. درواقع ما به‌عمد از عروسک‌های موجود در بازار استفاده کردیم اما برای‌شان گریم و طراحی لباس در نظر گرفتیم. استفاده از این نوع عروسک‌ها برای به نمایش گذاشتن تضاد و تناقض دنیای بزرگ‌سالان و کودکان انجام شد.»

اسلامیان روند برگزاری جشنواره را عالی دانست و گفت: «همه دوستان از اداره کل هنرهای نمایشی تا اعضای ستاد برگزاری جشنواره در خدمت کار و در دسترس بودند و احساس احترام و همراهی‌شان بهترین محرک ما برای اجرا بود.»

کمک‌هزینه‌ در هر جشنواره‌ برای پیشرفت بهتر اثر و انگیزه‌ای برای ادامه کار است چراکه تو اگر خواهان اقدام عملی باشی در هر شکل به آن خواهی پرداخت ولی اینکه می‌دانی در چنین شرایطی حمایت می‌شوی، ارزشمند است

او توضیح داد: «کمک‌هزینه‌ در هر جشنواره‌ برای پیشرفت بهتر اثر و انگیزه‌ای برای ادامه کار است چراکه تو اگر خواهان اقدام عملی باشی در هر شکل به آن خواهی پرداخت ولی اینکه می‌دانی در چنین شرایطی حمایت می‌شوی، ارزشمند است.»

این کارگردان درباره داوری این دوره از جشنواره با اشاره به اینکه نظر دادن درباره آثار هنری سختی و چالش‌های خودش را داراست، گفت: «داوری کردن خیلی سخت است، به‌ویژه وقتی خودت هم درگیر کار باشی؛ اگرچه فکر می‌کنم حضور کارگردانان حاضر در جشنواره به‌عنوان داور ایده بسیار خوبی بود.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هجدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم

کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا» می‌گوید عکس‌هایی از مبارک در دوران صفویه و قاجار موجود است که نشان می‌دهد صورت جذاب و شیرینی داشته است. اگر در تبلیغات جشنواره از این عکس‌ها استفاده می‌شد کار خوبی بود برای اینکه چهره اصلی مبارک را به مردم نشان دهیم.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند

مریم ایرانمنش، کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» با بیان اینکه عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد، گفت عروسک محرم راز است و می‌تواند بیان‌کننده حرف‌های بسیار مهم و بزرگ باشد.

|

گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند
گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند

مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی» که با انتخاب سوژه‌ای از حماسه‌آفرینی و مظلومیت شهدای غواص با این اثر در بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی‌ صحنه‌ رفته، خود و همسرش، رضا فقیهی را چراغ به دستانی می‌داند که برای حفظ تکنیک نمایشی ...

|

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است
کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است

محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست

کاوه مهدوی که معتقد است کیفیت آثار در جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست، می‌گوید اگر آثار حاضر در جشنواره در قالب یک بسته در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، مخاطب با این گونه نمایشی بیشتر آشنا شده و به سالن‌ها نیز می‌آید و در نتیجه شاهد استقبال و رونق بیشتر ...

|

نظرات کاربران