در حال بارگذاری ...
بازیگر و نویسنده نمایش «فلوت‌زن سحرآمیز» در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر:

کودکان ایرانی پیچیده و جذاب هستند

نوری ساوا از تجربه اجرای تئاتر در ایران و نمایش «فلوت‌زن سحرآمیز» می‌گوید

به گزارش ایران تئاتر ، نوری ساوا؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که اصالتا اهل کشور ژاپن است اما در پراگ؛ پایتخت کشور چک زندگی می‌کند، با نمایش «فلوت سحرآمیز» در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی؛ تهران مبارک حضور دارد. این نمایش، دوشنبه؛ دوم شهریورماه و همزمان با بازگشایی این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی در دو نوبت در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در تالار چهارسو روی صحنه رفت. درمورد فعالیت‌های خود در حوزه تئاتر عروسکی، گفت: در برخی مواقع من از عروسک به عنوان یک شخصیت مستقل استفاده می‌کنم اما در عین حال، خودم نقشی کاملا متفاوت را بازی می‌کنم این نقش‌ها با یکدیگر تعویض می‌شوند و من ناچارم همواره و هر روزه تمرین کنم. من از دوران کودکی، زمانی‌که حدود سه یا چهار سال داشتم، فعالیتم در حوزه تئاتر عروسکی را آغاز کرده‌ام. درواقع در تمام دوران زندگیم تئاتر عروسکی کار کرده‌ام و به‌صورت مداوم در حال سفر بوده‌ام. به عنوان مثال؛ بیستم آگوست ۲۰۱۶ (سی‌ام مردادماه ۹۵) من از فستیوال دیگری به ژاپن سفر کردم، فقط عروسک‌ایم را جمع کردم و به ایران آمدم، یکم شهریور ماه نمایش را اجرا کردم و دوم شهریور، دوباره از ایران می‌روم.

نوری ساوا درمورد نمایش «فلوت زن سحرآمیز» گفت: این نمایش، جدیدترین اثر من است. تا کنون تنها پنج بار در کشورهای ژاپن، جمهوری چک و ... اجرا شده است. قرار است با این نمایش به کشورهای دیگر اروپایی همچون هلند و ... سفر کنیم.

این هنرمند عرصه تئاتر ضمن اعلام این مطلب که تمام عروسک‌ها بر اساس طراحی او و همسرش تولید شده‌اند، درمورد بازخورد مخاطبان نمایش «فلوت سحرآمیز» گفت: در هنگام اجرای تئاتر، می بینید که برخی از ری‌اکشن‌ها در کشورهای مختلف، با هم تفاوت دارند؛ به عنوان مثال؛ وقتی عروسکی که در نقش انسان این نمایش ایفای نقش می‌کرد را در اجراهای گذشته‌ام در کشورهای اروپایی به کودکان نشان می‌دادم، آنها دیوانه می‌شدند؛ وقتی این عروسک شروع می‌کرد به بو کشیدن و چهره‌اش عجیب و تا حدی ترسناک می‌شد، کودکان از ترس جیغ می‌زدند اما برخورد کودکان ایرانی با این عروسک، واقعا پیچیده و جالب بود. کودکان ایرانی شجاع هستند!

در زمان اجرای نخست نمایش «فلوت‌زن سحرآمیز» مخاطبان پس از اجرای نخستین بخش از نمایش، قصد داشتند سالن را ترک کنند که نوری ساوا پیش آمد و به آنها گفت که نمایش ادامه دارد، این هنرمند در این مورد گفت: اصلا انتظار نداشتم این اتفاق بیفتد چون در اجراهای دیگرمان چنین چیزی پیش نیامده بود. مخاطبان نمی‌دانستند نمایش من از چهار اپیزود تشکیل شده است و قصد داشتند سالن را ترک کنند و به همین دلیل من در زمان اجرای دوم، توضیح دادم نمایش از چهار اپیزود تشکیل شده است تا این اتفاق تکرار نشود.

 




نظرات کاربران