در حال بارگذاری ...
...

رضا فقیهی از حضورش در جشنواره تئاتر عروسکی تهران می گوید:

خیمه شب بازی با رشکی و ماسکی در جشنواره مبارک

رضا فقیهی از حضورش در جشنواره تئاتر عروسکی تهران می گوید:

خیمه شب بازی با رشکی و ماسکی در جشنواره مبارک

«رشکی» و «ماسکی» دو شخصیت بذله گو هستند که از ۱۰۰ سال پیش در اراک و ملایر در ایامی که به نوروز نزدیک می شویم به خیابان می آیند و نوروزخوانی می کنند. این دو شخصیت سیاه نیستند بلکه با لباس های رنگی و اجق و وجق به میان مردم می آیند و به آن ها پیام نوروز را می دهند.

رضا فقیهی کارگردان نمایش عروسکی رشکی و ماسکی در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: «رشکی» و «ماسکی» دو شخصیت بذله گو  هستند که از ۱۰۰ سال پیش در اراک و ملایر در ایامی که به نوروز نزدیک می شویم به خیابان می آیند و نوروزخوانی می کنند. این دو شخصیت سیاه نیستند بلکه با لباس های رنگی و اجق و وجق به میان مردم می آیند و به آن ها پیام نوروز را می دهند.

 

او افزود: من براساس این دو شخصیت یک نمایش عروسکی نوشتم و با این نمایش برای نخستین بار در بخش آیینی سنتی جشنواره تئاتر عروسکی مبارک شرکت کردم. عروسک ها این نمایش با تکنیک دستکشی ساخته شده اند و در یک خیمه بازی می کنند. در این نمایش استاد خیمه برای مخاطبان درباره ویژگی های نمایش آیینی سنتی صحبت می کنند و این دو عروسک ضمن رساندن پیام نوروز به مخاطبان به نوعی با طنز و شوخی آن ها را به شادی و شادکامی دعوت می کنند.

 

فقیهی با بیان این مطلب که طراح این عروسک خود اوست و عروسک ها توسط معصومه روستا ساخته شده گفت: عروسک در نمایش آیینی و سنتی جایگاه ویژه ای دارد و در بسیاری از نمایش های آیینی و سنتی عروسک نقش اصلی را ایفا می کند مثل خیمه شب بازی و صندوق بازی.

 

او با تاکید بر جایگاه عروسک در نمایش های آیینی سنتی گفت: بازگو کردن موضوعات و مسائل از زبان عروسک برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار است و عروسک ها در عین حال که بی جان هستند، اما حضورشان و جانی که با کلام عروسک گردان می گیرند، شیرینی خاصی به نمایش می دهد و از این رو می تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و به نظر من نمایش های آیینی و سنتی و عروسک به نوعی مکمل هم هستند.

 

این کارگردان که تمرکزش را بر روی نمایش های آیینی سنتی گذاشته درباره این دوره از جشنواره بین المللی مبارک گفت: یکی از مهم ترین حسن های این جشنواره سپردن سکان دبیری آن به مرضیه برومند است. او تجربه های بسیار موفقی در عرصه نمایش، فیلم و سریال عروسکی دارد و این اندوخته و چند دهه تجربه او به کمک نمایش عروسکی ما آمده است.

 

او افزود: تا امروز روند برگزاری جشنواره بسیار خوب بوده است و دبیرخانه جشنواره با تمام توان خود امکانات مورد نیاز گروه های نمایشی را فراهم می کند.

 

فقیهی در بخش پایانی گفته هایش به ضرورت حمایت ویژه از بخش آیینی سنتی جشنواره تئاتر عروسکی مبارک، اشاره کرد و گفت: در ایران آیین ها و سنت های متعددی وجود دارد که قابلیت این را دارد که در قالب نمایش عروسکی ارائه شود و با این شیوه می توان بسیاری از آیین ها و سنت ها را نیز از گزند زمان مصون نگاه داشت.

به گفته فقیهی، حامد آقا نوری استاد خیمه، آرمان اکبری و مرجان خرسند  به عنوان عروسک گردان، صدا پیشه گان عروسک ها رضا فقیهی،نوازندگان حامد قاسمی و محمد مشفق، طراح خیمه و لباس مرجان خرسند عوامل نمایش  رشکی و ماسکی را تشکیل می دهند.

 

 

رضا فقیهی نویسنده، کارگردان، بازیگر و مجری متولد ۱۳۶۱ ملایر است. او دانش آموخته فیلمســـازی جـامع از انجمن سینمای جوانان ایران است و به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش های «آتش عشق»،«انفجار»، «این یک قصه نیست»،«خانه ام زمستانی است»،«آی قصه قصه قصه»،«سفر تلخ»، «آب دزدک ها»، «وقتی آدمها کوکی می شوند»... و «رویای کـــاغذی» روی صحنه برده است.

فقیهی دبیر جشنواره بازی های بومی و محلی ملایر، عضو هیئت موسس انجمن تئاتر کودک و نوجوان ملایر،،نویسنده و مولف کتاب تاریخ نمایش در ملایر ، عضو ترکیب ۵ نفره شورای نظارت بر نمایش شهرستان ملایر، بوده .

  پیش از این نمایش آیینی «رشکی و ماسی»به کارگردانی رضا فقیهی به موفق به کسب دو جایزه از سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ مازندران شده است.