در حال بارگذاری ...

تفریح همراه با آموزش و درمان در کنار عروسک‌ها

دومین پاتوق شبانه در سوم شهریور ماه میزبان ایدویا اوتگی مارتینز دبیر کل اتحادیه یونیما، فرانس هکر مارس کنسولگر یونیما و استاد برتر نمایش عروسکی در تالار وحدت بود.

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی  تهران مبارک، شامگاه سوم شهریور ماه دومین پاتوق شبانه جشنواره نمایش عروسکی با حضور ایدویا اوتگی مارتینز دبیرکل اتحادیه یونیما، فرانس هاکه مارس مشاور یونیمای هلند و استاد برتر نمایش عروسکی، مرضیه برومند دبیر جشنواره، حمیدرضا اردلان رییس یونیمای ایران و جمعی از اعضای یونیمای شهرهای مختلف کشور برگزار شد.

در این جلسه ایدویا اوتگی مارتینز قصد داشت که در خصوص انستیتو Topic و نمایش عروسکی در اسپانیا صحبت کند، وی در این خصوص گفت: آرزوی 25 ساله ما این بود که مرکز ملی یونیما در اسپانیا را افتتاح کنیم که در 23 نوامبر 2009 این اتفاق افتاد.

وی در ادامه درباره موزه‌ای عروسکی صحبت کرد که همزمان با آن افرادی که در این نشست شبانه حضور داشتند کلیپی از این موزه را تماشا می‌کردند.

وی ادامه داد: زمانیکه این موزه افتتاح شد ما 1500عروسک داشتیم و در حال حاضر 1900عروسک را در موزه نگهداری می‌کنیم. این مرکز فقط یک موزه نیست، ما در آنجا محل اقامت و همچنین کارگاهی برای بچه‌ها داریم و یک سالن تئاتر که ظرفیت 250نفری دارد که این مرکز مخصوص نمایشگرهای عروسکی و درب آن به روی همه باز است.

مارتینز افزود: در آنجا محل اقامتی برای هنرمندان وجود دارد و همینطور کارگاه برای کسانی که می‌خواهند عروسک تولید کنند. یک مرکز مستندسازی هم داریم که مدارک گذشته ما را در این زمینه برای نسل‌های آینده جمع‌آوری کند.

دبیر اتحادیه یونیما درباره این مرکز بیان کرد: ما حدود سه هزار دی وی دی اجرا، بیش از 75 هزار عکس و 25هزار مدرک در این زمینه داریم و همه این شواهد را در اختیار محققان عروسکی قرار می‌دهیم که بیایند و به فعالیت بپردازند. در مرکز بخش‌های مختلفی داریم که به عواملی همچون پژوهش، میراث معنوی و کودکان می‌پردازد. در این بین کودکان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند ما برای آنها کارهای زیادی انجام می‌دهیم و کمپین مخصوص به آنها داریم.

اولین دبیر کل زن یونیما در خصوص فعالیت‌هایشان عنوان کرد: ما به معلم‌ها آموزش دادیم که ازعروسک‌ها در مدرسه استفاده کنند برای اینکه عروسک‌ها صرفا جنبه تفریحی ندارند و از لحاظ آموزشی و درمانی هم حائز اهمیت هستند. یک برنامه دیگری هم وجود دارد که جوان‌ها با مسن‌ها فعالیت جمعی انجام می‌دهند که اسم آن را گذاشته‌ایم زندگی‌ای که در دستان ما است، به افراد جوان آموزش می‌دهیم که به چه صورت با عروسک‌ها کار کنند و پس از آن به خانه افراد مسن می‌روند و به کمک هم به فعالیت مشغول می‌شوند و یک نمایشی را اجرا می‌کنند که این موضوع از لحاظ روانشناسی و فیزیکی موثر واقع می‌شود.

وی در ادامه این نشست درباره مرکز ملی یونیما اظهار داشت: مراکز ملی یونیما در کشورهای مختلف تفاوت‌های زیادی دارد و در اسپانیا کاملا متفاوت است، در کشور ما یونیما را به‌نام فدراسیون می‌شناسند و به‌دلیل اینکه ما چندین یونیمای مختلف داریم و هر کدام از آنها روش کاری مخصوص به خودشان را دارند که همگی زیر چتر فدراسیون هستند و تمرکز این مرکز بر روی سه مورد اصلی پراکنش اطلاعات، آموزش و تولید یک مجله است و باقی فعالیت‌ها به صورت مستقل انجام می‌شود.

دبیر کل اتحادیه یونیما در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص نمایش سنتی خاطر نشان کرد: نمایش‌های سنتی ما دارند از دست می‌روند و این موردی است که یونیما آن را تبلیغ می‌کند و در حال حاضر برای اکثر دولت‌ها نمایش عروسکی سنتی اهمیتی ندارد که هدف این مرکز نگهداری و حفظ میراث معنوی در همه جای دنیا است.

برای گرفتن اخبار این دوره از جشنواره به سایت http://tehranmobarakfestival.com/  مراجعه فرمایید.

همچنین برای مشاهده و دریافت تصاویر اجراها می‌توانید به آدرس:  http://theater.ir/photo مراجعه فرمایید.




نظرات کاربران