در حال بارگذاری ...
زهره بهروزی نیا از حضورش در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی گفت

«زندگی سرخ» آسیب وارده به زنان در جنگ را به نمایش می گذارد

زهره بهروزی نیا: «زندگی سرخ» به مفهوم جنگ، زنان و آسیب‌هایی که جنگ به آنها وارد می‌کند می‌پردازد. این نمایشنامه را من متاثر از اتفاقات و وقایعی که در سال های اخیر به واسطه جنگ های منطقه بر زنان سرزمین های همسایه توسط گروه های چون داعش روا داشته شده است نوشته ام.

زهره بهروزی‌نیا کارگردان نمایش عروسکی  در گفت وگو با ایران تئاتر گفت: در تدارک اجرایی تازه با عنوان "زندگی سرخ" هستم. این نمایش در قالب  تلفیق عروسک و بازیگر است. من چندین سال است در نمایش هایی که روی صحنه می برم صرفا با عروسک کار نمی کنم و معتقدم عروسک و بازیگر هیچ کدام بر دیگری مزیتی ندارد و این دو را در کنار هم استفاده می کند که با هم و در کنار هم دیده شوند.

 

به گفته بهروزی نیا، در دنیای کنونی هر روز شاهد تلفیق هنرها هستیم و با این شیوه می توان از امکانات هنرهای مختلف به نفع یکدیگر سود جست .

 

او  افزود:«زندگی سرخ» به مفهوم جنگ، زنان و آسیب‌هایی که جنگ به آنها وارد می‌کند می‌پردازد. این نمایشنامه را من متاثر از اتفاقات و وقایعی که در سال های اخیر به واسطه جنگ های منطقه بر زنان سرزمین های همسایه توسط گروه هایی چون داعش روا داشته شده است نوشته ام.

 

 این نمایش زنده عروسکی است. تلاش شده به واسطه فاصله‌گذاری که در کار ایجاد کردیم، تماشاگر با به هم خوردن تخیل‌اش میان فضای نمایش و بیرون از آن سیر کند. البته هنوز نمی‌دانم این روش را تا به انتها ادامه می‌دهم یا نه.

 

بهروزی‌نیا تاکید کرد: نمایش«زندگی سرخ» به بهانه حضور در جشنواره مبارک یونیما در حال تولید است که در صورت پذیرفته شدن در بازبینی و تایید شدن، آن را اجرا می‌کنم.

 

 کارگردان نمایش «درفش کاویانی» خاطرنشان کرد: تمرین‌های نمایش را با حضور مریم ایرانمنش، مهرنوش شریعتی، بهرام بهبهانی و علی باروتی آغاز شده است. همچنین منیر مولوی‌زاده طراح و سازنده عروسک، سینا ییلاق‌بیگی طراح صحنه و بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز در این اجرا همراه ما خواهند بود.

 

او درباره شیوه برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی مبارک گفت:شیوه برگزاری این دوره از جشنواره به نظرم  خوب است و یکی از اتفاقات خوب این دوره از جشنواره این است که تغییری در دبیری این رویداد بوجود نیامد و مرضیه برومند برای دومین دوره پیاپی دبیر مهم ترین رویداد تئاتر عروسکی کشور شد.

 

او افزود: وقتی دبیری یک رویداد ثابت باشد، می تواند در گذر زمان مشکلات آن رویداد را شناسایی و در برطرف کردن آن ها تلاش کند و به نظرم برومند توانسته تاکنون بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

 

بهروزی نیا در ادامه با بیان این مطلب که روند برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی مبارک رو به جلو و خوب است گفت: این جشنواره با صمیمتی که میان خانم برومند و گروه های تئاتری وجود دارد با نظم خوبی پیش می رود.

 

این کارگردان عروسکی با تاکید بر ضرورت شکل گیری جشنواره های دیگری در حوزه تئاتر عروسکی گفت: در حال حاضر در کشور تنها شاهد دو جشنواره هستیم جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی و مبارک. که جشنواره مبارک هر دو سال یک بار برگزار می شود و من کارگردان اگر کارم در جشنواره پذیرفته شود اما از سالن ها نتوانم زمان برای اجرای عموم بگیرم یعنی انگار چهارسال کار نکرده ام. امیدوارم با افزایش تعداد جشنواره و فراهم شدن امکانات لازم برای اجرای نمایش های عروسکی فضای بهتری برای گروه های عروسکی فراهم شود.

 

زهره بهروزی‌نیا تاکنون پنج بار در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک  شرکت کرده است و نمایش‌هایی چون «هیچ نبود»، «یک رویا»، «گفت امروز بینی و فردا بینی و پس آن فرد»،«کنار ستاره‌ها بر می گرد» را به صحنه برده است.




نظرات کاربران