گفتوگو با کارگردان نمایش «بارگاه سلیمخان» حاضر در جشنواره عروسکی تهران-مبارک
زهرا امینی: تلاشمان این است که خیمهشببازی در هیاهوی زمانه گم نشود
زهرا امینی: تلاشمان این است که خیمهشببازی در هیاهوی زمانه گم نشود 2
زهرا امینی: تلاشمان این است که خیمهشببازی در هیاهوی زمانه گم نشود 3
کارگردان نمایش «بارگاه سلیمخان» میگوید عروسکها حرفهای جدی را بهروز میکنند و به مردم میگویند، اما انواع دستگاههای مدرن، نسل امروز را درگیر خود کرده است و دیگر کسی به حرف عروسکها گوش نمیدهد. ما همچنان تلاشمان این است که خیمهشببازی در هیاهوی زمانه گم نشود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایسنا، زهرا امینی علویجه، نویسنده و کارگردان نمایش خیمهشببازی «بارگاه سلیمخان»، هنرمند پرسابقهای در عرصه نمایشهای سنتی ایرانی است. او به همراهی گروه خمسه در دومین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به اجرای نمایش پرداخت.
این هنرمند درباره شکلگیری گروه خیمهشببازی خمسه و همچنین قصه این نمایش توضیح داد: «پدربزرگ فرزندانم شاگرد کاکامحمد از استادان قدیمی و بنام عرصه خیمهشببازی بود. او این مسیر را ادامه داد و بعد به فرزندان خود آموختههایش را منتقل کرد و در حال حاضر نیز فرزندانم عهدهدار این میراث هستند. داستان نمایش هم درباره مبارک است که از زنگبار آمده و به درباره پادشاه سلیمخان راه مییابد. او حرفهای جدی را در قالب طنز و شوخی بیان میکند و قصه پیش میرود. در واقع قصههای مبارک و سلیمخان پرتعداد است و هرکسی بهنوعی آن را در نمایشهای خود استفاده میکند.»
با ورود ابزارهای دنیای مدرن و تکنولوژی به زندگیها و نیز بازیهای کامپیوتری، جایگاه خیمهشببازی امروز در میان مخاطبان کمرنگ شده است
امینی در پاسخ به این پرسش که فضای خیمهشببازی تا چه اندازه میتواند نسل امروز را درگیر خود کند، گفت: «با ورود ابزارهای دنیای مدرن و تکنولوژی به زندگیها و نیز بازیهای کامپیوتری، جایگاه خیمهشببازی امروز در میان مخاطبان کمرنگ شده است. عروسکها حرفهای جدی را بهروز میکنند و به مردم میگویند، اما دستگاههای مدرن نسل امروز را درگیر خود کرده است و دیگر کسی به حرف عروسکها گوش نمیدهد. ما تمام تلاشمان این است که به اجراها ادامه دهیم تا عروسکها خاک نخورند و خیمهشببازی در میان هیاهوی دنیای مدرن گم نشود. همه فعالان و علاقهمندان به نمایش خیمهشببازی تلاششان این است که عروسکها در صندوق نمیرند. این نمایش قدمت بسیار دارد و یکی از نمایشهای سنتی ایران است.»
او ادامه داد: «ما متناسب با حال و هوای امروز و مخاطبان جوان تلاش کردیم تا قصهها را در همان قالب سنتی البته با اندکی تغییر در معرض دید مخاطب قرار دهیم. اگر قرار باشد «مبارک» حرف از پیتزا و دانشگاه بزند، دیگر مبارک نیست و از حال و هوای خود خارج میشود.»
این کارگردان با بیان اینکه مسئولان باید حمایت کنند تا این اتفاق رخ ندهد و عروسکهای قدیمی به فراموشی سپرده نشوند، افزود: «خیمهشببازی هنر امروز و دیروز نیست و قدمت بسیاری دارد، پدربزرگ ما در دوران قاجار این کار را انجام میداد و این امر نسل به نسل ادامه یافته است، چون ما علاقهمند به این هنر هستیم. بسیاری دیگر از همکاران من هستند که در این زمینه فعالیت دارند اما رفتهرفته از تعدادشان کم میشود چون از نظر مالی مشکلات بسیاری سر راه ما قرار دارد و به نظر میرسد با حمایت مالی از سوی مسئولان میتوان جلوی خاموشی این هنر قدیمی را گرفت.»
اگر قرار باشد «مبارک» حرف از پیتزا و دانشگاه بزند، دیگر مبارک نیست و از حال و هوای خود خارج میشود
امینی در پایان به استقبال مخاطبان از مبارک اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه ما هر بار اجرا داشتیم با استقبال خوب مخاطبان مواجه شدیم و این نشان میدهد که همچنان مبارک در میان مخاطبان از جایگاه خاص و ویژهای برخوردار است. عروسک مبارک ما متعلق به پدربزرگمان است که به 52 کشور سفر کرده است و به نظر میرسد این جشنواره آخرین حضورش طی این سفر طولانی باشد. اگر عمری باقی باشد سال آینده با مبارکی جدید به جشنواره بازخواهیم گشت.»
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازیفر در تهران در حال برگزاری است.
https://www.isna.ir/news/1402041106290