در حال بارگذاری ...
...

رونمایی از کتاب نمایشنامه تغییر در موقعیت یک قوری

رونمایی از کتاب نمایشنامه تغییر در موقعیت یک قوری

رونمایی از کتاب نمایشنامه تغییر در موقعیت یک قوری نوشته طلیعه طریقی، نشر مانوس

شنبه ۲۸ فروردین ماه، ساعت ۱۷:۳۰، خانه عروسک

خیابان فلسطین، کوچه شمشاد، پلاک۱

نوشته‌ای بر این نمایشنامه

 

سیاستگزاری فرهنگی و هنری و اولویتبخشی به نمایشهای عروسکی با مخاطب کودک، محدودیتهایی را در نمایشنامهنویسی تئاتر عروسکی ایجاد کرده است.

محدودیتها، نویسندگان این نوع از نمایشنامه را در چرخه تکرار و کلیشه گرفتار کرده است. اما پارهای از اوقات جرقهای زده میشود و نویسندهای خلاق و مبتکر از این چرخه خارج شده و اثری را خلق میکند که افق نوینی را در پیشروی خواننده و به تبع آن بر اجرای نمایش حاصل از ان میگشاید.

نمایشنامه عروسکی (تغییر درموقعیت یک قوری)را میتوان یکی از این جرقهها دانست .

این نمایشنامه که برخلاف عرف جاری، برای مخاطب بزرگسال نوشته شده است با برخورداری از فانتزی قوی و نمادین، به بیان بخشی از مسائل اجتماعی جامعه میپردازد، مسائلی که برای درک هر چه بهتر آنها، خواندن چندباره نمایشنامه ضرورت پیدا میکند.

قالب واژههای انتخابی برای کاراکترها و دیالوگها که براساس حرف (ق)     پیریزی شده ریتمی آهنگین، شناور و موزون را ایجاد کرده و ویژگی خاص و بدیع را به فضای نمایشنامه داده است.

نمایشنامه حاضر به جهت مضمون و محتوا، اندیشهمحور است و خواننده برای دریافت پیام آن باید ذهنیت خود را فعال نماید تا بتواند دیدگاههای سوررئالیستی نویسنده را دریابد و از آن الهام بگیرد.

در پایان آرزو میکند که نویسنده محترم این نمایشنامه ـ خانم طلیعه طریقی ـ در ادامه راه خود از دشواریها و بیمهریها ناامید نشود و بهعنوان یک مولف، تا دستیابی به نتیجهای مطلوب از ادامه مسیر باز نایستد.

دکتر یوسف صدیق

مدرس و کارگردان سینما و تئاتر.