در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

به گزارشروابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، نمایش «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» به نویسندگی ساموئل بکت و کارگردانی درنا کمالو در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در سالن بزرگ تالار مولوی روی صحنه رفت.

درنا کمالو درباره داستان این اثر گفت: «نمایش درباره شخصیتی به نام کراپ است که هویتی چندپاره دارد. او پیرمردی هفتادساله است که همیشه عادت داشته صدای خود را در نوارهای کاست ضبط کند و حالا در این سن به دنبال خاطره‌ای از سی‌وچندسالگی خود می‌گردد.»

او ادامه داد: «وقتی برای اولین بار این نمایشنامه را خواندم، چندپاره بودن شخصیت کراپ برای من جالب بود. دعواهایی که این شخصیت با درون خود دارد. به نظرم می‌توانست چند کراپ را در صحنه ایجاد کند.»

این هنرمند افزود: «ما سه عروسک روی صحنه داریم و تصاویری از موجودات دیگر که در ذهن کراپ شکل گرفته‌اند نیز روی صحنه است.»

کمالو تکنیک اجرای اثر را ماروت یا همان تلفیق بدن انسان و عروسک معرفی کرد و گفت: «ایده اجرایی کار روی ماروت پیاده شد. عروسک‌های این اثر سه دست انسانی دارند. یک دست نقش سر را بازی می‌کند و دو دوست دیگر که همان دست‌های عروسک هستند. ازآنجاکه حضور دست‌ها در این نمایش اهمیت داشت بهترین تکنیک همین ماروت بود.»

عروسک‌های این اثر سه دست انسانی دارند. یک دست نقش سر را بازی می‌کند و دو دوست دیگر که همان دست‌های عروسک هستند

                                                                    

او کیفیت دیگر آثار نمایشی حاضر در این رویداد را خوب دانست و درباره حضورش به‌عنوان داور توضیح داد: «حضور به‌عنوان داور در جشنواره باعث شد تا همه آثار را به تماشا بنشینیم و با دیگر کارگردانان و هنرمندان حاضر حرف بزنیم اما اینکه چقدر عادلانه امتیاز داده‌ایم، ذهنم را درگیر کرده است. به نظر من قصد جشنواره اجراست و اهمیت آن نیز در این موضوع است.»

این هنرمند درباره دریافت کمک‌هزینه‌ها گفت: «کمک‌هزینه‌ها همگی به موعد پرداخت شد اما این تعویق جشنواره به دلیل شرایط اجتماعی باعث بیشتر شدن هزینه‌های تولید شد و قطعاً آثار پرهزینه‌تر آسیب بیشتری دیدند.»

او ادامه داد: «دکور نمایش من خیلی گران شده است. اگر این کمک‌هزینه‌ها هم نباشد رسماً اصلاً کاری تهیه و تولید نخواهد شد و بابت همین موضوع از برگزارکنندگان جشنواره سپاسگزارم.»

نمایش عروسکی به ما اجازه می‌دهد به ایده‌های اجرایی فراتر از توانمندی انسان‌ها برسیم و ذهن‌مان برای تخیل و فانتزی باز باشد

این کارگردان نمایش عروسکی توضیح داد: «نمایش عروسکی به ما اجازه می‌دهد به ایده‌های اجرایی فراتر از توانمندی انسان‌ها برسیم و ذهن‌مان برای تخیل و فانتزی باز باشد. همه اجراهای عروسکی لزوماً خیلی کودکانه و شیرین نیست، عروسک‌ها می‌توانند به موضوعاتی مثل همین نمایشنامه بکت که فانتزی سیاه است نیز توجه داشته باشند.»

درنا کمالو در پایان با بیان اینکه عروسک به ضرورت اجرا در آثار مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: «استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم

کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا» می‌گوید عکس‌هایی از مبارک در دوران صفویه و قاجار موجود است که نشان می‌دهد صورت جذاب و شیرینی داشته است. اگر در تبلیغات جشنواره از این عکس‌ها استفاده می‌شد کار خوبی بود برای اینکه چهره اصلی مبارک را به مردم نشان دهیم.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند

مریم ایرانمنش، کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» با بیان اینکه عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد، گفت عروسک محرم راز است و می‌تواند بیان‌کننده حرف‌های بسیار مهم و بزرگ باشد.

|

گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند
گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند

مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی» که با انتخاب سوژه‌ای از حماسه‌آفرینی و مظلومیت شهدای غواص با این اثر در بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی‌ صحنه‌ رفته، خود و همسرش، رضا فقیهی را چراغ به دستانی می‌داند که برای حفظ تکنیک نمایشی ...

|

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است
کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است

محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست

کاوه مهدوی که معتقد است کیفیت آثار در جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست، می‌گوید اگر آثار حاضر در جشنواره در قالب یک بسته در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، مخاطب با این گونه نمایشی بیشتر آشنا شده و به سالن‌ها نیز می‌آید و در نتیجه شاهد استقبال و رونق بیشتر ...

|

نظرات کاربران