در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با هنرمند مکزیکی حاضر در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک

الکس هِرِرا: «پرندگان ابدی هستند» ایده‌ای جهانی دارد

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، یک گروه دونفره از کشور مکزیک، نمایشی عروسکی را در تالار هنر تهران روی صحنه ‌آوردند که دوران زندگی آدمی را از کودکی تا پیری، با بیان جزئی‌ترین لایه‌های آن، ولی با ایده‌ای جهانی و به زبانی کودکانه بیان می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از خبرآنلاین، بررسی جزئیات دوران مختلف زندگی انسان، همواره موضوعی مهم و پرکاربرد در هنر نمایش بوده است، ولی بیان این دگردیسی شخصیتی در انسان، در ایده‌های قابل‌درک برای همه مردم جهان و از آن مهم‌تر به زبان کودکانه، کاری دشوار است. نمایش «پرندگان ابدی هستند» از کشور مکزیک که در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک شرکت کرده است، این موضوع را با اجرایی عروسکی روی صحنه آورده است.

در ابتدای گفت‌وگوی‌مان، از پیشینه هنری خود در زمینه نمایش عروسکی بگویید.

من الکس هِرِرا از کشور مکزیک هستم و به اجرای نمایش‌های عروسکی اشتغال دارم.

آیا داستان نمایش شما، ریشه‌های فولکلور و محلی دارد؟ و یا یک ایده‌پردازی از نویسنده اثر بوده است؟

این نمایش دربردارنده ایده‌ای جهانی است و فولکلور نیست. شیوه اجرایی آن هم برگرفته از شیوه نمایش عروسکی بونراکوی ژاپنی است که یکی از روش‌های رایج جهانی عروسک‌گردانی در جهان است.

آیا اجرای نمایش شما تنها در قالب اجرای صحنه‌ای قابل‌اجراست و یا قابلیت اجرای خیابانی هم دارد؟

این نمایش تاکنون بیش از 450 اجرا داشته است و می‌توانم بگویم که نیمی از این اجراهای آن، در قالب نمایش خیابانی بوده‌اند.

آیا نمایش شما دارای محدودیت ویژه سنی تماشاگر است یا هیچ محدودیتی را در برنمی‌گیرد؟

این نمایش برای همه گروه‌های سنی خانواده طراحی شده است و محدودیت سنی ندارد و در بسیاری موارد ما متوجه شدیم که گروه سنی بزرگ‌سال، از تماشای این نمایش لذت بیشتری برده‌اند.

آیا این نمایش در فستیوال‌های دیگر نمایش عروسکی در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است؟

این نمایش در فستیوال‌های کشورهای برزیل، کلمبیا و مکزیک اجراهای زیادی داشته است.

آیا اولین بار است که به ایران می‌آیید؟ نظرتان درباره جشنواره عروسکی ما چیست؟

بله، این اولین بار است که به ایران آمده‌ام. من تابه‌حال در این جشنواره سه نمایش از ایران و یک نمایش از کشور ترکیه را دیده‌ام و خیلی هم آن‌ها را دوست داشتم.

نظرتان درباره برگزاری جشنواره‌های نمایش در ایران چیست؟

برگزاری چنین جشنواره‌هایی واقعاً لازم است. این جشنواره هم به‌صورت خیلی عالی برگزار می‌شود. آن چیز که برای من مهم است، مکان اجرای نمایش‌ها و شیوه‌های نمایشی آن‌هاست که همگی عالی انجام می‌شوند.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بازی» مطرح شد

وحید حجازی: جشنواره مبارک کلید بهتر شدن شرایط هنرمندان عروسکی است

وحید حجازی، کارگردان نمایش «بازی» جشنواره را کلیدی دانست برای بهتر شدن شرایط هنرمندان عرصه نمایش عروسکی که به‌زعم او همیشه سختی بیشتری را نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر تحمل کرده‌اند.

|

در نشست کاظم نظری با هنرمندان گروه‌های نمایشی پرو، ترکیه و مکزیک اعلام شد

به دنبال برگزاری جشنواره نمایش سایه با حضور کشورهای همسایه هستیم
در نشست کاظم نظری با هنرمندان گروه‌های نمایشی پرو، ترکیه و مکزیک اعلام شد

به دنبال برگزاری جشنواره نمایش سایه با حضور کشورهای همسایه هستیم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هنرمندان گروه‌های نمایشی سه کشور ترکیه، پرو و مکزیک، گفت مدت‌هاست در ارتباط با سازمان اکو پیگیر این موضوع هستیم که جشنواره‌ای با حضور کشورهای همسایه که در نمایش سایه صاحب‌نام هستند، برگزار کنیم و امیدواریم تا سال آینده این اتفاق ...

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود

الهام سلج محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش «مامان» با اشاره به اینکه جامعه عروسکی خیلی کوچک است، گفت ما با توجه به شناخت و ارتباطی که با هم داریم به داوری کارهای یکدیگر پرداختیم و این شیوه داوری نوعی تمرین دموکراسی بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی»

امیرافسر شیبانی: در تئاتر کودک، باید ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی»

امیرافسر شیبانی: در تئاتر کودک، باید ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت

کارگردان نمایش «دختر کفش عروسکی» با اشاره به اینکه در کلاس‌های مختلف آموزش تئاتر و نمایش خلاق، بر تقویت خلاقیت و خیال‌پردازی تاکید می‌شود، می‌گوید چرا نباید در تئاتر کودک و نوجوان، ذهن بچه‌ها را به تخیل واداشت و آنان را با خیال مواجه کرد؟

|

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید
جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی خود رسید

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با اجرای ۵۹ نمایش صحنه‌ای و فضای‌باز با حضور بیش از ۷۰۰ هنرمند در این رویداد به ایستگاه پایانی خود رسید.

|

گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم
گفت‌وگو با کارگردان «دختر کوچولو» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

طیبه آنجدانی: انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم

طیبه آنجدانی، نویسنده و کارگردان «دختر کوچولو» می‌گوید انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان نداشتم. به دلیل استقبال زیاد از اجرا، امکان حضور بسیاری از علاقه‌مندان در سالن فراهم نشد.

|

گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد
گفت‌وگو با طراح و کارگردان نمایش «احساسات بدن» از پرو

هنرمندی که از عروسک اندامی به متن نمایشی می‌رسد

هوگو سوارز کارگردان نمایش «احساسات بدن» در مورد این نمایش و استفاده از عروسک اندامی در آن می‌گوید او و همسرش در ابتدا، هنرنمایی خود را با اجراهای خیابانی آغاز کرده‌اند و اجراهای ابتدایی‌شان نمایش‌های پانتومیم بود که به‌مرورزمان کامل‌تر می‌شوند و به این نوع اجرای عروسک ...

|

نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند
نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، نمایشنامه «کوران» اثر موریس مترلینگ، با کارگردانی وحید نفر در تالار چارسوی مجموعه تأتر شهر تهران روی صحنه رفته‌ است. کارگردان در این نمایش، روشی کمتر دیده‌شده از اجرای عروسکی را تجربه می‌کند.

|

نظرات کاربران