در حال بارگذاری ...

خلق نمایشی با احترام به ساموئل بکت

غزل اسکندرنژاد می‌گوید مفهوم انتظار و شخصیت گودو را دست مایه شکل‌گیری نمایش ˝ملاقات با گودو در کافه پایتخت با ۱۵ درصد تخفیف˝ قرار داده است.

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ملاقات با گودو در کافه پایتخت با 15 درصد تخفیف" به نویسندگی و کارگردانی غزل اسکندرنژاد در بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود. غزل اسکندرنژاد با ارائه توضیحاتی در مورد این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: همیشه فضای ابزورد به خصوص نمایشنامه "در انتظار گودو" برای من جذاب بود.

او با اشاره به نحوه اجرای این نمایش در ایران و درک بهتر آن عنوان کرد: به این فکر کردم که چگونه می‌توان آن را تغییر داد، البته ادعایی مبنی بر تغییر آن ندارم. مفهوم انتظار و شخصیت گودو را دست مایه شکل‌گیری این نمایش قرار دادم. آن را ایرانیزه نکردم و فضایی بی‌مکان و بی‌زمان برای آن درنظر گرفتم؛ هرچند پایتخت حتما معادل استعاری است.

اسکندرنژاد اظهار کرد: روزی که خانم برومند فراخوان جشنواره عروسکی را ارائه دادند از کارگردان‌ها برای حضور در نشستی در یکی از کافه‌های تهران دعوت کردند؛ کافه‌ای که تمام خوراکی‌هایش را با بیست درصد تخفیف ارائه می‌داد؛ چشمانم را بستم و به افرادی که برای حضور در جشنواره‌ای که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود فکر کردم؛ در واقع اسم نمایش از اینجا آمد. طبیعتا وقتی نام "در انتظار گودو" می‌آید نام بکت به آن وصل می‌شود اما این اثر تنها با احترام به ساموئل بکت است و هیچ خط داستانی از نمایشنامه در آن وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر با بیان بخشی از داستان این اثر اظهار کرد: در کافه‌ای به نام پایتخت، قرار است گودو حضور پیدا کند و در آنجا سخنرانی کند و کارکنان کافه منتظر آمدن او می‌شوند...

او در رابطه با تکنیک‌های اجرایی این نمایش توضیح داد:. عروسک‌ها تلفیقی هستند و ابعاد انسانی دارند. تکنیک سایه و ماروت را در اجرا به کار می‌بریم.

اسکندرنژاد در رابطه با برگزاری جشنواره تهران مبارک خاطرنشان کرد: دومین دوره‌ای است که در جشنواره حضور دارم، به نظرم جشنواره به خوبی مراحل خود را پشت سر می‌گذارد؛ بدون شک هرچه قدر مقدمات اجرای چنین رویدادی در زمان مناسب فراهم شود با تمرکز بیشتری پیش می‌برود. در بخش مالی همیشه تئاتر با مسائل زیادی روبه‌رو هستیم اما پرداخت مستمر بخشی از هزینه‌ها از سمت جشنواره و پیگیری آن بسیار قابل توجه است.

او پیشنهاد کرد: به نظرم اگر بخش‌هایی مانند نسل نو ایجاد شود بسیار مفید خواهد بود.

گفتنی است؛ مریم آشوری، بهرام بهبهانی، سیاوش چراغی‌پور، حمیدرضا حمیدی، مهرنوش شریعتی، مهرنوش صادقیان و فرزین محدث بازی‌دهندگان این نمایش هستند. همچنین طراح و سازنده عروسک: منیر مولوی‌زاده، طراح صحنه: کامیاب امین‌عشایری، آهنگساز و طراح صدا: علی انوری، طراح لباس: نرگس روشن، طراحی و ساخت آکسسوار: منیر مولوی‌زاده، مهرنوش صادقیان، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح نور: شاهین رحمانعلی، دستیار اول کارگردان و برنا‌مه‌ریز: هادی بادپا، دستیار ساخت عروسک: محمد اعیانی‌فرد، ساخت دکور: وهاب یحیی زاده، منشی صحنه: مهرنوش صادقیان، مدیر صحنه: حمیدرضا حمیدی، اجرای صدا: بابک واحدی، طراح پوستر و بروشور: سارا سامان‌پور و عکاس و روابط عمومی: میلاد بهشتی دیگر عوامل اجرایی این اثرند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران مبارک 1 تا 7 شهریورماه به دبیری مرضیه برومند برگزار می‌شود.




نظرات کاربران