در حال بارگذاری ...
آزاده پورمختار:

تئاتر عروسکی فقط برای کودکان نیست

شرق: حیات تئاتر عروسکی در سه دهه گذشته مدیون عاشقان این عرصه است و آزاده پورمختار یکی از آنهاست. پورمختار در دوره قبل برگزاری جشنواره با نمایش تیستوی سبزانگشتی، نوشته موریس دروئون با ترجمه لیلی گلستان و کارگردانی مشترک با هما جدیکار حضور داشت و برنده جایزه محیط‌زیست شد. او از دهه ٦٠ در اغلب کارهای عروسکی، تئاتر، سینما و تلویزیون حضور اثر‌گذاری داشته است. عروسک‌گردانی و صداپیشگی کارهایی نظیر: خاله‌قورباغه فیلم گلنار، نوک‌سیاه مجموعه خونه مادربزرگه، هادی و هدی، موش‌موشک، زی‌زی‌گولو یا سرپرست گویندگان شهرموش‌های٢، کارگردان نمایش‌های صبح بخیر کوچولو و شهر بستنی‌ها از جمله کارهای ماندگار پورمختار در این عرصه هستند. با او درباره برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی گفت‌وگو کردیم.

 جشنواره تئاتر عروسکی به برگزاری دوره شانزدهمش نزدیک می‌شود. وضعیت جشنواره و تئاتر عروسکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی با آثاری بسیار خوب و حرفه‌ای روبه‌رو هستیم و جزء معدود جشنواره‌هایی است که تعداد آثار خوب، بر آثار متوسط و ضعیف برتری دارد و این نکته حائزاهمیتی است و باید آن را به فال ‌نیک گرفت.
 تئاتر محیطی یا تئاتر خیابانی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است. اجرای فضای باز نمایش‌های عروسکی چقدر می‌تواند باعث ارتباط بیشتر این عرصه با کودکان و خانواده‌ها شود؟
موقعی که نمایش از پلاتو و سالن خارج و وارد محیط باز و اماکن فرهنگی و بوستان‌ها شود و خانواده‌ها و بچه‌ها از نزدیک با آن ارتباط برقرار کنند، دیدن تئاتر عروسکی برایشان تبدیل به یک عادت و کار فرهنگی می‌شود و به‌تدریج دیدن تئاتر جزئی از سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی می‌شود. خیلی از نمایش‌های عروسکی فضای باز پر از ایده‌های نو و کار خلاقانه از سوی گروه‌های مستعد تئاتری هستند و از این حیث می‌توانند مخاطبان زیادی را جذب کنند و بر غنای گونه تئاتر فضای باز بیفزایند. از طرفی زمان برگزاری جشنواره در فصل تابستان است و در این فصل همه علاقه دارند در محیط‌های بیرونی حضور داشته باشند. این موضوع یک فرصت خوب برای آثار این بخش است که در معرض دید گسترده‌ای قرار بگیرند. هنرمندان این بخش با شناخت درست از مختصات فضایی باز، نمایش‌های خوبی برای اجرا در چنین فضایی طراحی کرده‌اند. چند نمایش این بخش بازیگران کودک دارد که قطعا دیدنشان برای کودکان و نوجوانان جذاب و لذت‌بخش خواهد بود. چند نمایش باید در مکانی خاص اجرا شوند که از سورپرایزهای این بخش خواهند بود.
 تعدادی از کارهای عروسکی در سال‌های اخیر با استقبال خوب مخاطبان بزرگ‌سال روبه‌رو شده است. چقدر از این امکان می‌توانیم برای رشد و اعتلای تئاتر عروسکی استفاده کنیم؟
من تئاتر را به بخش کودک و بزرگ‌سال تقسیم‌بندی می‌کنم و در تئاتر بزرگ‌سال می‌توانیم از عروسک و اشیا استفاده کنیم. کار تئاتر عروسکی بزرگ‌سال در همه‌جای دنیا متداول است. اما در کشورمان به‌اشتباه تئاتر عروسکی را برای کودکان می‌دانند. بنابراین باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد و مسئولان هم باید چتر حمایتشان را روی تئاتر عروسکی و سایر گونه‌ها گسترش دهند.

 


دیدگاه‌ها(۰)




نظرات کاربران