در حال بارگذاری ...

تهران غرق در عروسک شد

به گزارش ستاد خبری جشنواره عروسکی تهران: شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک روز دوشنبه یکم شهریور ماه ساعت ١٧:٣٠ با حرکت کارناوال عروسکی از جلوی درب تالار وحدت آغاز شد.

 

پیش از آغاز مراسم خانواده‌های زیادی که از تئاتر شهر تا تالار وحدت صف کشیده بودند به چشم می‌خورد.

 

مادران و پدرانی که با وجود گرمای هوا پیش از شروع مراسم دست در دست کودکان خود و همراه با آنها با در دست داشتن بادکنک و پرچمی که بر روی آن شعار جشنواره «آسمان عروسک‌ها آبی است» با رنگ آبی نوشته شده بود حرکت می‌کردند .

 

آغاز رسمی این پیاده روی جذاب و هیجان‌انگیز با آمدن عروسک‌ها و از جلوی محوطه تالار وحدت بود، از همان ابتدا در وسط جمعیت ناگهان صدای دست‌زدن به گوش رسید که نوید آمدن فردی را می‌داد که بسیاری از بچه‌های دیروز با او و کارهایی که در زمینه کودک ساخته است خاطرات بسیاری دارند و به نوعی گذشته شیرین خود را مدیون وی و اثرات هنریش می‌دانند و او کسی نبود جز مرضیه برومند. پس از آن به مانند اکثر مراسم‌هایی که امروزه برگزار می‌شود نوبت به گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی با برومند رسید البته تب گرفتن عکس با عروسک‌ها هم بسیار داغ بود و از هیچکدام از آنها نمی‌شد به آسانی عبور کرد.

 

در بین جمعیت همه نوع عروسکی را می‌شد دید و از نزدیک لمس کرد، از عروسک‌های غول پیکر گرفته تا انگشتی .

 

اجرای موسیقی زنده توسط نوازنده‌ها و همراه با حرکت کارناوال از بخش‌های دیگر این برنامه بود که البته با پخش آن شور و هیجان خاصی به خانواده‌ها و فرزندانش وارد کرد.

 

یکی از بهترین قسمت‌های این پیاده روی با عروسک‌ها پخش موسیقی‌های خاطرانگیزی مثل خونه مادربزرگه، شهر موش‌ها ... و یکصدا شدن بچه‌های دیروز با بچه‌های امروز بود، حس ناب کودکانه‌ای که در بین همه موج می‌زد و به نوعی همه آن لحظه خودشان را در کودکی تصور می‌کردند و فارغ از هر فکر و مشغله‌ایی به خواندن شعرها و ترانه‌های قدیمی مشغول بودند و حال متفاوتی را با فرزندانشان تجربه می‌کردند.

 

در این کارناوال هنرمندان همراه با عروسک‌هایشان از اقصی نقاط ایران و کشورهای دیگر شرکت کرده بودند و حتی افرادی با لباس‌های محلی در لابه‌لای جمعیت حضور داشتند، گریم‌های متفاوت و جالبی در این بین دیده می‌شد که در تمام مدت مردم آنها را با چشم دنبال می‌کردند.

 

شادی وصف ناپذیری در بین کودکانی که دنیای رنگی و عروسکی خود را در واقعیت می‌دیدند و همزمان با آن همراه بودند وجود داشت. لحظه‌ای بود که هرکسی دوست داشت به دوران کودکی خود و حال و هوای آن روزها برگردد .

 

با رسیدن به محوطه تئاتر شهر جمعیت بسیاری در آنجا و اطراف آن حضور داشتند و عروسک‌های از جمله سیمرغ، رستم، زال، رودابه و ... یک به یک با حرکت‌های نمایشی عبور می‌کردند و در جلوی درب اصلی تئاتر شهر مستقر می‌شدند.

 

در وسط این محوطه که حالا پر از آدم‌های کوچک و بزرگ بود یک سن وجود داشت که مهیار مجیب که یار همیشگی پنگول در رنگین کمان بود به‌عنوان مجری شروع به اجرای برنامه کرد که در کنار او نیز جعبه‌ای قرار داشت که بچه‌ها با کنجکاوی از یکدیگر می‌پرسیدند، یعنی چی توی جعبه قایم کردند؟

که در همان لحظه «بچه مبارک» که نام جشنواره نیز به اسم او است سرش را از آن جعبه بیرون آورد و با صدایی که خنده همه را در پی داشت شروع به حرف‌زدن و کل‌کل کردن با مهیار کرد.

 

پس از آن مرضیه برومند دبیر جشنواره با تشویق زیاد تماشاگرانی که در اطراف سن نشسته بودند به روی صحنه آمد و بعد از صحبت کوتاهی که با مبارک داشت به سلام و احوالپرسی با افرادی پرداخت که در خاطره‌بازی آنها نقش مهمی را ایفا کرده است.

مهمان‌هایی نیز در این افتتاحیه حضور داشتند که سال‌های زیادی را برای حفظ عرصه کودک و عروسک زحمت کشیده‌اند و با معرفی و ورود هر کدام از آنها مردم آنها را مورد تشویق قرار می‌دادند در این مراسم بهرام شاه محمدلو، مریم سعادت، آزاده پورمختار، حمید جبلی، هما جدیکار حضور داشتند و هرکدام از آنها به طور جداگانه‌ای این رویداد بزرگ هنری را تبریک گفتند و ابراز خوشحالی کردند.

در ادامه مرضیه برومند با بوسیدن قرآن و دودکردن اسپند به‌طور رسمی شانزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک را همراه با آرزوی صلح و آرامش برای همه بچه‌های دنیا و اینکه هیچ بچه‌ای در هیچ کجای دنیا شب را با  وحشت سپری نکند آغاز کرد.

و بعد از آن بادکنک‌های رنگی به آسمان رها شدند و سرود آسمان عروسک‌ها آبی است همراه با بچه‌ها خوانده شد.

این جشنواره تا ٧ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

برای گرفتن اخبار این دوره از جشنواره به سایت http://tehranmobarakfestival.com/  مراجعه فرمایید.




نظرات کاربران